Dupa mult timp, m-am uitat la doua buletine de stiri de ora sapte in intregime, la Antena 1 si la PRO TV. Am observat incredibila pondere pe care, cel putin la „Stirile PRO TV", o au filmuletele facute de telespectatori. 80% din stirile „hot" ale zilei erau filmate de amatori. Aparea Esca, spunea doua vorbe, mai vorbea si cu un reporter care practic nu avea nici o contributie la stire, iar apoi se dadeau imaginile surprinse de amator, fie ca era vorba despre doi soldati americani snopiti de romani la Constanta, fie ca aparea o pasare colibri filmata cu telefonul in curtea casei de doi copii satmareni.

Sper ca acesti telespectatori sint platiti pentru faptul ca livreaza stiri de deschis buletinul principal al zilei. Nu de alta, dar mi se pare aiurea sa faci un soi de YouTube televizat, livrat gratis de telespectatori, sa presari niste Esca sau Stoicescu si sa continui sa rupi audientele doar cu atit. Glumesc, nu ma intereseaza onorariile, existenta sau inexistenta lor. Mi se pare doar uimitor paradoxul ca poti ambala ceva munca de amator si poti obtine audiente cel putin egale cu cele de dinainte. Ce rost mai au reporterii? „Stirile PRO TV" vor fi portalul PRO TV de receptie-emisie a amuzamentelor telespectatorilor. Brandul atrage filmuletele care sint redifuzate si vindute publicitarilor. Aparent, e o democratie incredibila, in care telespectatorul isi face propriul jurnal. De fapt, asistam la o monotonie a senzationalului filmat cu telefonul. De dragul autenticitatii, se poarta imaginea proasta. Iar reporterii devin, incet-incet, editori. Costurile de productie scad (sau se muta dinspre reporteri inspre altceva), audientele cresc.

Nu Internetul „ucide" televiziunea, cum se zice, ci invers. Televiziunea inghite incet-incet netul, ea e industria puternica, banoasa, care incepe sa se impuna virtual. Fuziunea va avea loc cu o anchilozare tocmai a laturilor pozitive ale netului, rapiditate, libertate de alegere, libertate nemarginita (cu toate neajunsurile acestui fapt) de expresie. Faptul divers amuzant din filmuletele de pe net devine stire buna de vindut clientilor de publicitate. Telespectatorii fac stirile si apoi le inghit ambalate in stil „PRO". E ceva trist in toata chestia asta. N-am identificat inca ce anume.