Sincer, apreciez efortul oficialitatilor de a declansa in forta o campanie de informare privind fondurile europene ce vor fi alocate Romaniei. Cu interes am urmarit dezbaterile de la Buftea pe tema programelor operationale, pe cele de la Galati, cu acelasi interes am ascultat parerile oficialitatilor aradene cu ocazia dezbaterii "Finantarea firmelor de transport". Azi, la Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, o noua ocazie pentru a fi informati despre acest subiect extrem de important. Totodata, cinstit, m-a surprins efortul financiar pentru a fi editat un ghid care nu prea spune nimic concret, informatiile prezentate fiind regasite de mult timp pe site-urile diverselor ministere, ceea ce imi face impresia ca doar s-a bifat o activitate. Cu siguranta ca este vorba despre un inceput, este drept, mult prea intarziat, care, am speranta, poate genera un program coerent de informare, in special pentru cei prin care vor fi alocati acesti bani europeni.
Ceea ce ingrijoreaza, dincolo de efortul mediatic, laudabil de altfel, sunt acele informatii contradictorii furnizate de oficialitati, receptia acestora in teritoriu si mai ales lejeritatea cu care se fac... estimari privind alocarea fondurilor si a gradului de absorbtie. Atentie, vorbim despre aproximari si posibile solutii la peste 6 luni de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Vorbim despre absorbtie in conditiile in care nu se stie daca specialistii din teritoriu ai Agentiilor de Dezvoltare Regionala, din cele 8 locatii teritoriale, au la dispozitie fonduri pentru a fi platiti. Mai mult, la aceste agentii este reclamata penuria de personal inalt calificat. Or, in aceste conditii nu putem lansa pe piata pareri si aproximari. De pilda, ministrul Dezvoltarii, Laszlo Borbely, a declarat ieri, citat de Mediafax, ca din informatiile primite de la membrii Guvernului programele operationale sectoriale "sunt in grafic", inregistrandu-se "o mica intarziere" la Ministerul Agriculturii. Potrivit aceleiasi surse, abia acum ministrii implicati in proces sunt invitati sa faca estimari privind absorbtia fondurilor europene. In plus, ministrul Borbely a adaugat ca anul acesta Romania nu va putea avea "o rata de absorbtie imensa", dar a precizat ca acest lucru este normal, pentru ca Romania se afla in faza de elaborare a proiectelor ce urmeaza a fi finantate din bani europeni. Sincer, nu cred ca este atat de normal pe cat se sustine. Aceste estimari trebuiau facute de mult, dar modul in care a fost gestionata elaborarea Programelor Operationale, a se vedea cele trei programe care au necesitat revizuiri, ne-au adus in situatia sa vorbim generic despre fondurile europene si despre absorbtia lor. Dar a nu avea la aceasta data o estimare clara a nevoilor de finantare poate conduce usor de la un proces de absorbtie la unul de resorbtie. Spun aceasta deoarece este alterata, astfel, misiunea Programelor Operationale. Citez din descrierea oficiala a Strategiei Programului Operational Regional, cea care, in mod normal, ar trebui sa reflecte politica Romaniei de dezvoltare regionala. "Obiectivul general al Programului Operational Regional il constituie sprijinirea si promovarea unei dezvoltari durabile economice si sociale echilibrate a tuturor Regiunilor Romaniei, cu prioritate a Regiunilor mai slab dezvoltate, prin imbunatatirea conditiilor infrastructurale si ale mediului de afaceri care sustin cresterea economica.
Acest obiectiv se va realiza printr-o alocare a fondurilor diferentiata pe regiuni, in functie de gradul de dezvoltare a acestora si printr-o stransa coordonare cu actiunile realizate in cadrul celorlalte Programe Operationale. Strategia regionala va da prioritate regiunilor ramase in urma si zonelor mai putin dezvoltate din cadrul regiunilor mai prospere. Scopul este de a aloca fonduri acelor domenii de interventie, masuri si proiecte care au o influenta directa si puternica asupra dezvoltarii regionale si locale". Deci, pentru obtinerea rezultatului scontat, reducerea decalajelor dintre regiuni, trebuia, pana in prezent, sa fie realizata o alocare a fondurilor diferentiata pe regiuni, in functie de gradul de dezvoltare a acestora. Or, aceasta alocare indicativa pe cele 8 regiuni de dezvoltare a Romaniei nu s-a realizat si, mult mai ingrijorator, se sustine, in prezent, ideea unei alocari de la Centru a acestor fonduri. O teza periculoasa care va conduce la discriminari si mai ales la suspiciuni ca sub paravanul "competitiei de proiecte" banii sa fie alocati pe cu totul alte criterii, altele decat cele consfintite de filosofia europeana, cea care a condus la elaborarea Programului Operational. Perdantele acestui proces vor fi tocmai regiunile slab dezvoltate, adica cele care ar trebui sa primeasca, indicativ, cele mai mari fonduri. Dar daca abia acum se fac estimari si se elaboreaza proiecte, nu ne mai mira nimic. Iata ca procesul de absorbtie se poate transforma in unul de resorbtie.