Cele mai vechi creaturi ale lumii au stapinit Pamintul timp de aproape 150 de milioane de ani. Urmatorul volum ENCICLOPEDICA incearca sa identifice, printre zeci de teorii din partea oamenilor de stiinta, dar si a scriitorilor sau a scenaristilor, cauza disparitiei lor.

Dinozaurii au aparut pe lume acum 220 de milioanede ani si au disparut in mod misterios.Cercetatorii se chinuiesc de patru secole sa afle de ce. Cartea lui Jean-Guy Michard, „Dinozaurii. O lume pierduta", este al saselea volum din Colectia ENCICLOPEDICA, o selectie din seria Découvertes, marca a prestigioasei edituri franceze Gallimard, adusa in premiera pe piata romaneasca de Cotidianul, alaturi de Editura Univers. Cu sprijinul proiectului imobiliar Baneasa, monografiile din serie costa, alaturi de ziar, 9,9 lei, in timp ce, in Franta sau pe Amazon.com, pretul lor variaza intre 8 si 14 euro. „La capatul unei uluitoare calatorii in timp, Jean-Guy Michard il invita pe cititor intr-o ancheta paleontologica, in cautarea lumii pierdute a dinozaurilor", incita la lectura Gallimard. Cercetatorul francez a studiat peste 160 de documente pentru a descoase enigma celor mai vechi animale. In cele 144 de pagini ale cartii sale, Michard pune laolalta teorii, studii amanuntite, fotografii ale sapaturilor arheologice si ale fosilelor dezgropate, gravuri, desene dupa natura, toate in slujba spulberarii misterului. Cele cinci capitole ale volumului sint insotite de marturii si documente care descriu sapaturi, cercetari, tehnici de laborator, teorii, fragmente de fictiune cu o spectaculoasa punere in scena a lumii disparute, dar si un model de clasificare a dinozaurilor.

Fascinantele creaturi au aparut acum 220 de milioane de ani. Se sprijineau ba pe doua, ba pe patru picioare, unii erau erbivori, altii tresareau la mirosul carnii. Au evoluat la foc automat si au dominat planeta timp de aproape 150 de milioane de ani. Apoi au parasit-o in mod misterios. Acum, „reptilele teribile", cum apar descrise la inceputul cartii francezului, „seduc, inspaiminta, fascineaza prin extraordinara diversitate de forme. (...) Apar din studii stiintifice, sfarma vitrinele muzeelor, ies din picturi pentru a retrai prin emotia copilului sau prin uimirea adultului, dar si prin intrebarile paleontologilor".

Primul capitol al cartii, „Elogiul diversitatii", pune accentul pe varietatea stravechilor paminteni, repartizati provizoriu in 600-700 de specii si aproximativ treizeci de familii. „Mici sau giganti, bipezi sau patrupezi, carnivori sau erbivori, varietatea dinozaurilor este uimitoare", subliniaza Jean-Guy Michard. Animalele variau de la marimea unui cocos si de la o silueta foarte chibzuita, de citeva kilograme, la uriasi de 30 de metri lungime si o greutate de 135 de tone, sub care se cutremura pamintul. „De-a lungul a 150 de milioane de ani de domnie, dinozaurii nu au incetat sa evolueze", continua cercetatorul francez. S-au adaptat in diverse moduri la constringerile mediului inconjurator, noi specii luind locul celor disparute, de la o perioada geologica la alta. Unii s-au inaripat, altii au preferat mediul marin sau uscatul. Prima mentionare a unui os de dinozaur vine abia la sfirsitul secolului al XVII-lea, aminteste Jean-Guy Michard. Autorul diseca in mod cronologic cele mai importante descoperiri de fosile pina in secolul XX. Le presara apoi cu problemele intimpinate de oamenii de stiinta in identificarea corecta a curioaselor oseminte ce ieseau la iveala in diferite colturi ale lumii. Informatiile sint insotite si de fotografii cu valoare documentara ilustrind vechi situri si arheologi-pionieri in dezgroparea scheletelor antice.

Ce este un dinozaur? Aceasta intrebare imprastie la fel de mult mister precum disparitia vechilor animale, mai ales ca ele nu formau un grup omogen. Cercetatorul francez incearca sa ofere un raspuns despicind numeroasele clasificari si definitii emise de-a lungul istoriei. Michard face astfel o incursiune prin diverse studii anatomice care au trasat, din oase si amprente dentare, compozitia organismului, tabieturile culinare, formele de locomotie, mediul si stilul de viata ale dinozaurilor. Acestea se modificau de la o perioada la alta. Cind se apropiau de cele ale mamiferelor, cind le intorceau complet spatele. „Unii dinozauri faceau oua. Avem dovada", atrage atentia autorul cartii din Colectia ENCICLOPEDICA, cu precizarea ca o parte dintre ei erau capabili de o mare grija parinteasca. Astfel, „Dinozaurii. O lume pierduta" nu lasa deoparte nici comportamentul social al „reptilelor teribile", desprins din trasaturile unei turme organizate. Cercetatorul francez explica astfel cum de unii masculi ajungeau sa devina dominanti, cum se stabileau ierarhiile sociale si ce strategii erau adoptate in fata dusmanilor.

Ultimele doua capitole intra si mai adinc in specificul dinozaurilor si analizeaza pina in cele mai mici detalii curiozitatile complexului lor organism. Jean-Guy Michard ia sub lupa rolul celebrei creste cu care erau inzestrate unele reptile, lauda sistemul lor de termoreglare si incearca sa stabileasca daca tagma dinozauriana avea singe cald sau singe rece. Cartea examineaza problemele de inima ale marilor sauropode, reconstituie strigatul unui dinozaur si il aseamana cu sunetul produs de un instrument muzical medieval de suflat si analizeaza ideea „prostiei" dinozaurilor, lansata de cele citeva grame de creier ale vechilor reptile ce trebuiau sa coordoneze un corp de mai multe tone. Finalul celui de-al saselea volum al Colectiei ENCICLOPEDICA vorbeste despre misterul ce invaluie extinctia anticelor reptile. Cauzele fenomenului au fost explicate de peste 60 de teorii, care merg de la imbatrinirea „rasei", infarct sau tendinte sinucigase pina la epidemii sau schimbari climatice, insa nici una nu i-a satisfacut pe deplin pe toti paleontologii. „Ce au fost dinozaurii?", se intreaba Jean-Guy Michard in incheierea cartii sale, constatind ca aceste creaturi care au stapinit planeta timp de 150 de milioane de ani inca rezerva enigme pentru cercetatori.

Un joc pe computer inspirat de seria BBC „Walking with dinosaurs", pe www.cotidianul.ro/select