Specialistii Comisiei sint nemultumiti de propunerile Ministerului Finantelor privind modificarea taxei de prima inmatriculare. Bucurestiul spune ca se cauta un compromis.

Comisia Europeana este nemultumita de noua formula a taxei auto propusa de Guvern pentru anul viitor. „Taxa nu mai este discriminatorie, dar reprezentantii Comisiei sint nemultumiti de citeva prevederi. Se are in vedere schimbarea prevederilor privind vechimea, perioada de amortizare care, in viziunea Ministerului Finantelor, este de 20 de ani, iar CE o vrea de 12 ani, si a modului in care scade taxa, reprezentantii Comisiei dorind o scadere mai rapida in prima perioada", a spus Adrian Ciocanea, seful Departamentului pentru Afaceri Europene.

In primul rind, Comisia ar vrea ca taxa sa scada mai accelerat incepind inca din prima luna de vechime a autoturismului. In al doilea rind, forul european solicita ca taxa minima sa se plateasca pentru o masina mai veche de 12 ani, considerind ca aceasta este durata maxima de viata a unui autoturism.

Reprezentantii Comisiei nu au fost multumiti nici de punctul de vedere trimis de APIA ca raspuns la cererea CE. „Au solicitat o situatie privind aplicarea taxei auto de la APIA, dar nici pozitia acesteia nu i-a multumit. In consecinta, reprezentantii APIA s-au plins ca li s-au cerut date care nu sint luate in considerare", a mai aratat Adrian Ciocanea.

In aceasta perioada, specialistii celor doua parti, romana si europeana, poarta discutii pentru a gasi o solutie de compromis.

„Nu este vorba de o respingere. Comisia solicita in continuare unele informatii. Discutiile continua pina se va ajunge la un compromis", ne-a declarat Daniela Daraban, consilierul ministrului Finantelor, Varujan Vosganian. Romania ar trebui sa satisfaca solicitarile Comisiei inainte de jumatatea acestei luni, cind expira termenul de doua luni avut la dispozitie in acest sens.

Comisia a declansat procedurile legale impotriva tarii noastre la jumatatea lunii martie. Daca Romania va continua sa incalce dreptul comunitar si dupa acest termen, Comisia poate aduce cazul in fata Curtii Europene de Justitie, care va lua o decizie ce devine obligatorie pentru statul roman, putind chiar amenda Romania.

La inceputul anului, Comisia Europeana a anuntat ca va initia procedura legala impotriva Romaniei in cazul taxei pentru prima inmatriculare, considerind ca masura nu respecta normele europene, in pofida discutiilor intense purtate anterior cu autoritatile romane. In martie s-a intrat in cadrul procedurii de infringement (incalcarea reglementarilor comunitare). Comisia a cerut expres modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentind ca reglementarile actuale sint discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.

Forul a solicitat Romaniei, in scrisoarea de raspuns la modificarile transmise de autoritatile de la Bucuresti la sfirsitul lunii mai, sa modifice taxa auto pentru a reflecta mai bine deprecierea in timp a valorii masinilor, oferind si o serie de sugestii referitoare la clarificarea si definirea exacta a unor termeni privind taxa auto.

La sfirsitul lunii mai, Ministerul Economiei si Finantelor a transmis CE o noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare, care prevede niveluri de pina la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi.

Ulterior, Comisia a solicitat Bucurestiului si o analiza a preturilor din piata auto, pentru a vedea ritmul in care scad in Romania preturile masinilor in functie de vechime, studiu elaborat cu ajutorul APIA. Pe baza documentului, Comisia urma sa se pronunte asupra concordantei noilor niveluri ale taxei propuse de Guvern cu realitatea din teren.

In proiectul de calcul au fost introduse noi prevederi pentru masinile cu vechimi de sub un an, cum ar fi o luna, trei luni sau sase luni, in conditiile in care formula actuala nu prevede astfel de diferentieri.

Vosganian se declara recent foarte increzator ca expertii Comisiei vor fi de acord cu noua formula propusa de Guvern.

Orice s-ar intimpla, guvernantii au decis deja politic ca o noua taxa de prima inmatriculare nu va fi introdusa pina la 1 ianuarie 2008. Pina atunci se vor pastra actualele niveluri. Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul anului si se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului.

Cum se plateste Persoanele fizice si juridice care datoreaza taxa speciala pentru autoturisme pot solicita autoritatilor fiscale calculul acesteia pe baza cartii de identitate a vehiculului, in original.

Calculul taxei se face pe baza mai multor elemente, respectiv categoria autovehiculului, norma de poluare, capacitatea cilindrica si anul de fabricatie, pe baza metodologiei din Codul fiscal. Documentul privind modul de calcul al taxei speciale va fi emis in regim de asistenta contribuabililor, va fi eliberat pe loc solicitantului si nu va avea stampila unitatii fiscale.

Pe baza acestui document populatia va plati taxa in contul de venituri al bugetului de stat deschis la unitatile Trezoreriei Statului. (Mihaela Radu, Ionut Tudorica)

Un roman a reclamat taxa la Bruxelles Un cetatean roman s-a plins Comisiei Europene, fiind nemultumit de introducerea taxei de prima inmatriculare.

Nistor Bela vrea sa schimbe Dacia veche de 20 de ani a tatalui sau cu o masina second-hand din import. Pentru ca nu vrea sa dea 2.600 de euro numai pe taxa de prima inmatriculare, cetateanul roman a trimis un e-mail Comisiei Europene pentru a analiza cazul sau.

„Tatal meu, la fel ca alti cetateni, nu-si poate schimba Dacia veche de 20 de ani, care polueaza de zece ori mai mult decit una de 1,4 litri, cu Euro 2. Asa ca el continua s-o conduca deoarece taxa de inmatriculare este foarte mare (2.600 de euro pentru o masina Euro 2 de 1,4 litri, veche de opt ani)", se arata in scrisoarea trimisa de Bela oficialilor europeni.

„Daca n-ar fi aceasta taxa", isi continua Bela argumentatia, „tatal meu si-ar putea schimba masina veche cu una care polueaza de zece ori mai putin, iar cetateanul european de la care a cumparat masina isi va putea cumpara o masina noua, mai putin poluanta. In acest mod, nivelul poluarii din Uniunea Europeana ar scadea, vechea Dacia n-ar mai circula, iar tatal meu va putea conduce o masina ceva mai noua si mai sigura".

Reprezentantii Comisiei Europene au raspuns ca au in vedere situatia din Romania si au deschis procedura de infringement (incalcarea reglementarilor europene) in cazul taxei de prima inmatriculare. „Statele membre sint libere sa aplice chiar si niveluri foarte ridicate ale acestor taxe. Cu toate acestea, astfel de taxe nu trebuie sa ingreuneze circulatia autovehiculelor provenite din alte state membre comparativ cu situatia vehiculelor inregistrate deja in tara respectiva", se arata in raspunsul trimis de Maria Elena Scorpio, reprezentant al CE. „Comisia Europeana a luat cunostinta de taxa de prima inmatriculare introdusa in Codul fiscal din Romania si intr-adevar are serioase ingrijorari privind anumite aspecte ale modului de calcul." In raspunsul reprezentantului european se mentioneaza ca orice cetatean UE poate depune o plingere oficiala, in cazul in care constata nerespectarea regulilor comunitare, pe site-ul Comisiei Europene la http://ec.europa. eu/community_law/complaints/form/index_en.htm

Potrivit oficialilor europeni, Ungaria si Polonia, care au aplicat anterior sau ulterior aderarii masuri similare cu cele impuse de Romania, vor fi nevoite sa dea cetatenilor banii inapoi. Comisia Europeana a deschis procedura de infringement si in cazul Maltei si al Ciprului, tot pentru impunerea de taxe auto discriminatorii. (Florin Cepraga)