La cea de-a 52-a editie a Bienalei de Arta de la Venetia, artistii romani propun o dezbatere despre monument si monumentalitate.

Obeliscul lui Cristi Pogacean,
in asteptarea porumbeilor „Low Budget Monuments" este numele proiectului pe care Cristi Pogacean, Mona Vatamanu&Florin Tudor, Victor Man, Christoph Buchel&Giovanni Carmine il prezinta zilele acestea la Pavilionul romanesc de la Venetia. Nu este vorba despre un proiect descriptiv, ci despre o interogatie asupra a ceea ce inseamna monumental contemporan. Miza este aceea de a implica artistii si publicul intr-o polemica despre acest subiect, care, de cele mai multe ori, fie este trecut cu vederea, fie asumat ca atare, dar aproape niciodata chestionat. Daca exemplul relativ recent al monumentului ridicat de Ghildus in centrul Bucurestiului, atit de controversat, a reusit sa aduca reactii pe termen scurt, monumente continua sa apara, pentru a marca diferite „statement"-uri. De ce se construiesc monumente? Cum simbolizeaza ele ideologia din spatele constructiei? Pot fi ele si altceva decit expresia unui raport de putere? Ar putea ele sa reflecte si alte realitati, mai problematice si mai reprezentative pentru locuitorii unui spatiu decit cele impuse de autoritati? Acestea sint citeva dintre intrebarile pe care autorii proiectului le-au transformat in premisele investigatiei lor.

Pentru a ilustra discursul polemic, artistii au pus fata in fata mai multe interpretari ale monumentalitatii. Lucrarea lui Cristi Pogacean, „Obelisc", converteste acest obiect sufocat de atitea simboluri care i-au fost atribuite: il transforma, cu ironie, intr-un adapost pentru porumbei. Mona Vatamanu si Florin Tudor, prin „Inceputul secolului 21", aduc in discutie functiile arhitecturii, care modifica spatiul in fiecare moment. Tot ei aduc la Pavilion proiectul „Praf", in cadrul caruia prezinta inregistrarea unui performance la care participa Florin Tudor: traseaza conturul Bisericii Vacaresti din Bucuresti, demolata in timpul comunismului. Este, intr-un fel, recuperarea simbolica a unui loc in care se planuieste astazi construirea unui mall. „Monument lui Victor Man", realizat de chiar Victor Man, discuta relatia dintre latura privata a unei personalitati si contextul public in care este amplasat monumentul. Cristoph Büchel si Giovanni Carmine prezinta la Bienala cartea „CEAU (Bootleg)", o colectie de peste 300 de picturi si lucrari de grafica, toate realizate in perioada comunista si avindu-l ca protagonist pe Nicolae Ceausescu, imaginea obsesiva a imaginarului dinainte de ’89. La Pavilionul romanesc din cadrul Bienalei de Arta de la Venetia se distribuie ziarul „Memosphere. Rethinking Monuments", editat de Mihnea Mircan, curatorul proiectului, si de Meta Haven, in care sint cuprinse texte ale mai multor artisti si teoreticieni. „Low Budget Monuments" este doar prima etapa dintr-o initiativa mai ampla, anul urmator fiind planificata sa aiba loc la Haga o expozitie pe aceeasi tema.

La doar citeva zile de la deschiderea Bienalei, Pavilionul romanesc a primit un feedback pozitiv din partea vizitatorilor, ale caror reactii, dupa afirmatiile lui Mihnea Mircan, au fost surprinzator de bune.