Ministrul Orban vrea sa concesioneze autostrazile existente, Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Cernavoda.

Statul va concesiona serviciile pe cele doua tronsoane de autostrada, concesionarul urmind atit sa asigure lucrarile de intretinere si reparatie ale acestora, cit si sa realizeze utilitatile necesare, in special benzinarii si hoteluri. „Cel mai probabil, pe cele doua autostrazi nu va exista o taxa. Va fi un altfel de sistem, care va presupune un parteneriat cu firmele care vor lua in concesiune tronsoanele respective", au spus surse din Ministerul Transporturilor. Pe autostrada A2, Bucuresti-Constanta, viitorul concesionar va asigura facilitatile care lipsesc, precum benzinarii si spatii de odihna. Planurile de concesiune a autostrazii Bucuresti-Cernavoda survin dupa ce in urma cu doua luni premierul Tariceanu a criticat absenta utilitatilor, precum si starea jalnica a celor existente. „Dupa numai doi ani, autostrada arata ca dupa razboi", a spus primul-ministru.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a justificat ieri concesiunile prin popularitatea acestora in UE. „In Austria s-au construit prin concesionare 2.000 de kilometri, in Franta 7.400, in Italia 5.593, iar in Spania 2.610", a declarat Orban. Primele contracte de concesiune (construire, intretinere si exploatare a drumurilor) vor fi semnate cel tirziu in luna iunie a anului viitor, spune Mihai Grecu, seful Companiei de Autostrazi. Acestea vor avea ca obiect realizarea centurii de nord a Capitalei la profil de autostrada, precum si a tronsoanelor de autostrada Comarnic-Predeal si Predeal-Brasov. Licitatia pentru alegerea concesionarului pe autostrada de nord a Bucurestiului va demara peste doua saptamini.

Pe linga aceste proiecte, tot prin concesiune vor mai fi realizate tronsoanele Pitesti-Sibiu, Ploiesti-Focsani-Iasi-Albita, drumul expres Sebes-Turda si autostrada Tirgu-Mures-Iasi. Acestora li se vor adauga drumurile expres Arad-Oradea, Petea-Baia Mare si Sibiu-Fagaras. Proiectele au fost aprobate de Guvern intr-un memorandum semnat saptamina trecuta, iar in doua saptamini va fi cunoscut si un calendar exact.

Valoarea taxei platite de automobilisti pe autostrazi nu poate fi mentionata deocamdata, spune Ludovic Orban. Studii de fezabilitate vor indica nivelul optim al taxei, care va trebui sa fie suficient de mare pentru a rotunji veniturile statului, dar si acceptabil pentru a nu determina soferii sa migreze spre drumurile nationale pe care nu se percepe taxa. Cifrele vehiculate anterior de fostul ministru Radu Berceanu, care a initiat proiectele mentionate de concesiune, dar si de actuala conducere a Ministerului Transporturilor se situeaza pina la cinci euro pe suta de kilometri taxa de acces. Este de asemenea sigur ca din anul in care se va putea circula pe noile autostrazi (cel mai devreme peste trei ani) soferii nu vor mai plati vinieta, deoarece nu poate fi perceputa concomitent cu o taxa de autostrada, potrivit reglementarilor UE.