Transmiterea de informatii cu ajutorul teleportarii cuantice a atins un nou record de distanta: 144 de kilometri.

Inca din anii 60, capitanul Kirk si echipajul saustiau secretul teleportarii. Dar numai in filme. Insulele La Palma Si Tenerife au fost protagonistele ultimei inovatii in domeniul teleportarii. Profesorul Ursula Gerber si colegii ei de la Universitatea din Viena au transmis date pe o distanta de 144 de kilometri, intre cele doua insule. Distanta este de zece ori mai mare decit la precedenta tentativa de a transmite date de acest tip, care a masurat numai 13 kilometri. Potrivit cercetatorilor, al caror studiu a fost publicat in revista stiintifica „Nature", succesul este „o etapa esentiala pentru viitoarele forme de comunicatie cuantica prin intermediul satelitilor". Reusita prezinta „un mare interes" pentru domenii precum criptografia si teleportarea cuantica, a mai adaugat echipa vieneza pentru agentia AFP.

Existenta unor particule microscopice care formeaza un tip de perechi inseparabile, indiferent de distanta la care se gasesc una fata de cealalta, este cea care a facut posibil experimentul austriecilor. In aceste conditii, proprietati precum energia si impulsul se conserva, iar orice actiune exercitata asupra uneia dintre particule are efect imediat asupra celeilalte, comunicarea dintre ele realizindu-se instantaneu.

Teleportarea informatiilor de catre echipa coordonata de Gerber a fost reusita cu ajutorul fotonilor (particule elementare de lumina) conectati in perechi datorita polarizarii lor. Generate pe insula La Palma, perechile de fotoni cu proprietate cuantica au fost separate: un foton a ramas pe acea insula, in timp ce „geamanul sau" a fost trimis prin atmosfera la oglinda unui telescop de la statia optica a Agentiei spatiale europene, din insula Tenerife. S-a reusit astfel transmiterea de date, desi fotonii aflati la 144 de kilometri distanta erau in contact unii cu altii doar prin intermediul moleculelor de aer. Experimentul a permis generarea unei chei criptografice cuantice intre cele doua insule, in cadrul unei transmisiuni fara fir. Criptografia cuantica este domeniul care va beneficia cel mai mult de pe urma experimentului, anunta Ursula Gerber: orice incercare de a intercepta un mesaj acompaniat de o particula conectata la o alta este dezvaluita de „geamana" acesteia.

Experimentul Universitatii din Viena ar putea reprezenta un mic pas spre tehnologia de teleportare din „Star Trek", devenita faimoasa inca de pe vremea capitanului Kirk, in anii ’60. „Transportorul" galactic omniprezent in productia americana a fost inventat din motive practice de Gene Roddenberry, creatorul serialului. „El realiza aproape in fiecare saptamina cite un show despre explorarea unei noi planete si trebuia sa gaseasca o cale de a-si transporta personajele din imensa nava pe suprafata planetei respective intr-un timp destul de scurt. Stia ca ar fi fost prea scump sa incerce sa aterizeze naveta spatiala pe un decor planetar diferit de la o saptamina la alta, asa ca s-a gindit sa foloseasca un fel de dispozitiv de autotransportare, pe care l-a numit transportor", explica pentru BBC Online consultantul stiintific al faimosului serial „Star Trek", Andre Bormanis.

Oamenii de stiinta sint insa foarte sceptici in privinta teleportarii oamenilor in viitorul apropiat. „Inainte de a va construi un transportor personal, ginditi-va ca nimeni nu sugereaza ca aceste tehnici pot fi folosite pentru a teleporta obiecte si cu atit mai putin oameni. Noile descoperiri vizeaza comunicatiile, in special criptografia. Aceasta pentru ca informatia trimisa prin teleportare cuantica nu poate fi copiata sau detectata", sustine Ignacio Ciriac, fizician in cadrul Institutului german „Max Planck", ales recent de catre revista „Forbes" drept unul dintre cei zece revolutionari ai stiintei. Ignacio Ciriac a reusit in octombrie anul trecut sa teleporteze in premiera informatii pe o distanta de o jumatate de metru intre diferite tipuri de obiecte, mai precis de la o particula de lumina la un tub cu atomi de cesiu. Afirmatia lui Ciriac este sustinuta si de Anton Zeilinger, profesor de fizica la Universitatea din Viena, membru al echipei austriece care a facut primul experiment pentru a verifica teleportarea cuantica. „Cine stie? Poate intr-o mie de ani vom reusi sa teleportam cesti de cafea. Dar tineti minte asta: o interferenta cit de mica poate face ca acestea sa ajunga fara toarta la destinatie", a subliniat Zeilinger intr-un interviu acordat anul trecut pentru signandsight.com. Fizicianul vienez a avertizat astfel ca aceasta metoda de teleportare ar fi mult prea periculoasa pentru oameni.

Prima schema teoretica a teleportarii cuantice a fost propusa in 1993 de un grup international format din sase oameni de stiinta, printre care si cercetatorul Charles Bennet de la IBM. Potrivit acesteia, proprietatile oricarei particule pot fi transferate catre o alta particula, chiar daca cele doua parti se afla in colturi opuse ale galaxiei, iar primul experiment care a verificat aceasta tehnologie a avut loc la Universitatea Innsbruck din Austria, patru ani mai tirziu.

Einstein nu credea ca se poate Albert Einstein s-a indoit de existenta teleportarii cuantice, pe care a botezat-o suspicios „actiune supranaturala la distanta". Alaturi de alti doi astrofizicieni, Einstein era de parere ca legaturile dintre particule sint asigurate de niste entitati ascunse. „Paradoxul EPR", pe care l-au brevetat cei trei in 1935, a fost demontat insa in 1982 de catre fizicianul francez Alain Aspect de la Universitatea din Orsay.

Citeva din minunile tehnologice ale serialului „Star Trek" din anii ’60, pe www.cotidianul.ro/select