Preturile foarte mari ale terenurilor din Romania sunt nejustificate comparativ cu potentialul lor economic, ceea ce va incetini si chiar impiedica dezvoltarea retelelor de retail in Romania, a declarat presedintele Selgros Cash&Carry Romania, Alexandru Vlad.
"Preturile terenurilor din Romania nu reflecta valoarea lor economica si, daca piata imobiliara va creste in acelasi ritm din ultimii ani, acesta va fi un real impediment pentru dezvoltarea lanturilor de retail. Trebuie sa existe o corespondenta intre valoarea terenului si ceea ce se poate produce pe el", a adaugat Alexandru Vlad.
El a mai precizat ca lantul de magazine de bunuri de larg consum Selgros Cash&Carry Romania ar putea deschide in decembrie inca un magazin, insa decizia depinde de oportunitatile de pe piata imobiliara, a carei evolutie ingreuneaza dezvoltarea retelelor de magazine. "O eventuala decizie in acest sens depinde de mai multi factori cum ar fi gasirea si achizitia unui teren potrivit, obtinerea autorizatiei de constructie si altii. Avem deja in vizor 3-4 terenuri, dar momentan nu putem oferi mai multe detalii asupra acestui aspect", a spus presedintele Selgros Romania.
Acelasi aspect a fost subliniat si de reprezentantii Carrefour care cred ca "aceasta crestere a preturilor la terenuri este nejustificata in raport cu puterea de cumparare din Romania". De fapt, retailerul francez a anuntat ca va continua si anul viitor politica de expansiune a retelei de hipermarketuri prin inchirierea spatiilor comerciale, deoarece momentan aceasta varianta este mult mai profitabila pentru companie.
"Din cauza preturilor din Bucuresti momentan nu mai putem continua politica de extindere a retelei Carrefour, prin cumparare. In capitala, metrul patrat este prea scump si nu prea avem de ales", a declarat directorul general al Carrefour Romania, Jacobo Celestino. De aceea, toate cele cinci magazine ce vor fi inaugurate de Carrefour anul viitor la Oradea, Arad, Bucuresti, Pitesti si Suceava, vor fi deschise in regim de inchiriere, investitia totala necesara fiind in jur de 100 milioane euro.
Referitor la dezvoltarea comertului modern in Romania, reprezentantii Carrefour sustin ca acesta a inceput sa se dezvolte incepand cu anul 2001, odata cu intrarea pe piata a marilor retaileri internationali Metro, Billa si Carrefour. Ponderea comertului modern la nivelul Romaniei a evoluat constant de la 15% in 2002 la 29% in 2005 si la 34% anul trecut. In Bucuresti, comertul modern a ajuns de la 49% in 2005 la 60% in 2006.
Cu toate acestea, in Romania exista doar un hipermarket, supermarket sau discounter la 52.100 de locuitori, in timp ce in tari dezvoltate precum Franta de exemplu, exista un hipermarket, supermarket sau discounter la 5.638 de locuitori.
Cu toate ca centrele comerciale s-au construit cu precadere in Bucuresti, ele se extind rapid si in capitalele regionale incepand cu 2006-2007 (Cluj, Constanta, Timisoara, Pitesti, Galati). Pana in 2010 proiectele anuntate vor determina un total de doua milioane metri patrati de suprafete inchiriabile in centre comerciale.
Piata de retail din Romania va ajunge la 40 miliarde euro la finele lui 2007 si la 100 miliarde euro in 2010. Tot atunci, comertul modern va avea o pondere de 50% din totalul comertului romanesc. Investitiile estimate pe piata de retail in 2007 depasesc 100 milioane euro, potrivit reprezentantilor Carreforur.