Achizitiile de medicamente pentru boli severe sint, de patru ani, apanajul unui grup restrins de firme, deoarece nu s-au mai facut licitatii. Iar cea din acest an a fost blocata tot de unul dintre „baietii destepti": o femeie. In tot acest timp, suma obtinuta fara licitatie se apropie de un miliard de euro.

Un grup restrins de firme furnizeaza medicamentele pentru boli severe, deoarece statul n-a mai organizat licitatii din 2003. Suma totala cistigata doar pe baza unor acte aditionale se apropie de un miliard de euro.

Ministerul Sanatatii si Casa de Asigurari nu au mai organizat de patru ani licitatii pentru programele nationale de sanatate. Ultima licitatie, datind din 2003, a fost cistigata de un numar restrins de firme, care au ramas furnizoare de atunci incoace doar pe baza unor acte aditionale la vechile contracte. Sumele alocate anual pentru tratarea acestor boli au crescut de la 50 de milioane de euro, in 2003, pina la 400 de milioane in acest an, insumind un miliard de euro. In 2007 s-a produs o tentativa de licitatie, dar „baietii destepti" s-au descurcat: procedura a fost suspendata din cauza unei contestatii depuse, prin intermediul unei firme obscure, tocmai de catre „cel mai destept baiat" din sistem: Anca Vlad, declarata cea mai bogata romanca in 2004 si 2005. Dinamica alocarii fondurilor pentru programele nationale de sanatate. Licitatia organizata de Daniela Bartos, in 2003, a ramas un unicat. Succesorii ei, Ovidiu Branzan, Mircea Cinteza si Eugen Nicolaescu au preferat actele aditionale Sistemul de achizitie a medicamentelor a fost o tinta predilecta a presedintelui Traian Basescu in timpul campaniei electorale de dinaintea referendumului din 19 mai. Dar cine sint „baietii destepti" din Sanatate, a caror „profitabilitate o depaseste cu mult pe cea a celor din energie?", dupa cum spunea Basescu. Cotidianul va prezinta citeva posibile raspunsuri.

In anul 2003, pentru tratamentul anumitor boli, cum ar fi cancerul, diabetul, SIDA, TBC sau tratamentul prin dializa al bolnavilor de rinichi, s-au organizat o serie de licitatii la nivel national. Aceste contracte inseamna bani siguri pentru cei care livreaza medicamentele, deoarece bolnavii carora le sint destinate nu se vindeca (exceptie fac suferinzii de TBC), iar viata lor depinde de acest tratament. Afacerea a fost spectaculoasa pentru firmele care au cistigat atunci astfel de contracte, deoarece pina in prezent nu s-au mai desfasurat asemenea licitatii. Medicamentele si materialele sanitare au fost achizitionate pentru anii urmatori prin incheierea de acte aditionale, numai ca valoarea acestora a ajuns sa fie si de citeva mii de ori mai mare.

Un exemplu extrem in acest sens este firma timisoreana B.Braun Medical SRL, sucursala a celebrei companii cu acelasi nume din SUA. A cistigat in 2003 un contract de furnizare de medicamente si de materiale pentru dializa, in valoare de doar 3.551 de euro, si a ramas furnizor si in anii urmatori pe baza de acte aditionale la contractul din 2003. In anul 2006 a semnat un astfel de act aditional cu CNAS in valoare de 8,4 milioane de euro.

Cei mai mari distribuitori de medicamente din tara au cistigat si ei contracte in 2003: Relad Pharma, Mediplus, Farmexim, Farmexpert, Sindan, Polisano sau Fildas. Acestia au obtinut prin acte aditionale, semnate in urmatorii trei ani, contracte mult mai mari decit cele cistigate prin licitatie. Daca in 2003 suma globala supusa licitatiilor pentru programele de TBC, oncologie, SIDA si dializa a fost de 50 de milioane de euro, in urmatorii trei ani, aceleasi programe au fost finantate, in baza actelor aditionale, cu jumatate de miliard de euro.

Cel mai „destept baiat" din Sanatate s-a dovedit a fi insa o femeie: Anca Vlad. Ea este proprietarul firmei Fildas Trading SRL, unul dintre primii distribuitori de medicamente aparuti in Romania dupa 1990. Fildas a obtinut in 2003 un contract de jumatate de milion de euro prin licitatie, iar numai in 2006 a facut un act aditional de 7,4 milioane de euro. Pe 29 decembrie 2006, CNAS si Ministerul Sanatatii au demarat procedura de licitatii pentru a face contracte noi si a nu mai prelungi sistemul actelor aditionale. Programele nationale pe anul 2007 urmau a fi finantate prin aceasta licitatie cu aproape 400 de milioane de euro.

In luna ianuarie 2007, o firma aparent anonima din Pitesti, Farmaceutica Argesfarm, a contestat absolut toate licitatiile. „Depunerea unor contestatii in fata Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor suspenda de drept procedura de atribuire pina la data solutionarii contestatiei", ne-au informat reprezentantii Casei Nationale de Asigurari de Sanatate despre efectul actiunii firmei din Pitesti. Astfel, din ianuarie pina pe 24 aprilie, licitatiile au fost suspendate. Actionarul majoritar al firmei care a blocat licitatiile este Fildas Trading SRL, detinuta de Anca Vlad.

Pe 8 mai, Casa de Asigurari publica un anunt prin care informeaza ca licitatiile s-au anulat definitiv. Motivul anularii, asa cum ne-a fost comunicat de CNAS, este ca, in timp ce licitatiile erau suspendate, ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a initiat doua acte normative care „au creat conditii obiective ce impuneau anularea licitatiilor". Cele doua acte normative invocate de CNAS reprezinta un ordin de ministru si o hotarire de guvern. Ordinul de ministru modifica preturile medicamentelor pentru anul 2007, ceea ce inseamna ca automat cerintele din caietele de sarcini pentru licitatii nu mai erau valabile, iar hotarirea de guvern spune ca medicamentele pentru diabetici si cele impotriva cancerului se pot vinde in orice farmacie, ceea ce inseamna ca nu mai sint necesare alte licitatii pentru aceste medicamente. Cu alte cuvinte, pentru aceste doua programe, banii nu mai merg de la CNAS catre distribuitori, ci catre farmacii. Dar cele mai mari cinci lanturi de farmacii private au aceiasi actionari cu firmele de distributie care au cistigat licitatiile din 2003. Si ne intilnim din nou cu Anca Vlad, deoarece lantul de farmacii Catena face parte din grupul sau de firme. „In prezent avem 175 de farmacii Catena, iar in acest an urmeaza sa ajungem la 200 de unitati", declara Radu George, directorul general al Fildas, in martie 2007, pentru NewsIn. Compania Mediplus face parte din acelasi grup de firme ce detine lantul de farmacii Sensiblu, iar patronul Farmexim, Ovidiu Buluc, este si proprietarul lantului de farmacii HelpNet. Eugen Banciu a fost pina in 2006 proprietarul Farmexpert. El a vindut insa 60% dintre actiuni grupului german Anzag. Acum actionar minoritar, Banciu este proprietar peste lantul de farmacii Dona. Grupul de firme Relad, care cuprinde distribuitorul Relad Pharma, are lantul de farmacii City Pharma.

In februarie 2007, presedintele CNAS, Cristian Vladescu, a fost demis din functie si inlocuit cu Vasile Ciurchea, fost subordonat al medicului personal al premierului Calin Popescu Tariceanu. Vladescu a avertizat inca de atunci ca miza demiterii este tocmai anularea licitatiilor pentru programele nationale pe care el le initiase, astfel incit firmele ce cistigasera atunci sa poata beneficia prin acte aditionale de fonduri pe inca un an - adica 400 de milioane de euro. „Din 2005, am trimis mereu adrese la minister sa organizam licitatiile, dar abia in decembrie 2006 au inceput procedurile propriu-zise. Cum ministerul nu si-a dat acordul pentru inceperea licitatiilor, singurul mod de a continua furnizarea de medicamente ramine incheierea de acte aditionale", spune Vladescu.

Desi anularea licitatiilor s-a produs dupa ce Vladescu a fost demis din functie si actele normative care au determinat in final anularea au plecat din Ministerul Sanatatii, ministrul Nicolaescu arunca vina pentru aceasta problema tot asupra fostului sef de la CNAS. „Ministerul si-a indeplinit obligatiile, dar, din pacate, fosta conducere CNAS, in sarcina careia cadea intreaga organizare, nu si-a indeplinit mandatul. Printre motivele invocate pentru schimbarea presedintelui CNAS a fost si modul deficitar de organizare a licitatiilor nationale pentru achizitia de medicamente. Speram ca noul presedinte va dinamiza activitatea CNAS, inclusiv in privinta licitatiilor pentru medicamente", ne-a comunicat Nicolaescu prin Biroul de presa.

Nicolaescu spune ca „intreaga organizare" a licitatiilor cade in sarcina CNAS, dar este contrazis chiar de propria lege. Articolul 242 din Legea reformei in sanatate prevede ca „Ministerul Sanatatii Publice organizeaza impreuna cu CNAS licitatii la nivel national, in vederea realizarii programelor nationale curative de sanatate". Dupa cum ne-a confirmat si Biroul de presa al CNAS, in cadrul acestor licitatii, ministerul „aproba componenta comisiilor de intocmire a documentatiei, a comisiilor de evaluare a ofertelor, a anuntului de participare si pe cea a documentatiei de atribuire".

O femeie de succes ii rezolva pe toti baietii destepti Anca Vlad (foto), patroana de la Fildas, sustine ca subsidiara sa Farmaceutica Argesfarm nu a contestat licitatiile pentru a asigura companiei mama accesul si in acest an la programele nationale.

„Farmaceutica Argesfarm a constatat deficiente ce tin de aplicarea principiilor liberei concurente in caietele de sarcini ale noilor licitatii, pe care le-a comunicat autoritatilor competente. Fildas pierduse termenul legal de intocmire a contestatiei, dar sustine contestatia Argesfarm. Scopul nu era suspendarea vechii licitatii, ci intocmirea rapida a unei documentatii corecte din punct de vedere concurential pentru ca situatia din 2003 sa nu se mai repete. Atit Argesfarm, cit si Fildas isi exprima ingrijorarea pentru faptul ca nici pina astazi nu s-a elaborat o noua documentatie de licitatie referitoare la produsele administrabile in spital, la care se fac inca acte aditionale asa cum ati mentionat si dumneavoastra", spune Vlad. Ea mai crede ca decizia de a distribui produsele pentru tratarea diabetului si a cancerului in farmacii este salutara. Despre incheierea actelor aditionale, de care a beneficiat si firma sa, Anca Vlad spune: „Consideram ca nu este normal sa se intocmeasca acte aditionale de asemenea valori fata de valoarea unui contract realizat in urma unei licitatii."

Anca Vlad a iesit pe locul intii in topul femeilor de succes, editat de revista „Capital", atit in 2004, cit si in 2005. In 2006, ea a cazut pe pozitia a sasea. In septembrie 2004 a primit medalia de aur pentru excelenta in practica afacerilor, in cadrul celui de-al patrulea Forum International pentru Excelenta in Practica Afacerilor, organizat la Geneva. Vlad a mai cumparat si postul de televiziune Pax TV, pe care l-a transformat in Senso TV. Pe linga Farmaceutica Argesfarm, care a depus contestatii la toate licitatiile nationale, si alte firme au mai facut acest lucru, dar numai la cite un program national. Este vorba despre Farmexpert, B.Braun Medical, Romger General si Renamed Farma. Farmexpert si B.Braun Medical se numara si ele printre cistigatorii licitatiilor din 2003.

Guvernul isi incalca legea Legea nr. 337 din luna iulie 2006 arata ca nivelul maxim al serviciilor sau al materialelor contractate printr-un act aditional este de cel mult jumatate din valoarea initiala contractata prin licitatie. Actele aditionale la contractele din 2003 si aflate in posesia Cotidianului arata insa ca acestea au fost semnate dupa data respectiva, iar sumele stipulate sint de cel putin citeva ori mai mari decit cele contractate initial. Justificarea CNAS pentru alcatuirea acestor acte aditionale se bazeaza pe o hotarire de guvern ce aproba contractul-cadru de asigurari sociale de sanatate, contract in care se precizeaza ca „pentru asigurarea continuitatii tratamentului bolnavilor inclusi in programul national cu scop curativ, pina la finalizarea licitatiilor nationale pentru subprogramele din programul national cu scop curativ, si incheierea contractelor de furnizare de medicamente si materiale sanitare specifice, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate este abilitata sa utilizeze fondurile alocate cu aceasta destinatie in baza actelor aditionale la contractele derulate in anul 2005". Nu se pomeneste insa nimic despre nivelul maxim impus de lege acestor acte aditionale. Prevederi asemanatoare exista si in contractul-cadru din 2007, dar au existat si in contractul din 2005. In contractele semnate in urma licitatiilor din 2003 exista un paragraf ce precizeaza ca ele sint valabile doar pina la 31.12.2003 si pot fi prelungite prin acte aditionale pina la finalizarea licitatiilor, in 2004. Nu si in 2005, 2006 sau eventual 2007.

Patru ani fara licitatii Medicamentele si tratamentele incluse in programele de dializa, cancer, TBC si HIV/SIDA care au fost achizitionate fara licitatie in ultimii patru ani, prin incheierea de acte aditionale, au costat jumatate de miliard de euro, in timp ce valoarea globala a contractelor facute cu patru ani in urma era de zece ori mai mica.

Totusi, de ce nu s-au tinut aceste licitatii timp de patru ani? Explicatiile variaza. „In 2004 nu s-au facut licitatii pentru programele nationale pentru ca euro crescuse foarte mult, peste 40.000 de lei, si riscam sa cumparam medicamentele cu un pret mai mare decit in 2003", explica Ovidiu Brinzan, fostul ministru al Sanatatii in guvernul PSD. Urmatorul ministru al Sanatatii, Mircea Cinteza, spune ca in 2005 nu a avut timp sa faca licitatiile respective, el fiind ministru doar opt luni, timp in care s-a schimbat legea achizitiilor publice. „Am inceput procedurile in iulie, iar in august am fost schimbat", spune Cinteza. In 2006 si 2007, nici ministrul Eugen Nicolaescu nu a organizat licitatiile respective si arunca responsabilitatea exclusiv pe fosta conducere a CNAS.

Anuntul de anulare a licitatiilor pentru programele nationale, la www.cotidianul.ro/select Pentru a vedea contractele tuturor „baietilor destepti" din Sanatate, intrati pe www.cotidianul.ro/select Descarca contractele incheiate intre firmele de medicamente si stat:

contract_A_A_1.pdf • contract_A_A_2.pdf • contract_A_A_3.pdf • contract_alsifcom.pdf • contract_B.Braun.pdf • contract_dita_1.pdf • contract_dita_2.pdf • contract_dita_3.pdf • contract_dita_4.pdf • contract_europharm_1.pdf • contract_europharm_2.pdf • contract_europharm_3.pdf • contract_farmexim_1.pdf • contract_farmexim_2.pdf • contract_farmexpert_1.pdf • contract_farmexpert_2.pdf • contract_farmexpert_3.pdf • contract_farmexpert_4.pdf • contract_fildas_1.pdf • contract_fildas_2.pdf • contract_fresenius.pdf • contract_medicare.pdf • contract_mediplus_1.pdf • contract_mediplus_2.pdf • contract_mediplus_3.pdf • contract_mediplus_4.pdf • contract_montero_1.pdf • contract_Nova_Med_1.pdf • contract_polisano_1.pdf • contract_polisano_2.pdf • contract_relad_1.pdf • contract_relad_2.pdf • contract_relad_3.pdf • contract_sibofarm_1.pdf • contract_sindan_1.pdf • contract_sindan_2.pdf • contract_sofmedica.pdf •