Piata de advertising a crescut prea repede in Romania: exista mai multi clienti decit pot duce agentiile si mai multe agentii decit specialisti.

Banii din reclame se inmultesc constant, marcind in fiecare an o crestere de cel putin 20% in Romania. Vineri, numarul 23 din revista „Campaign" va publica „Raportul agentiilor", aratind unde se duc milioanele in piata de advertising.

Chiar daca rata de crestere a bugetelor este una dintre cele mai bune din lume, marimea lor ramine inca modesta, comparativ cu ce se intimpla in Vest. Miza milioanelor continua sa depinda de agentiile de media, cele care se ocupa cu negocierea spatiului de publicitate pe televiziuni, radiouri, ziare, outdooruri sau locuri neconventionale. 126,9 de milioane de lei e cifra de afaceri a Zenith Media, estimata pe 2006, Initiative Media se mindreste cu 104 milioane de lei, iar Starcom Media, cu 75 de milioane. Relatiile Publice au crescut si ele financiar: First One Communication are venituri de 12 milioane de lei pe anul trecut, DC Communication, 7,4 milioane, iar Ager Press, 5,5, potrivit raportului „Campaign".

Piata de media a ajuns anul trecut la o valoare de 320 de milioane de euro, conform estimarilor Initiative Media. Specialistii intervievati de publicatie arata, fara dubiu, ca publicitatea din Romania a crescut uimitor intr-un timp scurt. Efectele negative s-au vazut. Cel mai important este dezechilibrul fortei de munca: in Romania exista mai multe agentii decit specialisti. „Sint mai multi clienti pe piata decit pot duce agentiile, mai mult business decit poate mesteca piata si nu destul de multi profesionisti care sa poata gestiona aceasta cerere exponentiala", scriu cei de la „Campaign".

Daca pina acum agentiile isi aduceau experti straini sa lucreze in Romania, in acest moment, head hunterii din tarile din jur, precum si din restul Europei „vineaza" din ce in ce mai agresiv publicitarii. E cazul lui Adrian Preda, care conduce McCann Croatia, sau al lui Adrian Botan, director de creatie regional pentru Europa Centrala si de Est la McCann Erickson. Din valul migratiei inverse, Tempo il are ca director de creatie pe brazilianul Darlan Morales, echipa creativa de la GMP este condusa de germanul Oliver Kapusta, iar creativii de la Saatchi&Saatchi asculta de englezul Nick Hine.

Mai mult, publicitarii romani si-au fixat doua obsesii in contextul evolutiei din ultimii ani: valoarea pietei sa treaca pragul de un miliard de euro si una dintre creatiile autohtone sa cistige un premiu la Cannes. Altfel, creativii de la noi acorda din ce in ce mai multa atentie tehnicilor avangardiste. „Viitorul apartine neconventionalului, care cistiga teren in defavoarea mijloacelor clasice. Conceptele de product placement, comunicare virala sau de publicitate «de gherila» vor deveni tot mai familiare", prevad cei de la „Campaign".

In ciuda acestei explozii publicitare pe piata autohtona, romanii nu sint foarte legati de marci, arata un studiu realizat de BBDO Worldwide pe 5.000 de persoane din 26 de tari. „Venita ca un dus rece, concluzia ar trebui sa indemne pe toti cei - tot mai numerosi - care pretind ca fac «branding» la mai multa consecventa in constructiile lor, prea frecvent artificiale si neverosimile", e de parere Sorin Psattta, Strategy&Research Director Graffiti BBDO.

Astfel, potrivit cercetarii, romanii nu sint dezamagiti atunci cind le lipseste un anumit produs. Dimpotriva, pentru foarte multi dintre ei, un produs e un simplu produs, nu un brand, care poate fi inlocuit usor. Spre deosebire de ei, restul populatiilor intervievate au declarat, in proportie de 89%, ca se bazeaza pe aceleasi branduri in rutina de zi cu zi. Trei din 4 din respondenti la nivel international sint iritati cind acest ritual le este intrerupt.

Cititi pe www.cotidianul.ro/select cum desfiinteaza Brand Republic miturile din media.