Liniile aeriene low-cost vor ridica, din toamna, la 32 numarul destinatiilor deservite din Romania.

Toamna va aduce romanilor noi destinatii europene pentru zborurile low-cost. Dezvoltarea acestei piete in Romania, dar si concurenta in crestere determina mai multe companii aeriene sa-si multiplice oferta, concomitent cu o marire a frecventei zborurilor spre anumite rute.

Destinatiile noi care ar putea aparea in toamna sint Stuttgart, Zürich, Grecia si Cipru (operatorul autohton Blue Air), precum si Liverpool si Barça-Slovacia (deservite de firma ungara Wizz Air). Deschiderea noilor curse va determina intrarea a trei noi tari (Elvetia, Grecia si Cipru) pe harta low-cost, fata de 10 cite sint in prezent.

Noile destinatii Blue Air pentru toamna acestui an „sint inca in faza de proiect", dupa cum a declarat directorul de marketing al companiei aeriene, Florentina Ivan, dar cele ale firmei Wizz Air sint certe. In total, pe piata romaneasca, operatorii low-cost deservesc 27 de destinatii externe, si, dupa anunturile celor doua companii, numarul se va ridica la 32.

Extinderea cu noi rute reprezinta arma prin care liniile low-cost raspund unei piete in crestere, dar caracterizata printr-o concurenta sporita. Cresterea pietei low-cost a fost anul trecut de nu mai putin de 200%, comparativ cu anul 2005, ceea ce inseamna o triplare a numarului celor care au calatorit cu aceste companii, spune Florentina Ivan. „Piata low-cost prezinta un potential foarte mare in prezent. Anul 2006 a adus o crestere de 200% a pietei low-cost fata de 2005. In 2007 credem ca aceasta crestere va fi mai moderata, dar peste media din tarile vecine", afirma directorul Ivan. Pozitia Blue Air, primul operator low-cost pe piata, potrivit propriilor estimari, cu 800.000 de pasageri si o cota de piata de 65%, este amenintata de intrarea ungurilor de la Wizz Air, numarul 1 est-european. Compania ungara si-a propus sa transporte in acest an 500.000 de calatori, urmind ca anul viitor sa detroneze firma romaneasca de pe prima pozitie.

In lupta pentru suprematie, liniile pun la bataie oferte promotionale a caror pondere in totalul biletelor vindute se estimeaza ca este intre 5 si 15%. Preturile pot incepe de la un euro, fara taxe de aeroport (Blue Air), sau de la 19 euro, urmind ca in final sa nu depaseasca 60% din preturile curente practicate de liniile aeriene regulate, ultima oferta apartinind German Wings, firma care a transportat anul trecut 26.000 de calatori pe relatia cu Germania.

Insa competitia nu poate fi decit buna. O data cu semnarea acordului Open Sky (simplificarea procedurilor de autorizare a unei linii aeriene dintr-o tara pentru operare pe teritoriul altei tari), preturile biletelor de avion vor scadea, iar calitatea serviciilor va creste, spune directorul de marketing al Blue Air.

Bursa din Londra va cumpara institutia similara din Milano, pe www.cotidianul.ro/select