Dezbaterile Transporter, eveniment organizat de revista Transporter in parteneriat cu ziarul Curierul National, Bursa, Finzoom si The Money Channel, au debutat vineri, la Arad, in cadrul Targului International de Transporturi, TRANSPORT-AR. Cu aceasta ocazie, reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, Camerei de Comert, Industrie si Agricultura Arad, Agentiei Regionale de Dezvoltare-Vest, Prefecturii Arad, Institutului National de Statistica, Eximbank si ai firmelor de transport prezente la Targ, au avut posibilitatea sa atraga atentia asupra problemelor cu care se confrunta aceasta industrie, care desi are potential de dezvoltare se confrunta cu serioase probleme, in special financiare. De altfel, cu aceasta ocazie, organizatorii si partenerii programului lansat la Arad au convenit ca in luna septembrie, la Bucuresti, sa fie organizat, in premiera, Targul de Finantare pentru Transportatori, aceasta initiativa avand rolul de identificare a solutiilor de creditare, bancile si institutiile financiare nebancare avand informatiile si timpul necesar pentru a plia ofertele pe cerintele firmelor de transport. Totodata, a fost anuntata lansarea primului Ghid de Finantare pentru Transportatori, publicatie trimestriala ce va contine intregul set de oferte disponibil pe piata romaneasca.

Profitabilitate de 1 la suta

Participantii la reuniunea de la Arad au semnalat faptul ca, desi aderarea Romaniei la Uniunea Europeana deschide noi oportunitati, totusi transportatorii, in special firmele mici, au probleme de competitivitate. a€žPentru a rezista concurentei, firmele de transport practica tarife mici, fapt care explica gradul redus de rentabilitate. Pe de alta parte, companiile mari din Uniunea Europeana au inceput sa opereze in Romania folosind forta de munca si logistica locala cu costuri reduse" - declara Radu Dinescu, secretar general al UNTRR. Afirmatiile de mai sus certifica avertismentele lansate de recentele analize de piata. De altfel, pe baza studiului realizat de Compas Consulting, a reiesit faptul ca societatile cu mai putin de 75 de angajati inregistreaza o medie a profitabilitatii de aproximativ 1 la suta. Totodata, nivelul de indatorare se afla la cote alarmante, peste 80 la suta, ceea ce pune sub semnul intrebarii capacitatea acestor firme de a accesa linii de finantare.
Absenta resurselor pentru a dezvolta investitii apare ca amenintatoare. Ea poate conduce direct la pierderea pietei interne de transport de marfa si logistica, care este estimata la aproximativ 4,2 miliarde de euro. Transportatorii sunt deficitari la capitolul flota. Astfel, in Romania exista doar 23 de camioane la 1.000 de locuitori, fata de o medie a Uniunii Europene de 64 de camioane. Desi mult mai mica decat Romania, Ungaria inregistreaza o densitate de 36 de camioane la 1.000 de locuitori, Cehia de 31, iar Polonia de 59 de camioane. Sunt decalaje importante care nu pot fi ignorate.
Nu este singura problema reclamata de transportatori. Din nou a fost adusa in discutie calitatea infrastructurii rutiere din Romania. Din 1990 si pana in prezent, reteaua rutiera din Romania a crescut cu numai 9 procente, in timp ce flota comerciala a cunoscut un spor de 58 la suta, discrepanta de dinamica ce poate genera blocaj. Mai mult, 64 la suta din reteaua rutiera o reprezinta drumurile judetene si comunale din care 43 la suta sunt drumuri de pamant si de piatra, impracticabile transportului de marfa. Acest lucru conduce la inregistrarea de pierderi considerabile, pagubele transportatorilor fiind estimate la 1,5 miliarde de euro.
La reuniunea de la Arad, participantii la a€žDezbaterile Transporter" au cerut urgentarea punerii in practica a proiectelor de infrastructura. Ei s-au aratat dezamagiti de faptul ca Ministerul Transporturilor nu ofera informatii concludente privind aceste proiecte si mai ales despre identificarea surselor de finantare, dupa cum sublinia Dan Carjaliu, membru in Comitetul Director al ARTRI. In acest caz, lucrurile sunt complicate intrucat se considera ca transportatorii nu au acces la fondurile europene considerandu-se ca modernizarea flotei de transport nu este un proiect eligibil. O informatie partial corecta intrucat exista posibilitatea acordarii acestor fonduri prin axa cresterii competitivitatii.

Citeste si:

Ajutorul de la stat, o gluma

Firmele mici si mijlocii din domeniul transporturilor au mai reclamat lipsa de sustinere din partea statului. Desi considerat un domeniu prioritar, sumele oferite ca sprijin din bugetul de stat sunt infime. Nici macar programele ce vor fi finantate nu sunt definitivate. Este si cazul celor care trebuiau elaborate de fosta Agentie Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, entitate care in prezent nu are activitate, angajatii institutiei aflandu-se in totala confuzie. Si totusi pe site-ul fostei/actualei (?) ANIMMC sunt publicate informatii contradictorii. Avem informatii ca se lucreaza la un program de sprijin, START, destinat firmelor mici si mijlocii. Ar urma ca, prin acesta, maximum 50 de firme sa primeasca un ajutor de doar 5.000 de euro, suma care nu ajuta cu nimic un proiect investitional de inceput. Mai mult, ciudat este proiectul de grila de selectionare a dosarelor ce urmeaza a fi finantate. De pilda, conform scoring-ului a€žProgram de Investitii 2007" , la selectie o firma nou infiintata ar urma sa primeasca maximum 5 puncte, ca mai apoi acest punctaj sa fie anulat. Spunem aceasta deoarece se acorda 5 puncte pentru firmele care au peste 24 de luni activitate desfasurata pe codul CAEN, iar pentru o firma nou infiintata sa se acorde zero puncte. Sunt lucruri care trebuie sa dea de gandit.

Stefan Radeanu