Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, este posesorul unei calitati de invidiat, si anume ambitia fara margini. Asta mai ales pentru intentia de a moderniza in urmatorii zece ani intreaga retea de cai ferate de pe teritoriul Romaniei. Se pare ca proaspatul ministru uita ca este vorba de nu mai putin de 10.800 kilometri de linie ferata, iar daca raportam asta la cati kilometri de infrastructura feroviara s-au reparat anul trecut la noi in tara, respectiv 8, ne putem astepta ca in anul 3357 sa isi traga sufletul si extenuatul oficial. "Inainte de '89 s-au reabilitat 683 km de an, iar in '91 s-a ajuns la 480 km pe an. In 2006, s-au facut reparatii doar pentru opt km, motiv pentru care s-a limitat viteza de circulatie a trenurilor in anumite zone pentru siguranta", a pus directorul CFR Infrastructura, Constantin Manea, o piatra pe inima lui Orban. De asemenea, subordonatul ministrului a adaugat ca pana in 1990 se realizase 36% din procesul de electrificare a caii ferate, respectiv 3.960 kilometri, iar pana in 2005 au mai fost electrificati doar 80 kilometri si eroul nostru si-a propus, probabil in paralel cu reabilitarea sinelor, sa creasca si sa creasca "cat de curand" gradul de electrificare la 50 procente. Vor trece poate cateva sute de ani si pentru cei 14%, eficientizarea electrica. Bun, deci intr-o mie si ceva de ani o sa avem cai ferate nou-noute, jumatate dintre ele chiar cu energie electrica. Problema este ca, daca Orban vrea ca sinele sa aiba o utilitate, atunci Transporturile va trebui sa contracteze si cateva milioane de drezine, asta pentru ca sunt slabe sanse sa mai reziste pana atunci flota de trenuri aflata in posesia Cailor Ferate Romane. Asta pentru ca doar ce directorul CFR Calatori, Alexandru Noaptes, a declarat ca parcul de vagoane este mai mult decat invechit, avand peste 20 de ani. "Din cele 4.000 de vagoane am fost siliti sa retragem 600 si sa le valorificam la fier vechi. Cea mai noua locomotiva are 26 ani, iar vagoanele peste 20. In circulatie sunt 1.600 de trenuri, din care 60 sunt de rang superior, restul fiind personale si regionaleaÄĚ.
Vorbeam de ambitia lui Ludovic, nu? Ei bine, ea nu se opreste aici. Acesta a anuntat ca ministerul de resort va demara un studiu de fezabilitate pentru constructia unei linii de cale ferata de mare viteza, unde trenurile vor putea circula cu peste 250 kilometri pe ora. Din fericire, nu a mentionat numarul de kilometri pe care vor rula super-locomotoarele. Oricum, avem un "indiciu" in ceea ce priveste finalitatea proiectului - studiul de fezabilitate va dura "intre 6 si 9 luni". Am putea sa bunghim un calcul, cum ar fi licitatia pentru studiu, studiul, licitatia pentru executie (scandal si acuzatii pentru licitatii servite), executia (in timp ce intram in mai multe subperioade pentru blocarea lucrarilor, actiunile de rigoare putem spune). Am vreun motiv sa fiu circumspect?!