Satul arde si sensibilitatile se piaptana.

Atitea sensibilitati degeaba - precum timpul dintre stelele lui Sorescu - la parada gay de saptamina trecuta! M-am simtit prins intr-un sandvis de nedumeriri. Prima felie: de ce „gay" si de ce „parada"? Bun: aparut prin secolul al XII-lea in limba franceza, ,,gai’’ insemna initial ,,vesel’’, ,,lipsit de griji’’. Primele conotatii sexuale insa, cunoscute inca din Anglia secolului al XVI-lea, erau negative. Trimiterea clara era la prostitutia de ambele sexe. Iar dictionarul slangului american noteaza ca termenul ,,gay’’ era folosit de catre homosexuali, in contextul exclusiv al prostitutiei homosexuale, inca de la inceputul secolului al XX-lea.

Si-atunci de unde si pina unde masochismul acestei etichete? In fine, de gustibus … Dar de ce „parada"? Faci o parada cind ai savirsit ceva prin propriile merite, cind ti-ai inmultit, intr-un fel sau altul, talantii. Veteranii fac parada dupa ce au luptat la Oituz. Sportivii fac parada in timpul olimpiadelor. Pentru ce fac, insa, gay-i parada? Campania pleaca de la premise care se bat cap in cap: (1) trebuie sa fim mindri de orientarea sexuala si (2) identitatea sexuala e un dar de la mama natura. Asta e ca si cum ai spune „sint mindru de faptul ca sint blond, cu ochi albastri", asa ca noi, blonzii cu ochi albastri, ar trebui sa facem o parada pe tema asta. (De altminteri, s-au si facut, intr-o perioada mai neagra a secolului trecut.)

Mai exista, ce-i drept, inca un soi de parada - cea de circ. Acolo nu te lauzi doar cu ceea ce „poti face" (i.e., treci tigrii prin inele de foc, inghiti sabii etc.), ci si cu ciudatenii gen „femeia cu barba". Din cite inteleg insa, intentia organizatorilor n-a fost aceasta, in ciuda excentricitatii de care au dat dovada multi dintre participanti. Gay sa fiu, as cere lamuriri: vrem sa fim considerati normali sau dorim cu orice pret sa iesim in evidenta? Caci a scuipa, ostentativ, in obrazul opiniei publice e la moda. (Zicea Georg Simmel ca moda e modalitatea cea mai sigura de „a iesi din rind, raminind in rind".). Am un prieten pictor, care mi-a zis: „Pictorii care arata a pictori, cu basca si degetele vesnic pline de vopsele, nu sint pictori". Inclin sa-i dau dreptate.

Si uite-asa, ajungem la cealalta felie a nedumeririlor mele: de unde si pina unde aceasta reactie furibunda a majoritatii societatii? A protesta fata de homosexualitate e echivalent cu a da apa la moara „mindriei de a fi altfel". Va garantez: nebagata in seama la circ, pina si femeia cu barba ar incepe sa se rada.

Alin Fumurescu este doctorand in stiinte politice la Universitatea din Bloomington, Indiana.