In acelasi timp, Moscova declara ca provincia Kosovo va fi un fel de model de reglementare a tuturor conflictelor post-sovietice. Rusia da de inteles ca in timpul votului din Consiliul de Securitate ea se va abtine, dar, daca diferentele dintre parti
In acelasi timp, Moscova declara ca provincia Kosovo va fi un fel de model de reglementare a tuturor conflictelor post-sovietice. Rusia da de inteles ca in timpul votului din Consiliul de Securitate ea se va abtine, dar, daca diferentele dintre parti vor fi prea mari, se va folosi de dreptul ei de veto si va bloca rezolutia care confera independenta Kosovo.
Nimeni nu contesta faptul ca, oferind independenta Kovoso ar putea deveni inceputul de noi conflicte in centrul Europei. Dar nu va deveni model de reglementare a conflictelor din Eurasia. Se presupune ca aici in general nu poate exista un model unic de rezolvare. Aceste conflicte sunt de natura diferita, au caracteristicile lor unice, reclama un grad diferit de implicare a jucatorilor din afara, a structurilor internationale.
Sa luam, spre exemplu, conflictul abhaz. El a intrat in impas. Georgia da in fel si chip de inteles ca niciodata nu va accepta pierderea Abhaziei. La randul ei, Abhazia face tot posibilul pentru a se afisa ca stat independent, pentru a obtine recunoasterea comunitatii internationale.
Rusia, garant al independentei si securitatii abhaze, participa, totusi, la blocada economica a Abhaziei din partea CSI, care este principalul obstacol in calea dezvoltarii economiei ei. Washington, care mizeaza, in regiune, pe Georgia, continua sa numeasca Suhumi regim separatist si la nivel oficial se pronunta pentru unitatea Georgiei, excluzand insa varianta armata de rezolvare a conflictului. Neoficial insa aici se vorbeste tot mai des despre necesitatea unui compromis in solutionarea problemei abhaze mai degraba in plan socio-economic, umanitar, nu in diapazon politic. Intrarea Abhaziei in componenta Georgiei nu pare reala. Nu poate fi vorba nici de intrarea ei in componenta Rusiei. Dupa parerea mea, in prima etapa de negocieri trebuie gandita punerea la punct a unor relatii speciale de asociere a Abhaziei cu Rusia si Georgia, si care, desigur, vor avea configuratie diferita si grad de complexitate.
Odata cu stabilirea de relatii de asociere cu Moscova si Tbilisi, vor fi retrase din circuit pasapoartele rusesti folosite astazi de cei care locuiesc in Abhazia. Cetatenia Abhaziei devine baza statutului locuitorilor republicii, dar la intelegere intre Suhumi cu Rusia, Turcia si Georgia, se poate crea un institut al dublei cetatenii pentru doritori. In baza unei intelegeri speciale cu Rusia, Abhazia va ramane, deocamdata, in zona rublei. La randul lor, autoritatile abhaze isi vor asuma responsabilitatea pentru armele care se afla in mainile cetatenilor republicii, precum si pentru pastrarea celor trei limbi de comunicare - abhaza, rusa si georgiana - studierea si mijloacele de informare in masa in tara. Toate astea, precum si o serie de masuri suplimentare in domeniul drepturilor omului, trebuie sa fie fundament pentru ridicarea blocadei CSI. Acest conflict, ca si altele din spatiul post-sovietic, este prizonierul relatiilor in plina degradare dintre Rusia si SUA, pe de o parte, dintre Rusia si UE, pe de alta. Moscova si Washington continua sa priveasca situatia din Caucazul de Sud prin prisma luptei pentru sfera influentei.
Comentariu de Nikolai Zlobin, directorul programelor pentru Rusia si Asia, Institutul de securitate mondiala al SUA, publicat de Nezavisimaia Gazeta, preluat de Agentia "Rusia la zi"


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.