Dupa mai multi ani de restaurari, Galeria de Arta Europeana din cadrul Muzeului National de Arta se redeschide, intr-o noua forma, pe 22 iunie.

Majoritatea operelor prezentate apartin colectiei vechi, al carei nucleu provine din colectia lui Carol I, la care s-au adaugat, dupa 1948, lucrari din patrimoniul altor muzee si din colectii private. Pe linga artisti ca Tintoretto, Lucas Cranach cel Batrin, El Greco, Pieter Breughel cel Tinar, Rubens, Rembrandt, Monet, Signac, Sisley si Rodin, vizitatorii vor descoperi piese de curind achizitionate si altele care se aflau in patrimoniul muzeului, dar care nu au mai fost expuse din 1989 .

"Lupta lui Hercule cu centaurul Nessus" de Luca Giordano, "Sfanta familie" de Giorgio Vasari, "Fuga lui Iacob" de Jean Tassel si "Iisus si pacatosii pocaiti" – lucrare atribuita lui Anton van Dyck – sunt citeva dintre noutati.

Deschisa pentru prima oara in 1951, galeria a traversat momente dramatice. In 1989, cind muzeul a fost incendiat, nenumarate lucrari au fost deteriorate, trecind apoi printr-un lung proces de reconditionare.

Restaurarea unor opere ca "Buna Vestire" de Tintoretto si "Venus si Amor" de Lucas Cranach cel Batrin nu a fost lipsita de surprize.

In urma reconditionarii muzeografii au descoperit un intreg univers pictural ascuns. In „Buna Vestire" de Tintoretto, la nivelul aripilor ingerului, a iesit la iveala un frumos „tablou in tablou", iar jos si-a facut aparitia o pisica ghemuita. In „Venus si Amor" de Lucas Cranach cel Batrin, surpiza a fost valul care acoperea, de la umar la sold, trupul nud al Venerei. Muzeografii au crezut la inceput ca acea adaugire fusese facuta de vreun proprietar pudibond. Specialistii au constatat insa ca zona ascunsa de val era foarte deteriorata si au ajuns la concluzia ca restauratorul din secolul al XVIII-lea nu s-a priceput sa refaca zona erodata, asa ca a „tras" pur si simplu un val peste ea. Descoperirea a provocat o mica disputa printre muzeografi. Au existat voci pro si contra inlaturarii valului. Pina la urma, el a fost pastrat pe motiv ca face parte din istoria tabloului.

Noutati in galerie sunt diversele obiecte decorative, printre care un pendul din bronz aurit datind din secolul al XVIII-lea – imitatie fidela dupa originalul aflat la Versailles –, care a fost achizitionat de muzeu in anii 1950. Dupa trei luni de eforturi asidue, Aldo Chivulescu, membru al echipei de restauratori, a reusit sa o faca sa mearga.

Printre alte inovatii se numara reconfigurarea spatiala a galeriei si imbunatatirile realizate in vederea conservarii operelor de arta. Lucrarile, acoperind o perioada cuprinsa intre secolele al XIV-lea si al XX-lea, au fost organizate pe scoli artistice – italiana, germana, spaniola, flamanda, neerlandeza si franceza.

Odata cu inaugararea Galeriei de Arta Europeana, va avea loc si vernisajul expozitiei de grafica "Peter Paul Rubens in gravura secolelor XVII–XIX". Expozitia, care va ramane deschisa pana in luna octombrie, propune 28 de gravuri realizate in atelierul lui Rubens. Galeria de Arta Europeana a fost inaugurata, pe 21 iunie, de Donato Chiarini, seful Reprezentantei Comisiei Europene la Bucuresti.