Dupa 29 de luni de la prima sa declaratie legata de alegerile anticipate, presedintele Basescu a mai inregistrat luni un esec - previzibil - in incercarea de a schimba guvernul. "Eu nu pot darama guvernul, eu incerc sa-l consolidez", spunea el vinerea trecuta. Cata acoperire are declaratia sa o spun faptele...

"As vrea sa fac o precizare: inteleg ca, pe surse, din delegatia PNL au plecat foarte multe afirmatii legate de faptul ca as fi spus ca nu ma voi lasa pana cand nu daram guvernul Tariceanu. As aminti sursei ca presedintele nu poate schimba un guvern, cu atat mai putin il poate darama. Va asigur ca nu am facut nici unui partid propunere de daramare a Guvernului. Chiar propunerea mea, propunerea oficiala, este una care vizeaza consolidarea acestui guvern." Declaratia facuta de seful statului vineri venea la doar cateva ore dupa consultarile cu partidele politice parlamentare, chemate la Cotroceni tocmai pentru schimbarea guvernului. In invitatia pe care le-a adresat-o la 5 mai, presedintele scria: "Dupa consultarile cu partidele politice, din data de 28 mai a.c., am constatat ca majoritatea acestora refuza solutia democratica garantata prin organizarea de alegeri anticipate. In aceste conditii, va supun atentiei propunerea de a identifica impreuna un premier care sa prezinte Parlamentului o echipa guvernamentala axata pe reprezentanti ai PNL-PD-PLD". Guvernul pe care l-a numit in decembrie 2004 a fost respins de altfel de Traian Basescu inca din primele zile de dupa investire.

SOLUTIA IMORALA. La 6 ianuarie 2005, intr-un interviu acordat ziarului Adevarul, Basescu se pronunta deja pentru alegeri anticipate, cauzate de prezenta PUR in guvern. "Personal, sunt un adept al unor anticipate imediate pentru a scapa de o solutie imorala care se numeste PUR. Este o solutie politica, pe care eu am negociat-o din nevoia instalarii unui guvern, dar ea mi se pare lipsita de moralitate."

"DEMISIA" LUI TARICEANU. Tariceanu se lasa convins initial si, in iulie 2005, isi anunta demisia. Nu e convins insa ca tot el va fi pus in fruntea Executivului si se razgandeste. Invoca situatia din tara dupa inundatii. Basescu pune insa razgandirea pe seama influentei lui Dinu Patriciu si a lui Sorin Rosca Stanescu, amicii lui Tariceanu, cu care acesta se intalnise la Snagov inainte de a-si retrage demisia. "Decizia renuntarii la anticipate s-a luat, din pacate, in afara structurilor partidului si a fost data Aliantei ca o pastila. Lumea e mica, si eu ma invart in aceasta lume si stiu despre intalnirea premergatoare anularii cu un important om de afaceri, cu un foarte important ziarist care are si el afaceri legate de omul de afaceri si cu un foarte important reprezentant al unui trust de tigari. Acolo s-au schimbat deciziile", acuza Basescu. Si incepe razboiul... Presedintele are prima declaratie dura la adresa guvernului la 8 august 2005, pentru care isi intrerupe concediul. E coruptie in sanatate, in vami, in domeniul energiei, in privatizarea Petrom, iar sforile sunt la Guvern; Tariceanu e in posesia a 21 de documente primite de la SRI care ii demonstreaza influentele grupurilor de interese asupra unor membri ai Cabinetului. Premierul trebuie sa aleaga "daca vrea sa-l aiba partener de guvernare pe presedintele Romaniei sau grupuri din afara guvernului si in afara partidelor".

TELEFONUL LA PARCHET. In noiembrie 2005, Elena Udrea dezvaluie intr-o emisiune televizata ca premierul Tariceanu l-a sunat pe procurorul general Ilie Botos in ziua arestarii lui Dinu Patriciu. Se petrecea in mai, iar Traian Basescu recunoaste ca a mintit cand Romania libera il intrebase despre acest lucru. In mai, cei doi erau inca in relatii bune. In noiembrie, presedintele califica gestul premierului drept "incorect" si sustine ca l-a tainuit pentru a "evita un scandal politic". In decembrie, prezent la sedinta de guvern, el cere Cabinetului sa "respecte toate obligatiile asumate in campania electorala si prin programul de guvernare", acuzand situatia din sanatate, planul de privatizare a Romgaz etc.

MAFIA PE MASA GUVERNULUI. In februarie 2006, la bilantul Ministerului de Interne, presedintele acuza din nou coruptia guvernamentala. "De prea multe ori, mafia a ajuns pe masa guvernului. Sunt prea multi cei care au beneficiat de acte normative care au trecut prin Parlament, dandu-se explicatii false. Iar responsabilitatea celor care le-a promovat trebuie asumata." "Este o formidabila batalie si, daca pana acum, am evitat sa folosesc termenul de grupari de tip mafiot, acum nu voi mai evita cuvantul."

REMUSCARI. "Regretati ca l-ati pus premier pe Tariceanu?", il intreaba Marius Tuca pe Traian Basescu in aprilie 2006. "Sincer? Da. Foarte sincer va spun ca da. Am crezut ca va fi partenerul meu. Optiunea dansului a fost sa fie partenerul altui grup", raspunde presedintele, indicandu-l ulterior pe Dinu Patriciu.

SUSPENDAREA LUI ATANASIU. In septembrie 2006, seful statului decide sa-l suspende din functie pe ministrul Apararii, Teodor Atanasiu, dupa ce in prealabil isi daduse acordul pentru ca acesta sa fie urmarit penal pentru abuz in serviciu. Parchetul daduse curs plangerilor depuse de consilierul prezidential Adriana Saftoiu si de deputatul PSD Eugen Bejinariu, in primul caz pentru declaratia lui Atanasiu, din care reiesea ca Directia de Informatii a Armatei ar fila Palatul Cotroceni, in cel de-al doilea in legatura cu racolarea parlamentarilor ca surse pentru serviciul secret al Armatei. Miscarea permite PD sa obtina de la PNL Ministerul Apararii pentru Sorin Frunzaverde. Atanasiu se va intoarce in guvern in fruntea AVAS.

BILETELUL ROZ. Trece momentul primirii Romaniei in UE si, in ianuarie 2007, Elena Udrea isi mai aminteste ceva: premierul i-a trimis un biletel presedintelui (tot in 2005) pentru a-i cere sa intervina la Parchet in favoarea lui Dinu Patriciu. Planul lui Traian Basescu includea iesirea PD de la guvernare ca urmare a acestei dezvaluiri. Numai ca democratii, care nu fusesera la curent cu tot mecanismul Basescu-Udrea, se revolta si refuza sa dea curs poruncii prezidentiale. Emil Boc se limiteaza sa declare public ca PD "spera sa nu fie determinat vreodata sa ajunga la aceasta decizie".

CONSILIUL DE ADMINISTRATIE. Tariceanu va scoate insa el PD din guvern, in aprilie, iar Parlamentul isi da votul pentru un guvern format numai din PNL si UDMR. Seful statului iese furios la rampa. "Actualul guvern seamana cu un consiliu de administratie, care reprezinta interesele de afaceri, nu interesul general. Cine este interesat sa avem un guvern slab, nereprezentativ, la cheremul unor partide care nu-si asuma transparent puterea? Responsabilitatea mea politica ma determina sa va spun ca acesta este un guvern cu o sustinere directa de numai 20% in Parlament si cu o majoritate negociata in culise, nu asumata la vedere", spune Basescu. A doua zi investeste insa Guvernul.


Postreferendum, demisiaTabara antiprezidentiala il suspenda din functie, Basescu castiga la referendum dreptul de a-si continua mandatul, dar vede si o alta urmare a votului. La 30 mai, in Parlament, el cere explicit demisia lui Tariceanu si alegeri anticipate. "In actualul context exista o singura solutie onesta: demisia guvernului si organizarea alegerilor parlamentare anticipate. Inteleg insa ca pentru unele partide politice, intalnirea cu electoratul este inoportuna. Imi permit totusi sa va atrag atentia ca o asemenea pozitie anti-electorala corespunde exclusiv unor interese pe termen foarte scurt", declara el. Presedintele isi dedica zilele urmatoare incercand sa negocieze chiar cu "oligarhul" Geoana - dupa cum il descria inainte de referendum - sprijinul pentru inlaturarea lui Tariceanu. Promitand chiar, spun unele surse, ca nu vor fi anticipate (si atunci scopul era doar inlaturarea lui Tariceanu?) sau, potrivit altora, ca va da guvernul pe mana PSD. Negocierile esueaza, PSD nu mai depune motiune de cenzura, Tariceanu ramane in functie si de data aceasta. Cititi Actele presedintelui - Mandatul pana la Referendum