Initiativa pentru o Justitie Curata (IJC) a prezentat ieri un raport-manifest privind starea Justitiei in Romania. Lansarea materialului, spun autorii, este o "intamplare premeditata" inaintea prezentarii raportului de monitorizare al CE pentru Roman
Initiativa pentru o Justitie Curata (IJC) a prezentat ieri un raport-manifest privind starea Justitiei in Romania. Lansarea materialului, spun autorii, este o "intamplare premeditata" inaintea prezentarii raportului de monitorizare al CE pentru Romania. In raportul-manifest se sustine existenta presiunilor in cazul anchetelor privind politicienii. In raport se sustine ca acestia din urma "reintroduc coruptia pe usa din dos prin legi cu dedicatie". Documentul IJC mai precizeaza ca sistemul judiciar functioneaza pe baza de provizorat, pe fondul stagnarii si regresului reformei. Raportul a fost trimis, ieri, Comisiei Europene (CE) si ambasadelor statelor UE.
In opinia Initiativei pentru o Justitie Curata, proiect sustinut de Asociatia "SoJust", Alianta Civica, GDS, Academia de Advocacy, Freedom House Romania, Societatea Academica din Romania si Societatea "Timisoara", sistemul judiciar romanesc se afla intr-o stare de provizorat si incertitudine, intr-un "moment in care ar trebui sa fie in plina reforma" si functioneaza "mai mult din inertie, pe baza obiectivelor si mecanismelor stabilite anterior". "Nu au fost propuse obiective noi, cu adevarat utile, dupa remanierea Guvernului si, mai grav, masurile in curs nu sunt implementate potrivit obligatiilor asumate", au declarat reprezentantii IJC. Raportul de monitorizare al CE din 2006 mentioneaza ca sistemul judiciar este cel mai problematic sector din Romania in timp ce demersurile asumate in domeniul luptei impotriva coruptiei au fost marcate de conflicte politice intre institutiile statului. Mecanismele disciplinare pentru functionari si magistrati sunt ineficiente, iar sanctiunile pentru conflicte de interese sunt inexistente.
In continuare, apreciaza IJC, nu s-au facut demersuri pentru stabilirea unor directii de continuare a reformei justitiei. "Strategia de reforma a sistemului judiciar, elaborata in 2005 impreuna cu planul de implementare a acesteia, are termen de finalizare in 2007. Cum reforma este departe de a fi incheiata, este de neconceput continuarea credibila a acesteia fara a elabora un document strategic pentru perioada ulterioara", au declarat reprezentantii IJC. Ministerul Justitiei nu si-a asumat inca o pozitie clara si argumentata asupra unor subiecte esentiale pentru reforma justitiei, au spus autorii raportului. Si, in consecinta, a unor masuri in acest sens: forma noului Cod Penal care va trebui promovata, institutia care va administra bugetele instantelor (in conditiile in care Inalta Curte, care ar trebui sa preia aceasta atributie incepand cu 1 ianuarie 2008, nu doreste asumarea acestei sarcini, iar raportul de monitorizare a sistemului judiciar intocmit de expertii UE recomanda mentinerea acestuia la Ministerul Justitiei) sau procedura numirii in functiile de conducere cele mai importante din Ministerul Public.
Amendamente suspecte
Raportul mentioneaza si "modificari suspecte la Codul de Procedura Penala". Este dat ca exemplu un amendament propus de PSD prin care durata urmaririi penale sa fie de sase luni sau, in mod exceptional, de un an daca urmarirea penala are ca obiect infractiuni pentru care legea prevede detentie pe viata ori inchisoare mai mult de 15 ani. "Adoptarea acestui amendament ar avea drept efect imediat inchiderea multor dosare penale in mod nejustificat", au spus autorii raportului. Documentul mai precizeaza ca surprinderea in flagrant va fi ingreunata, daca se adopta o alta propunere a PSD, care cere sa se elimine prevederea potrivit careia procurorul poate autoriza interceptarile in cazuri de urgenta, sub supravegherea judecatorului.
"In Romania se fac bani negri prin Hotarari de Guvern si Ordonante de Urgenta", a declarat fostul ministru al Justitiei, Monica Macovei, prezent la lansarea raportului, facand referire la "legi cu dedicatie, generatoare de coruptie". Astfel, potrivit raportului, noua lege a insolventei a fost amanata pentru 28 de societati comerciale pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor sau activelor in cauza. Legea 141/2007 a respins OUG 48/2006 care prevedea incetarea comercializarilor marfurilor in regim duty-free in punctele terestre ale frontierei, in timp ce a fost adoptata Legea 69/2007, care dezincrimineaza infractiunile de acordare de credite ilegale, DNA inchizand astfel 50 de dosare. Totodata, Macovei a condamnat reactia "incalificabila a Ministerului ungar de Externe in cazul anchetarii lui Zsolt Nagy, condamnand reactia "palida" a autoritatilor de la Bucuresti.
Dosare tergiversate
IJC a prezentat si cateva cazuri de tergiversare a dosarelor in instanta: ale judecatoarei Maria Huza, senatorului Serban Mihailescu, fostului director Romsilva Ion Dumitru, senatorului Gheorghe Copos, secretarului de stat Ionel Mantog sau al fostului premier Adrian Nastase. Totodata, arata ICJ, justitia penala din Romania se afla "sub asediul politicului". "Justitia penala a fost supusa in ultimele saptamani la presiuni puternice, care au avut ca scop intimidarea si blocarea anchetelor cu politicieni", noul statut de independenta al procurorilor fiind "atacat virulent" de Parlament si Guvern, arata ICJ, ceea ce a dus la "momente tensionate ce s-au succedat intr-un interval foarte scurt". Raportul mentioneaza si cazul revocarii din functie a procurorului Doru Tulus, "miscare abuziva si nemotivata, ce pune sub semnul intrebarii angajamentul luptei anticoruptie".
Slabiciunile ANI
IJC a prezentat si aspecte deficitare ale legii Agentiei Nationale de Integrare (ANI). Spre exemplu, sarcina probei revine inspectorilor ANI, iar persoana asupra careia s-a dispus verificarea poate refuza fara nici o motivatie expertiza asupra bunurilor sale, ingreunandu-se procesul de control. De asemenea, pentru ca o sesizare sa fie admisibila, ea trebuie sa fie formulata de o persoana interesata, care trebuie sa dovedeasca faptul ca are un interes personal in cauza (a suferit un prejudiciu direct, ca urmare a actiunilor functionarului sau demnitarului respectiv), greu de dovedit in majoritatea cazurilor. Legea ANI prevede ca petentul raspunde penal pentru plangeri neintemeiate, fapt ce are "un efect descurajator" pentru cei ce doresc sesizarea ANI. Sorin Ionita, director in cadrul Societatii Academice Romane, a declarat ca unii candidati in Consiliul National de Integritate al ANI nu sunt credibili, referindu-se la senatorul Pete Stefan (UDMR), care ar avea "probleme" cu declaratia de avere.
IJC a mai acuzat si lipsa de consistenta a actului managerial la nivelul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, care "determina intarzieri mari in implementarea Strategiei de Dezvoltare a Serviciului Penitenciar 2007-2010". Reprezentantii IJC au declarat ca documentul a fost trimis, ieri, Comisiei Europene si ambasadelor statelor UE. (Tudor BORCEA)
Chiuariu este optimist
Planul de masuri in lupta anticoruptie si reforma judiciara care vor fi implementate in viitorul apropiat vor scoate Romania de sub monitorizarea Comisiei Europene, a declarat ministrul Justitiei, Tudor Chiuariu. Conform unui comunicat al Ministerului Justitiei, Chiuariu va propune "un plan de actiuni cu masuri concrete in lupta anticoruptie si reforma judiciara" pentru ca monitorizarea sa inceteze la sfarsitul acestui an. Potrivit Mediafax, el se declara optimist in privinta concluziilor Raportului Comisiei Europene. "Romania a inregistrat progrese pe toate cele patru domenii monitorizate: reforma sistemului judiciar, lupta impotriva coruptiei la nivel inalt, infiintarea ANI, prevenirea si combaterea coruptiei la nivel local", argumenteaza ministrul. (D.E.I.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.