Viteza excesiva si abuzul de alcool produc 60% dintre accidentele rutiere. Studii recente au aratat ca celelalte apar din cauza stresului, fenomenelor meteo, neatentiei.   Celine Lemercier, cercetatoare in psihologie la Toulouse, este autoarea unor studii asupra mecanismelor psihologice implicate in conducerea autovehiculelor. Ea a ajuns la concluzia ca starile emotionale influenteaza comportamentul la volan. Viteza excesiva este deseori asociata cu o stare de stres a conducatorului auto. Astfel, cei care au trecut prin decesul unei persoane apropiate sau printr-un divort prezinta un risc major de accident rutier. "Impreuna cu echipa mea, am mai realizat un studiu referitor la efectele pe care le are muzica asupra conducatorilor auto. Rezultatele arata ca ascultarea unei melodii ritmate favorizeaza comportamentul periculos la volan, pentru ca atentia soferului este distrasa de muzica. In schimb, ascultarea unei melodii linistite determina, in mod inconstient, reducerea vitezei", explica Lemercier.     ATENTIA. Conducerea autovehiculelor este o activitate bazata pe sistemul vizual si pe atentie. Despre atentie se stie ca poate fi maxima cand este concentrata asupra unei singure activitati. Cu cat atentia se focalizeaza pe mai multe actiuni, cu atat este mai scazuta pentru fiecare in parte. Or, deseori conducatorul auto indeplineste mai multe sarcini: conduce in timp ce asculta radioul, discuta cu alte persoane din masinaa€¦ Specialistul atrage atentia ca hands-free-ul la volan reprezinta un pericol mai mare decat utilizarea telefonului mobil ca atare. Conversatiile prin intermediul hands-free sunt mai indelungate, mai relaxante, ceea ce distrage atentia conducatorilor auto. Un studiu realizat in Tara Galilor arata ca, pe timp de ceata, conducatorii auto au tendinta de a creste viteza cu circa 30 km pe ora. Deoarece au o iluzie optica, obiectele neclare percepute prin ceata sunt interpretate de ochi ca miscandu-se mai incet. Drept urmare, soferul apasa mai tare pe acceleratie, crezand ca mentine viteza.