Proiectul Galileo iși propune să dezvolte o rețea de sateliți care să ofere servicii asemănătoare cu sistemul global de poziționare (GPS), ca să micșoreze dependența Europei de sistemul GPS, care este administrat de americani.
Planul a demarat inițial ca un parteneriat public-privat, in care guvernele Europei ar fi investit un miliard de euro, iar restul ar fi fost suportat de un consorțiu alcătuit din opt companii europene. Consorțiul include firmele EADS, Thales, Alcatel-Lucent, Inmarsat, Finmeccanica, AENA, Hispasat, Deutsche Telekom și Centrul Aerospațial din German.
Sistemul Galileo va fi compus, pană in anul 2011, din 30 de sateliți. Un singur satelit Galileo a fost lansat, in luna decembrie 2005.
"Programul sistemului de navigație prin satelit se află intr-un impas in condițiile in care consorțiul ales nu a dorit să accepte riscurile stabilite cu prilejul negocierilor pentru semnarea contractului. Vom propune continuarea proiectului, stoparea negocierilor cu acest consorțiu și asigurarea finanțării de la bugetul Uniunii Europene", declarase marți ministrul roman al transporturilor, Ludovic Orban.
In cadrul reuniunii Consiliului UE pentru Transport, Telecomunicații și Energie, cei 27 de miniștri ai transporturilor au reafirmat importanța proiectului Galileo pentru Europa, dar au declarat că este nevoie de fonduri publice suplimentare. Cei 27 de miniștri au cerut Comisiei UE să prezinte, inainte de următoarea reuniune a consiliului de miniștri din septembrie, propuneri alternative detaliate pentru finanțare, inclusiv diverse forme de finanțare publică.
Conform unui studiu Eurobarometru publicat miercuri, 80% din europeni sunt de părere că Europa ar trebuie să-și dezvolte propriul sistem de navigare prin satelit. Aproape 63% dintre europenii chestionați s-au arătat de acord cu propunerea ca Europa să finanțeze proiectul Galileo integral și "cat mai repede cu putință".