Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si-a anuntat intentia de a accelera procesul de armonizare a legislatiei specifice din domeniul bancar, cu normele europene, in acest sens intentionandu-se modificarea contractelor pentru credite de consum si infiintarea Ombudsman-ului bancar.
Intre prioritatile institutiei se numara armonizarea legislatiei romanesti cu normele europene referitoare la creditele de consum, a declarat presedintele ANPC, Dan Vlaicu. Romania a propus reglementarea aspectelor din contracte referitoare la informatiile precontractuale, dreptul de reziliere a contractului, respectiv de rambursare anticipata. Autoritatea insista pe introducerea, in anumite conditii, a cardurilor cu descoperit de cont in categoria contractelor de credit si furnizarea de informatii precontractuale, precum si pe aplicarea principiului tarii de resedinta a consumatorului in cazul companiilor care desfasoara activitati in tara de rezindeta a consumatorului.
ANPC este implicata intr-un grup de lucru privind Biroul de Credit, reprezentantii institutiei exprimandu-si nemultumirile legate de functionarea acestui Birou, respectiv timpul scurt dupa care se face raportarea celor care intarzie cu platile (30 de zile) si valoarea redusa a sumei pentru care se face raportarea (10 lei). Vlaicu a explicat ca institutia vizeaza si crearea Ombudsman-ului bancar, sistem care va permite rezolvarea, pe cale nejudecatoreasca, a disputelor dintre consumatori si banci.
"Aceasta solutie alternativa recomandata, de altfel, de Comisia Europeana, urmareste, in general, rezolvarea plangerilor consumatorilor pentru a se evita ca acestia sa se adreseze institutiilor statului sau Curtilor de Justitie", a precizat Vlaicu.