Pana in anul 2025, multe tari din Europa de Est si din fosta Uniune Sovietica vor avea populatii care se vor clasa printre cele mai batrane din lume. Acest fapt va pune in pericol succesele recente ale dezvoltarii economice din regiune, in cazul in care reformele sistemelor de pensii si de sanatate nu sunt adresate in mod corespunzator si nu sunt implementate politici care sa promoveze cresterea productivitatii.
In intreaga lume, societatile aflate in curs de imbatranire sunt expuse riscurilor de a suferi consecinte economice grave. Cu toate acestea, potrivit unui raport recent al Bancii Mondiale, Europa de Est si fosta Uniune Sovietica, ce insumeaza un numar de 28 de tari, de la Rusia pana la Albania, este singura regiune din lume care se confrunta cu dificultati combinate: aceea a imbatranirii populatiei, populatie relativ saraca si o tranzitie incompleta catre economii de piata mature.
Conform raportului "De la rosu la gri: Cea de-a <> a populatiilor in curs de imbatranire din Europa de Est si fosta Uniune Sovietica" al BM, pentru aceste tari, problemele sunt accentuate de necesitatea de a accelera tranzitia economica si de a implementa in regim de urgenta reforme pe termen lung care sa adreseze consecintele demografice in mod simultan.
"Tari mai bogate si mai dezvoltate, precum Franta, Italia si Japonia, sunt intr-o pozitie mult mai favorabila pentru a adresa problemele ridicate de imbatranire decat tarile in curs de imbatranire din Europa de Est si fosta US", explica Arup Banerji, manager pentru economia dezvoltarii resurselor umane al BM si coautor al raportului.

Sistemul public nu va putea suporta presiunile

"Nicio tara in curs de imbatranire din lume nu este atat de saraca precum este Georgia. Cu un venit national brut pe cap de locuitor de doar putin peste $1.000, se preconizeaza ca aceasta va pierde aproape o cincime din populatie in urmatoarele doua decenii. Si dezvoltarea institutionala mai ampla este inca in urma in multe tari, chiar si in cele care au aderat la UE. Tocmai aceasta interactiune a celor trei tranzitii este cea care face ca regiunea si dificultatile acesteia sa fie unice".
Cele mai dificile provocari provin din preocuparile potrivit carora populatiile in curs de imbatranire vor exercita presiuni noi, probabil, pe care sistemul public nu si le va putea permite, asupra cheltuielilor publice. Aceste preocupari sunt accentuate de realitatea existenta in multe foste tari comuniste, finantarea acestor sisteme fiind de pe acum necorespunzatoare.
Potrivit comentariilor lui Mukesh Chawla, economist coordonator al BM si coautor al raportului, "implementarea unor politici sensibile poate atenua impactul costisitor al imbatranirii. Chiar daca o crestere a cheltuielilor publice este inevitabila, este posibil sa fie redus socul. Pentru aceasta, tarile din regiune trebuie sa implementeze politici care sa procedeze astfel incat sistemele de pensii sa fie viabile din punct de vedere financiar chiar cu mai multi pensionari, si sa ia masuri pro-active pentru finantarea ingrijirii pe termen lung". Presiunile exercitate de costurile pentru pensii vor creste odata cu imbatranirea populatiei, insa raportul constata ca in toate tarile unde s-au facut planuri de cheltuieli detaliate, aceste costuri pot fi compensate in mare masura prin schimbari de politica. Cea mai buna modalitate de a face acest lucru ar fi prin reducerea varstei de pensionare, care tinde sa fie foarte scazuta in regiune, dar s-ar putea obtine economii si din schimbarea formulelor de calcul a ratelor de beneficii.