Goana dupa fericire s-a transformat intr-un scop in sine. De cele mai multe ori, la celalalt capat e doar butaforie.

Una dintre obsesiile induse ale omului modern este propria fericire. Cele mai prestigioase publicatii, fie ca au profil economic, monden sau general, acorda un spatiu imens intelegerii, masurarii, cuantificarii si sporirii fericirii generale a oamenilor. Sau mai bine zis, a consumatorilor. Fericirea este cool. Atrage prietenii si succesul. Daca nu sint fericiti, oamenii mimeaza. Pentru ca este plictisitor sa fii deprimat sau apatic. Oamenii de succes rid, fac shopping in Mall, merg la film si au o caruta de prieteni care radiaza de fericire. Sint atitea carti cu retete de fericire la minut care-ti vorbesc despre gindirea pozitiva, despre faptul ca trebuie sa fii optimist si sa ierti pe toata lumea ca si cum ai putea sa controlezi lucrurile astea. Repetatul in fata oglinzii in fiecare dimineata ca sinteti buni, frumosi, fericiti si destepti nu va va face decit sa va simtiti penibil si angrenati intr-un mars interminabil al prostiei.

Psihologul american Martin E.P. Seliman explica diferenta dintre fericire si placere. In cartea „Fericirea autentica", lansata recent la Humanitas, acesta prezinta solutia pe care a adoptat-o pentru a creste gradul de fericire al planetei: prevenirea nefericirii. (Asteptam cu infrigurare un vaccin care sa asigure nivelul optim de serotonina, dopamina si morfina pe tot parcursul vietii, sa murim cu totii scaldati in fericire). Profilaxia opereaza cu aceleasi unelte pe care le citim in cartile de self-help: fapte bune, capacitatea de a scapa de resentimente, cultivarea emotiilor pozitive si a virtutilor, relaxarea si dezvoltarea relatiilor interumane. Dar oricum, toate acestea au un mic efect asupra starii de spirit. S-a stabilit deja ca ne nastem cu o predispozitie genetica la fericire sau depresie. „Evolutia s-a asigurat ca multe persoane sa se situeze la capatul inferior al spectrului afectivitatii pozitive, deoarece selectia naturala da o multitudine de utilitati atit lipsei emotiilor, cit si prezentei lor".

Un studiu efectuat de Lauren Alloy si Lyn Abramson la Universitatea din Pennsylvania a demonstrat ca fericirea timpeste, intr-o oarecare masura, chiar daca poate creste nivelul de creativitate. „Persoanele deprimate estimeaza cu acuratete aptitudinile pe care le au, in timp ce persoanele fericite cred ca sint mult mai talentate decit le apreciaza altii. Persoanele deprimate evalueaza atit reusitele, cit si problemele, intr-un mod foarte obiectiv", explica psihologul. Cu toate acestea, isi incurajeaza cititorii sa isi puna la bataie toate resursele pentru a atinge fericirea pura, autentica si eterna, oferindu-le statistici, reguli de viata, sfaturi, tabele cu gradul de fericire pe care il implica orice profesie, activitate, statut social etc. Sustinerea teoretica riguroasa scoate insa aceasta carte din rindul manualelor de psihologie aplicata, transformind-o intr-o lucrare de referinta in domeniu.

„The Economist" a dedicat multe articole fericirii, in unele oferind chiar concluzii si solutii practice: una este memoria distorsionata. Psihologul Daniel Kahneman a facut o serie de experimente prin care a dezvoltat tehnici de pacalire a memoriei. De exemplu, la o parte din pacientii care au suferit o colonoscopie, in ultimul minut al operatiei medicii nu au miscat aparatul, ceea ce a redus considerabil gradul de disconfort. Pacientii acestia au ramas cu amintiri mai placute fata de operatie, spre deosebire de ceilalti. In al doilea rind, distractia. Indiferent daca e vorba despre lectura unei carti sau dansatul pe mese la o petrecere, ideea e sa va distrati cit mai mult si sa secretati cit mai multa serotonina cu putinta. Lasati-va dusi de val. Este un alt sfat cit se poate de practic. Nu va ginditi prea mult, nu rationalizati excesiv procesele de luare a deciziilor, nu calculati riscurile. Vedeti cum o dregeti pe moment.

Protectie solara Regizorul australian Buzz Luhrmann are una dintre cele mai eficiente retete de fericire, in single-ul „Everybody’s free (To Wear Sunscreen)", din care am extras citeva fragmente:

„Folositi crema de protectie solara. Nu va faceti griji despre viitor. Sau OK, faceti-va, dar fiti constienti ca grijile sint la fel de eficiente ca atunci cind vrei sa rezolvi o problema de algebra mestecind guma. Faceti in fiecare zi ceva care va sperie. Cintati. Tineti minte complimentele pe care le primiti. Uitati insultele. Daca reusiti asta, ziceti-mi si mie cum. Pastrati scrisorile de dragoste si aruncati facturile. Intindeti-va. Luati calciu. Orice ati face, nu va felicitati prea mult si nici nu va invinovatiti. Alegerile voastre sint pe jumatate intimplatoare. Asa sint si ale tuturor celorlalti. Bucurati-va de corpul vostru, folositi-l in toate modurile cu putinta. Nu va temeti de el sau de ce cred oamenii despre el, este cel mai bun instrument pe care-l aveti. Nu cititi reviste de moda, va vor face doar sa va simtiti uriti. Impacati-va cu citeva adevaruri absolute: preturile vor creste, politicienii sint corupti si voi veti imbatrini si va veti gindi ca pe vremea voastra politicienii erau nobili si copiii respectau batrinii. Faceti-va asigurare de pensie privata. Nu va vopsiti parul prea des, ca altfel la 40 de ani veti arata ca la 80. Nu tineti prea mult cont de sfaturi… Dar ascultati-ma la partea cu protectia solara".

10 metode de a trai mai mult si mai bine Nu dormi prea mult. Un studiu efectuat de Archives of General Psychiatry a demonstrat ca oamenii care dorm mai mult de opt ore pe zi traiesc mai putin. La fel si cei care dorm mai putin de patru ore pe noapte. Fii optimist. Pesimistii au o rata a mortii de doua ori mai mare decit optimistii. Fa mai mult sex. Este de notorietate faptul ca sexul intareste sistemul imunitar, sistemul nervos central si pe cel cardiac. Ia-ti un animal de casa. Cercetatorii spun ca te ajuta sa fii mai putin stresat si mai putin expus atacului de cord. Vaccineaza-te. Paza buna trece primejdia rea. Imbogateste-te. Chiar daca nu te face neaparat mai fericit, cercetatorii spun ca vei fi mai sanatos si mai satisfacut de viata. Lasa-te de fumat. Este evident de ce. Relaxeaza-te. Yoghinii traiesc mult. Ia antioxidanti. O sa fii mai sanatos si vei intirzia procesul de imbatrinire. Casatoreste-te cu persoana potrivita. Studiile arata ca oamenii casatoriti sint cu 25% mai fericiti decit cei divortati sau necasatoriti.