Companiile ar putea fi obligate de UE sa cumpere prin licitatie permisele pentru emisiile de carbon, deoarece in scurt timp se are in vedere renuntarea la sistemul actual de atribuire gratuita. Potrivit discutiilor dintre ministrii comunitari ai Mediului, reuniti in Germania, transmise de Reuters si citate de Mediafax, discutiile pe aceasta tema progreseaza. Mai mult decat atat, Comisia Europeana ar putea obtine prerogative sporite in stabilirea cotelor de emisii poluante.
Intr-o serie de interviuri acordate, oficialii straini au aratat ca permisele pentru emisii poluante ar trebui mai degraba vandute decat acordate gratuit. Ministrii din mai multe state au contestat si actualul sistem, prin care guvernele nationale aloca permisele companiilor dupa stabilirea unei cote nationale, care trebuie aprobata de Comisia Europeana. "Este de preferat sa fie creat un sistem european de alocare a cotelor", a declarat ministrul olandez al Mediului, Jacqueline Cramer, adaugand ca firmele multinationale ar dori ca UE sa stabileasca obiective sectoriale.
Programul de stabilire a cotelor de emisii poluante pentru fiecare stat membru reprezinta principalul instrument al UE de combatere a modificarilor climatice si de respectare a angajamentelor de reducere a gazelor cu efect de sera, asumate in cadrul Protocolului de la Kyoto.
Guvernele stabilesc limite pentru emisiile de dioxid de carbon, iar firmele au dreptul sa vanda sau sa cumpere permise, in functie de necesar. Viceministrul ceh pentru Mediu, Jan Dusik, considera ca programul trebuie sa fie mai centralizat si transparent. Acest obiectiv poate fi indeplinit daca Executivul Uniunii va avea dreptul sa stabileasca nivelul cotelor fiecarui stat membru, in loc ca acestea sa faca propuneri.
Comisia Europeana reevalueaza sistemul de tranzactionare a permiselor de emisii de carbon, iar concluziile urmeaza sa fie prezentate la sfarsitul acestui an. Cu toate ca statele membre nu au ajuns la un consens in privinta metodei de alocare a cotelor, tot mai multe guverne sustin vanzarea acestora, in loc de atribuirea gratuita a permiselor.
Guvernele comunitare sunt de acord asupra a cel putin un principiu, si anume ca sistemul de tranzactionare a permiselor trebuie sa contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20%, pana in 2020, comparativ cu nivelul anului 1990.