Una dintre cele mai importante modificari ale legii societatilor comerciale o reprezinta asimilarea remuneratiei primite de directori pe baza contractului de mandat cu salariile. Astfel, de vineri, de la publicarea ordonantei in Monitorul Oficial, sumele primite de directori vor avea acelasi regim fiscal in ceea ce priveste impozitul si contributiile sociale. "Remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate", se spune in ordonanta. Potrivit Mediafax, modificarile aduse legii societatilor comerciale si intrate in vigoare la inceputul lunii decembrie a anului trecut au fost criticate de unii oameni de afaceri, intrucat interzic administratorilor si directorilor sa aiba contracte de munca cu societatile pe care le conduc. Astfel, administratorii si directorii pot incheia doar contracte de administrare sau de mandat. Proiectul nu modifica aceste prevederi, ci aduce completari si clarificari legate de faptul ca remuneratia incasata de directori are, din punctul de vedere al tratamentului fiscal si al drepturilor de asigurari sociale, regimul unui venit salarial.
O alta modificare adusa legii este legata de administratorul independent, Adunarea Generala a Actionarilor urmand sa fie cea care decide daca un administrator se afla intr-o situatie care i-ar putea "afecta obiectivitatea". Legea in vigoare mentioneaza situatiile in care un administrator nu poate fi considerat independent.

Responsabilitate in solidar

Si la capitolul "contracte de munca" pentru administratori si directori au intervenit schimbari majore. De la sfarsitul saptamanii trecute, acestea nu mai sunt valabile. Ordonanta, aprobata joi de Guvern, stabileste ca, prin derogare de la Codul Muncii, contractele de munca ale directorilor/administratorilor, incheiate pentru indeplinirea mandatului inainte de aparitia actului normativ, isi inceteaza de drept valabilitatea la data intrarii in vigoare a ordonantei.
In cazul persoanelor care accepta mandatul de administrator sau director dupa intrarea in vigoare a ordonantei, contractele de munca vor inceta de la data acceptarii mandatului, directorii si administratorii avand posibilitatea sa aiba doar contracte de mandat. Evident ca acest lucru a adus critici din partea oamenilor de afaceri.
"Pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului", se precizeaza in legea in vigoare.
Directorilor si administratorilor li s-a mai pregatit ceva. Ei vor fi responsabili in solidar pentru datele transmise la oferta publica de actiuni publicata de companii in cazul majorarii capitalului social. Prevederea este inclusa in ordonanta de modificare a legii societatilor comerciale. Vechea lege prevedea ca doar administratorii au raspundere in cazul vanzarii de actiuni prin oferta publica. "In caz de majorare a capitalului social prin oferta publica, administratorii, respectiv membrii directoratului sunt solidar razpunzatori pentru exactitatea celor aratate in prospectul de emisiune, in publicatiile facute de societate sau in cererile adresate oficiului registrului comertului, in conformitate cu prevederile legislatiei privind piata de capitala€¯, se spune in ordonanta.

Citeste si:

Situatiile financiare consolidate, obligatorii

O alta noutate adusa de ordonanta se refera la faptul ca grupurile de companii va trebui sa depuna la Registrul Comertului situatii financiare anuale consolidate, in termen de 15 zile de la probarea acestora.
Actul normativ aprobat recent stabileste ca responsabilitatea transmiterii raportarilor revine consiliului de administratie, respectiv directoratului societatii-mama. Precedentele modificari ale legii societatilor comerciale, intrate in vigoare la finele anului trecut, stabilesc ca directoratul, respectiv consiliul de administratie al firmelor au obligatia ca, in termen de 15 zile de la adunarea generala in care au fost aprobate rezultatele financiare, sa transmita la Registrul Comertului copii ale situatiilor financiare anuale. Prin noua ordonanta se aduc completari care vizeaza si obligatiile de transmitere a raportarilor consolidate pentru grupuri de companii. Legea contabilitatii prevede ca va fi mentinuta, in acest an si anul viitor, obligatia transmiterii unor copii ale situatiilor financiare si catre Ministerul Economiei si Finantelor. Pentru modificarea acestei legi, autoritatile s-au gandit inclusiv la persoanele care vor sa intre intr-o afacere, dar care au comis infractiuni. Astfel, cei condamnati pentru spalare de bani nu vor putea fi fondatori de companii. Cadrul legal existent precizeaza anumite interdictii pentru persoanele condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita.