O singura companie si-a aratat disponibilitatea de a intra in cursa pentru privatizarea Santierului Naval Mangalia. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a primit ieri, data-limita pana la care s-a facut inregistrarea ofertelor,

O singura companie si-a aratat disponibilitatea de a intra in cursa pentru privatizarea Santierului Naval Mangalia. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a primit ieri, data-limita pana la care s-a facut inregistrarea ofertelor, "un semnal" doar de la 2X1 Holding Cape Midia Shipyard SA Constanta privind preluarea pachetului de actiuni de 100%. Oferta tehnica si financiara urmeaza sa fie evaluata pentru a se stabili daca se incadreaza in criteriile impuse de AVAS.
In urma cu un an, AVAS anunta ca licitatia pentru santierul unde se construiesc si se repara nave ar fi putut fi reluata in toamna lui 2006, deoarece se afla in lucru o noua procedura de evaluare a companiei. La acea data, precizau autoritatile, Daewoo Mangalia Heavy Industries, care castigase licitatia in luna ianuarie, urma sa achite 3,6 milioane euro pentru preluarea Santierului Naval Mangalia. Firma s-a retras, insa, si a pierdut garantia in valoare de circa 10 miliarde lei vechi.
Potrivit unui comunicat AVAS, institutia a publicat pe 18 mai a.c. anuntul de privatizare pentru Santierul Naval Mangalia, iar printre conditiile de precalificare solicitate investitorilor se numara o cifra de afaceri in 2006 de cel putin patru milioane euro, prezentarea unui plan de afaceri pe o perioada de pana la cinci ani, prin care sa isi asume investitii pentru modernizare si dezvoltare de minimum 4,5 milioane euro. Din aceasta suma, 2,5 milioane euro ar trebui investite in termen de un an de la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor. De asemenea, AVAS solicita un program de investitii de cel putin 500.000 euro pentru mediu si asigurarea unui aport in numerar, cu titlu de capital de lucru, de cel putin doua milioane euro, in termen de trei luni de la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor. De asemenea, compania interesata trebuie sa faca dovada experientei proprii de minimum 5 ani si apartenenta in prezent la activitatea de proiectare, fabricatie, reparare si modernizare a navelor maritime si fluviale.

527.601 actiuni, de vanzare

Pentru a putea participa la procesul de privatizare, ofertantii trebuie sa indeplineasca mai multe conditii. Acestia trebuie sa faca dovada inexistentei sanctiunilor penale pentru savarsirea urmatoarelor fapte: gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita ori alte contraventii si infractiuni prevazute de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ei si/sau actionarii/asociatii. Un alt aspect ce se va lua in calcul vizeaza faptul ca ofertantii nu au inrautatit in mod intentionat situatia economico-financiara a unor societati privatizate anterior.
Acest lucru se refera la neindeplinirea sau indeplinirea cu intarziere a obligatiilor asumate prin contracte de vanzare-cumparare de actiuni incheiate cu AVAS si/sau alte institutii publice implicate, in mod direct sau prin intermediul societatilor la care sunt actionari/asociati.
AVAS mai precizeaza ca vanzarea celor 527.601 actiuni, reprezentand 100% din capitalul social al Santierului Naval Mangalia, se va face prin negociere pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile. Compania are un capital social de 5.276.010 lei, iar activitatea principala consta in constructii si reparatii de nave.

Investitii masive in anii '80

Santierul naval Mangalia a ajuns in prezent o ruina. Din faima pe care a avut-o de-a lungul anilor, n-a ramas aproape nimic. Institutia numara in anii '90 nu mai putin de 2.000 de angajati. Fondat in 1956, Santierul Militar Mangalia a fost catalogat cateva decenii drept o emblema a industriei de constructii de nave.
Gloria santierului a fost atinsa in anii '80, cand au avut loc investitii masive, iar dotarile au fost la maximum. Decadenta santierului a inceput insa in 1994, cand, mai intai, timp de luni de zile personalul a stat in somaj tehnic, pentru ca la scurt timp sa se "opereze" o concediere de 400 de persoane. Treptat, alte sute de angajati au fost concediati, iar cei mai calificati dintre acestia s-au transferat la Santierul Daewoo Mangalia.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.