Dupa ce si-a pierdut statutul de planeta anul trecut, in urma unor dezbateri aprinse in comunitatea academica, Pluto a cazut iar in rang, si in categoria "piticilor", informeaza MEDIAFAX. Astronomii au descalificat-o iar pe Pluto din cauza vecinei sale, Eris, "cea de-a zecea planeta", descoperita in 2005 si denumita initial Xena. Oamenii de stiinta au reusit sa ii evalueze masa dupa ce au gasit recent satelitul acesteia, Dysnomia, si au ajuns la concluzia ca Eris este cu 27% mai mare decit Pluto.

Pluto ramine, insa, cu un avantaj in competitia cu Eris: are trei sateliti. De altfel, cercetatorii sint nedumeriti de ce vecina lui are o singura luna. "Asta a fost cea mai mare surpriza. Am stat ore intregi uitindu-ne la Eris, fiind convinsi ca vom vedea si alti sateliti, dar nimic. Inca incercam sa explicam aceasta lipsa", a povestit Michael Brown pentru ,,New Scientist’’, cercetatorul care, alaturi de Emily Schaller, a reusit sa masoare cu precizie masa lui Eris cu ajutorul telescopului spatial Hubble.

Marimea corpurilor ceresti si definitia planetei au fost indelung dezbatute anul trecut. In urma discutiilor, membrii International Astronomical Union (IAU) au creat o noua categorie, a "planetelor pitice", in care intrau si Eris si Pluto. Acestea sint ascunse in sistemul nostru solar, in Centura Kuiper, o regiune populata cu asteroizi si nuclee de cometa care se intinde dincolo de orbita planetei Neptun.

"Pentru foarte mult timp, Pluto era singurul lucru de la capatul sistemului solar care stralucea indeajuns de mult incit sa poata fi studiat in detaliu. Era o "minge" stranie si singuratica", a declarat Brown pentru publicatia stiintifica. "Dar acum avem puterea de a cerceta mai multe planete pitice noi si incepem sa intelegem cum functioneaza intreaga familie a acestora", a adaugat astronomul de la Caltech.

De altfel, peste 300 de astronomi, mai ales americani, militeaza inca pentru reabilitarea lui Pluto la rangul de a noua planeta a sistemului nostru solar, dupa ce au votat impotriva descalificarii de la Praga, de anul trecut.