Piata romaneasca de arta a inceput sa intre - cu greu, ce-i drept - pe fagasul firesc al comertului liber. Dupa mai bine de 17 ani, se poate vorbi intr-adevar de o vizibila maturizare a actorilor pietei - colectionarii, negustorii de arta, pe de o pa
Piata romaneasca de arta a inceput sa intre - cu greu, ce-i drept - pe fagasul firesc al comertului liber. Dupa mai bine de 17 ani, se poate vorbi intr-adevar de o vizibila maturizare a actorilor pietei - colectionarii, negustorii de arta, pe de o parte, si ofertantii (vanzatorii de bunuri artistice) pe de alta parte. Timp in care lucrari semnate de nume de referinta ale artei romanesti au iesit din colectii importante pentru a intra in altele, pentru o perioada de cateva generatii. Opere semnate de Grigorescu, Tonitza, Luchian, Andreescu, Petrascu, Darascu, Iser, Pallady, Stefan Popescu, Francisc Sirato, Octav Bancila, Schweitzer-Cumpana, Dumitru Ghiata, Lucian Grigorescu, Ion Tuculescu, Alexandru Ciucurencu sau Corneliu Baba - pentru a aminti numai cateva nume de rezonanta in peisajul plastic romanesc al secolului XX - au fost adjudecate, la casele de licitatii bucurestene, pentru preturi situate intre 15.000 si 180.000 lei. De remarcat este faptul ca a prins contur un principiu fundamentral in comertul liber cu arta, potrivit caruia calitatea artistica a unei lucrari este primordiala. Numele celui care a realizat-o ii confera, se intelege, un plus de valoare. Totodata, este explicabil de ce atunci cand un Grigorescu, Luchian sau Pallady apar rar pe piata, pretul de evaluare pare sa le taie respiratia negustorilor/colectionarilor. Nu este insa o regula ca in creatia unui mare artist sa existe numai lucrari de exceptie. O situatie mai putin inteleasa de catre aceia care intermediaza vanzarile si care se incapataneaza sa pretinda ca un Grigorescu, un Tonitza, Petrascu sau Palady nu se pot vinde sub 180.000 lei. Cert este ca valoarea acestora depaseste cu mult cifrele la care sunt tranzactionate la casele de licitatii. Dar, deocamdata, atat pot sa ofere competitorii romani. De pilda, pentru un tablou de Petrascu (1872-1949), "Domnisoara in roz" (25x13 cm), ulei pe lemn, cineva a oferit, in cadrul licitatiei Casei Alis din 3 iunie, 44.000 lei, de la pretul de estimare de 26.000 lei. O garantie in plus, a autenticitatii tabloului, a constituit-o si evidentierea prezentei lucrarii amintite in expozitia de la Palatul Ateneului, in 1923. O lucrare semnata de pictorul si sculptorul Paul Neagu, decedat in urma cu doi ani, a fost adjudecata la 24.000 lei de la 20.000. "Cutie deschisa de sarbatori" (79x99 cm), titlul tabloului in ulei pe panza, datat (19)67, avea pe verso nota autografa cu titlul si datarea, precum si un studiu de atelier.
La un pret de trei ori mai mare fata de cel de evaluare - 13.500 lei de la 4.500 - a fost tranzactionat uleiul pe carton "La mahala" (21x38,5 cm), de Juan Alexandru Paraschivescu (Alpar). O lucrare cu un subiect inca atractiv pentru colectionari - natura statica cu vanat - a declansat o incredibila competitie, in cadrul aceleiasi licitatii. Este vorba de tabloul "Vanat", ulei pe carton, 62,5x80 cm, semnat de Mircea Ciobanu (1950-1991), care a intrat intr-o alta colectie pentru 12.000 lei de la 5.000. Uleiul pe panza "La camp" (66x143 cm) apartinand lui Nicolae Enea (1897-1960), a fost adjudecat la 11.500 lei de la 8.000. La pretul de 10.000 lei au fost tranzactionate "Taranca cu vas pe cap", ulei pe carton de Alexandru Tipoia (1914-1993), de la 4.000 lei, si un nud in creion (41x30 cm) de Nicolae Tonitza (1886-1940), de la 6.000 lei. Lucrari reprezentand compozitii, portrete, peisaje semnate de Adam Baltatu, Sava Hentia, Rudolf Schweitzer-Cumpana, Spiru Chintila si Ion Musceleanu au fost adjudecate la preturi care nu au depasit 9.000 lei.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.