La fel ca si bulgarii si croatii, 95% dintre romani aleg sa mearga la cumparaturi duminica, arata un studiu Gfk, preluat de Mediafax. Acelasi studiu arata, insa, ca o pondere mai mare este inregistrata in tari precum Rusia, Bosnia-Hertegovina si Serbia, unde intreaga populatie ajunge in ultima zi a saptamanii in magazine pentru a-si face cumparaturile.
Cel mai mic procent este inregistrat in Ungaria, unde doar 69% din locuitori isi petrec duminica la cumparaturi, restul de 31% preferand sa isi faca aprovizionarea in celelalte zile ale saptamanii.
In ceea ce priveste valoarea la care se ridica cumparaturile "de duminica", aceasta reprezinta in cazul romanilor si al rusilor 13% din totalul cumparaturilor saptamanale, in timp ce pentru polonezi are o pondere de doar 3%.
Totusi, in Serbia bunurile de larg consum, achizitionate in a doua zi a week-end-ului, ajung la 16% din suma cheltuita in magazine in intreaga saptamana, in Bulgaria, Cehia si Croatia, la 7-8%, iar in Ungaria si Slovacia, la 5%. "Duminica, romanii cheltuiesc in medie pentru bunuri de larg consum, la o ocazie de cumparare, sensibil mai mult decat cheltuiesc in medie intr-o zi din saptamana. Aceeasi situatie se remarca si in cazul ungurilor, cehilor si polonezilor. Pentru bulgari, sarbi, croati si slovaci, bugetele destinate bunurilor de larg consum duminica sunt mai mici decat media saptamanii", se arata in studiul GfK Consumer Tracking.

Comertul traditional isi mentine suprematia in Romania

Atunci cand vine vorba de destinatia aleasa pentru shopping in ultima zi a saptamanii, la fel ca si in celelalte zile de altfel, comertul traditional isi mentine suprematia in Romania, astfel ca magazinele de acest tip atrag mai mult de jumatate din cheltuieli.
Totusi, comparativ cu media saptamanala, romanii cheltuiesc sume mai mari duminica in hipermarketuri, la fel ca si in unitatile apartinand comertului traditional, in timp ce in restul zilelor prefera supermarketul.
Raportat la regiune, comertul traditional are o pondere mai mica in Romania fata de Bulgaria si Serbia, locuitorii acestor state preferand magazinele de proximitate in ultima zi a saptamanii, intr-o proportie mai mare decat romanii.
Ponderea de 9% a cheltuielilor realizate duminica in hipermarket de consumatorii romani este considerata de analisti promitatoare pentru comertul modern, tinand cont de procentul de numai 2% in Bulgaria, 3% in Rusia sau 5% in Serbia.
Insa, prin raportare la alte tari, unde sumele de bani lasate de cumparatori in hipermarketuri duminica au ponderi mult mai mari, respectiv 24% in Polonia, 34% in Slovacia si 44% in Ungaria, ajungand chiar la 51% in Cehia, procentul inregistrat in Romania este relativ mic. Studiul a fost realizat de GFK, in baza jurnalelor de cumparaturi existente in peste 72.000 de camine din Europa.