Bauturile alcoolice si tigarile au reprezentat anul trecut 6% din cheltuielile lunare ale romanilor, peste sumele platite pentru recreere si cultura sau sanatate, si de sapte ori mai mult decat banii alocati educatiei, ponderea fiind si mai ridicata in cazul agricultorilor si somerilor.
Potrivit datelor publicate de Institutul National de Statistica (INS), o familie, compusa in medie din 2,9 persoane, a cheltuit anul trecut pentru cumpararea de bauturi alcoolice si tigari in jur de 60 de lei pe luna.
Datele INS arata, pentru ultimele trei luni din 2006, o pondere de 6,7% a sumelor platite de o familie pentru bauturi si tutun in totalul cheltuielilor lunare de consum (cheltuieli de consum plus autoconsum), estimate pentru perioada respectiva la 1022 lei pe gospodarie.
Pe ansamblul anului trecut, o familie a platit in medie pentru educatie doar 0,82% din totalul cheltuielilor, in timp ce sumele alocate pentru recreere si cultura sau sanatate au avut ponderi de sub 4,5%. Diferente chiar mai mari se inregistreaza la familiile de agricultori, unde costul bauturilor si tigarilor s-a apropiat anul trecut de 10% din totalul cheltuielilor, sau la someri, cu o pondere de 8%. Aceste categorii sociale au insa si un total al cheltuielilor mai redus cu 20 - 30% fata de media pe tara.
In familiile de agricultori, sumele alocate educatiei sunt total nesemnificative si reprezinta 0,1% din totalul cheltuielilor de consum, respectiv o medie de 0,6 lei/luna.
De fapt, romanii cheltuiesc pentru educatie mai putin chiar decat sumele platite in hoteluri, restaurante si cafenele, care au o pondere de 1,1% din consumul total lunar.
Oltenii, consumatori fruntasi
In profil teritorial, zona Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt si Valcea) inregistreaza cele mai mari ponderi ale cheltuielilor cu bauturi alcoolice si tutun, in ultimul trimestru al anului trecut acestea reprezentand aproape 9% din total, respectiv 84 lei pe luna de gospodarie.
Pe locul secund se plaseaza regiunea Sud-Muntenia (Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova, Teleorman), urmata de Centru (Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu) si Nord-Vest (Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu-Mare, Salaj).
La nivelul intregii tari, majoritatea cheltuielilor de consum sunt directionate catre cumpararea de produse alimentare si bauturi nealcoolice, peste 42% din total, aproximativ 420 de lei pe luna de fiecare gospodarie (inclusiv contravaloarea produselor din resurse proprii).