Romania a coborit cinci pozitii intr-un clasament al celor mai atractive piete emergente pentru retailerii internationali in anul 2007, pe locul 27 din 30, fiind inclusa in categoria destinatiilor cu prioritate scazuta pentru investitori, potrivit unui studiu al firmei de consultanta A.T. Kearney. Optiunile companiilor de retail iau in calcul riscurile politice si economice pe care le implica intrarea pe pietele emergente, atractivitatea acestora, calculata in functie de vinzarile de retail pe cap de locuitor, nivelul populatiei, infrastructura si reglementarile din domeniu, gradul de saturare a pietei si presiunea factorului temporal. Cele patru elemente sint incluse in Indexul anual privind Dezvoltarea Industriei Globale de Retail (Global Retail Development Index).

Companiile vizate la realizarea studiului sint comerciantii angro si retailerii alimentari.

Astfel, pe o scara de la 0 la 100, limita superioara a intervalului representind riscuri de tara scazute, Romania a primit 60 de puncte.

Romania a fost creditata cu 31 de puncte din 100 pentru atractivitatea pietei, punctajul maxim reflectind un numar semnificativ al factorilor de interes pentru investitorii straini. Punctajul acordat in functie de gradul de saturare a pietei de retail este 22, semnalind ca accesul investitorilor este limitat de aglomerarea concurentilor sau de limitarea cererii. Pentru presiunea factorului temporal, Romania a primit 66 de puncte, nivel care recomanda investitorilor sa intre pe piata locala cit mai repede.

Dintre cele cinci state central-europene incluse in index, Romania, Ungaria, Slovenia si Croatia au fost creditate cu punctaje mai scazute fata de anul precedent. In schimb, Bulgaria a urcat pe locul 12.

In pofida declinului inregistrat, aceste piete isi mentin atractivitatea si asigura oportunitati de dezvoltare pentru investitori, se spune in studiu.

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, la 1 ianuarie 2007, precum si ritmul accelerat de dezvoltare economica asigura mentinerea interesului retailerilor straini pentru investitii pe piata, iar sectorul de hipermarketuri este estimat sa inregistreze un "boom", reprezentind punctul de maxima dezvoltare in evolutia ciclica a pietei.

Pe de alta parte, numarul ridicat de retaileri cu o pozitie solida pe piata romaneasca limiteaza oportunitatile pentru noii investitori, noteaza autorii studiului. Retailerii internationali Carrefour, Kaufland, Louis Dellhaize si Metro s-au extins puternic in Romania, iar Auchan si SPAR au deschis primele magazine in anul 2006.

India Rusia, China si Vietnam sint cele mai atragatoare destinatii ale retailerilor care doresc sa se extinda pe pietele emergente in 2007.