Invocand alineatul 2,al articolului 80, Traian Basescu a omis cu buna stiinta precizarea privind felul in care Presedintele vegheaza la buna functionare a   institutiilor statului: prin mediere. Consultarile de la Cotroceni s-au incheiat cu o Declaratie de presa iscalita si vorbita de Traian Basescu. Asa cum am mai scris si am  mai spus, consultarile politice de la Cotroceni s-au constituit intr-o grava incalcare a Constitutiei. Una dintre cele mai grave incalcari de dupa decembrie 1989.   In declaratia sa de presa, Traian Basescu a catadicsit, in fine, sa explice natiunii temeiurile constitutionale ale aventurii sale de inlocuire a actualului guvern, un guvern care n-a cazut nici prin alegeri, nici prin Motiunea de cenzura, cu unul care sa-l gadile zilnic la talpi cu limba facuta pamatuf: "Inainte de orice ar trebui sa va spun ce ma ingrijoreaza. Conform articolului 80, alin. 2 din Constitutia Romaniei (pe site-ul Presedintiei a fost trecut articolul 10, o greseala ce trebuie corectata!), presedintele Romaniei trebuie sa vegheze la buna functionare a institutiilor. In momentul de fata, aceasta institutie esentiala a statului roman (pe site, aici apare o virgula de analfabet, intre subiect si predicat) nu functioneaza sau functioneaza prost".   Urmeaza cateva exemple date de domnul presedinte ca argumente in sprijinul afirmatiei sale: masurile pentru a face fata secetei, situatia din Sanatate, incapacitatea de a absorbi fondurile europene etc. Ca Traian Basescu are ingrijorari fata de cum functioneaza Guvernul Romaniei nu constituie o problema. Domnia sa se vrea un Presedinte Om. Si ca Om, Traian Basescu are dreptul nu numai la ingrijorari, dar si la enervari (vezi smulgerea telefonului), oboseli nediplomatice (vezi atipirea de la recenta reuniune a OSCE), crize de nervi (cum e cea provocata de faptul ca premierul exista), ipocrizii (vezi pledoaria de ieri pentru Legea lustratiei, venita de la un nomenclaturist).   Nu constituie o problema nici faptul ca Traian Basescu isi face publica ingrijorarea in privinta guvernului. O decizie aberanta a Curtii Constitutionale i-a dat dreptul sa apara la televizor si sa-si faca publice toate hachitele. Constituie insa o problema, o mare problema, faptul ca, spre deosebire de perioada anterioara Referendumului, Traian Basescu nu se multumeste sa spuna natiunii ce crede despre guvern, ci si intreprinde actiuni concrete sub semnul acestei ingrijorari: lucreaza public la desemnarea unui alt guvern. Asa cum s-a vazut, Traian Basescu a invocat drept temei constitutional al campaniei de schimbare a guvernului, alineatul 2 al articolului 80 din Constitutie.   Acesta suna insa astfel: "Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice. In acest scop, Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate".   Invocand alineatul 2 al articolului 80, Traian Basescu a omis cu buna stiinta precizarea privind felul in care Presedintele vegheaza la buna functionare a institutiilor statului: prin mediere. In nici un caz prin interventia brutala in activitatea institutiilor statului. Oricat de prost ar functiona Guvernul Romaniei (desi o asemenea apreciere e destul de greu de considerat ca fiind litera de lege chiar si cand e facuta de Traian Basescu), prese- dintele nu poate actiona pentru a-l schimba.   Situatiile in care presedintele ar avea dreptul sa intervina ar fi cele in care buna functionare a guvernului ar fi afectata de un conflict al acestuia cu alte institutii ale statului: sindicate, Parlament. In acest caz, presedintele trebuie sa medieze intre Guvern si aceste institutii, nu sa actioneze pentru a schimba Guvernul. Partidele politice, presa, societatea civila au comentat in fel si chip declaratia prezidentiala de vineri, 8 iunie 2007.   Nimeni n-a sesizat ca Traian Basescu nu numai ca si-a justificat incalcarea Constitutiei printr-o interpretare aberanta a articolului 80, alineatul 2, dar, mai mult, si-a asumat, prin aceasta interpretare, in chip smecheresc, o putere anticonstitutionala extrem de periculoasa: cea de a se vari dupa cum are chef in activitatea institutiilor statului. Astfel, Traian Basescu si-a asumat, cu de la sine putere, prerogative de Monarh Absolut, intr-o tara cu o Constitutie de republica semiprezidentiala.   Parlamentul e o institutie a statului de drept. Ce se va intampla daca Traian Basescu devine "ingrijorat" de felul cum functioneaza Parlamentul? Il dizolva prin Decret? Sau pune tunurile pe el, cum a facut Boris Eltin cu Parlamentul Rusiei? Ar putea sugera partidelor sa solicite Curtii Constitutionale o interpretare a alineatului 2, al articolului 80. Sub conducerea lui Ioan Vida, onorabila institutie a decazut la nivelul de slujnica a lui Traian Basescu. Sub acest semn, ar fi in stare sa sustina ca alineatul 2, articolul 80, ii da lui Traian Basescu dreptul de a purta coroana cand joaca Geamparalele!