Cercetatorii americani au masurat efectele pe care le au jocurile video asupra elevilor. Baietii care se joaca in timpul zilelor de scoala petrec cu 30% mai putin timp citind decat cei care nu au acest obicei, in timp ce fetele jucatoare acorda cu 34% mai putin timp temelor. Totusi, rezultatele arata ca timpul dedicat jocurilor video nu il influenteaza semnificativ pe cel petrecut in compania familiei sau a prietenilor si nici pe cel dedicat activitatilor sportive.  Cel putin asa sustine unul din autorii unui studiu pe aceasta tema, Hope Cummings, de la Universitatea din Michigan. Rezultatele cercetarii, in care au fost implicati 1.491 de tineri, arata ca 36% dintre acestia jucau jocuri video, in proportie de 80% fiind baieti. Acestia petrec in medie 58 de minute jucandu-se, in zilele din timpul saptamanii si o ora si 37 de minute in zilele din week-end. Fetele, pe de alta parte, se joaca, in aceeasi perioada, 44 de minute, respectiv o ora si 4 minute. Potrivit autorilor studiului, rezultatele nu confirma ipoteza potrivit careia adolescentii impatimiti ai jocurilor video ar fi izolati social, oferind astfel o perspectiva diferita de criticile aduse in ultima vreme acestui fel de petrecere a timpului.  UTIL. De altfel, unul din genurile cu cea mai spectaculoasa ascensiune il reprezinta jocurile video de antrenament mental, o categorie anonima in urma cu numai un an. Succesul celor de la Nintendo cu "Brain Age" a generat o explozie de titluri din acelasi registru, precum "Brain Boost", "Brain Genius" sau "Mind Quiz". Majoritatea ofera utilizatorului seturi de probleme in rezolvarea carora acesta isi poate testa perspicacitatea si rapiditatea, in cazul unora fiind disponibile si variante multiplayer.