Petromin a participat la o companie mixta impreuna cu firma elena ERMIS. Unii au spus, si probabil ca au dreptate, ca nasa societatii romano-elene a fost Minerva Elena Dan, director comercial al Petromin, de mana cu eternul Calin Marinescu - Shogu
Petromin a participat la o companie mixta impreuna cu firma elena ERMIS. Unii au spus, si probabil ca au dreptate, ca nasa societatii romano-elene a fost Minerva Elena Dan, director comercial al Petromin, de mana cu eternul Calin Marinescu - Shogunul (foto), prieten de suflet al lui Traian Basescu. Care Shogun s-a lipit intim de destinele celei mai importante companii romanesti de navigatie, proprietarul flotei strategice a Romaniei.
Ca si in alte cazuri analoge, a fost constituita o societate mixta in care romanii vin cu ponoasele iar partenerii straini, de obicei greci, cu foloasele. Atentie: nu in sensul c-ar participa la beneficii, ci ca isi baga in buzunar bani pe care ii procura prin imprumuturi in care drept gaj sunt puse navele romanesti. Am putea spune ca aceasta situatie este trasa la indigo timp de mai bine de cinci ani, desi din capul locului, dupa primele esecuri si primele tunuri trase de "parteneri", oficialii romani ar fi trebuit sa fie cu ochii in patru. Intr-o admirabila sinteza, Academia Catavencu (16-22.06.1998) rezuma astfel afacerea: "in cadrul sedintei CIS din 27.02.1991, Calin Marinescu, pe atunci director al Petromin, propune ca societatea pe care cu onor o conduce sa participe la o companie mixta cu firma ERMIS, unde PETROMIN urma sa vina cu 10 nave aproape noi si de mare tonaj, numai bune de muls. Capitalul social al companiei mixte urma sa fie de circa 160 milioane de dolari. (...) Pentru a obtine avizele respective, Calin Marinescu face un memoriu de fundamentare, extrem de exaltat, in care descrie firma ERMIS in culori pastelate, cu foarte mult roz la radacina. Din perspectiva Shogunului, ERMIS este <<o companie cunoscuta partii romane, de cativa ani, in calitate de navlositor a unor petroliere romanesti, este o firma cu renume foarte bun pe piata internationala si cu mare putere financiara>>. Insa in rechizitoriu datele sunt cu totul altele. Conform relatiilor primite de la organismele internationale de urmarire a fraudelor maritime, ERMIS este cotata cu un grad mare de risc (5), este implicata in actiuni de contrabanda, detinatoare a doar trei nave de capacitate mica si fara <<marea putere financiara>> invocata de Marinescu. De asemenea au fost trecute in fals si operatiunile de navlosire a unor petroliere romanesti, precum si experienta manageriala a conducatorilor ERMIS-ULUI. Conform aceluiasi memoriu de fundamentare al lui Marinescu, se garanteaza Petromin-ului un beneficiu anual de 8 milioane de dolari, bani pe care PETROMIN nu i-a vazut niciodata". Si colegii de la Academia Catavencu scriu in acelasi sens in care am scris si noi, la momentul respectiv, aratand ca memoriul lui Marinescu a fost purtat de Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al Transporturilor pe la diferite ministere, in vederea obtinerii aprobarilor. Reamintim de asemenea ca Victor Babiuc, ministrul Justitiei, nu a semnat, dar a trimis o adresa in care spunea ca nu e nevoie de o Hotarare de Guvern pentru infiintarea societatii. Desi era nevoie.
Sub pecetea tainei
Ipotecand navele romanesti pentru a obtine credite de la banci din Finlanda, Anglia si Franta, ERMIS face imprumuturi in valoare totala de 112.500.000 de dolari. Modul cum au fost cheltuiti acesti bani a ramas un secret impenetrabil pentru oficialii PETROMIN. Mai mult, posesorul de cazier Alafouzos, patronul lui ERMIS, si-a permis sa-si bata joc copios de partenerii romani. Intr-un tarziu, facand bilantul asocierii, unul dintre multii directori ai companiei romanesti, ing. Nicolae Bacila, nu numai ca nu a confirmat "profitul" invocat in sprijinul sefilor PETROMIN ci spune foarte clar ca datoriile aduse de asocierea cu ERMIS ajunsesera pana la suma de 210 milioane dolari. S-au gasit avocati de ocazie care au invocat documente care, chipurile, ar fi grait despre profituri. Este o minciuna crasa, construita pe lipsa de informare a publicului romanesc, "poporul" atat de frenetic iubit de domnul Basescu in direct si la ore de varf. Scriam atunci: "incercarile disperate de a-i scoate, fie si post-factum, basma curata pe infractorii din grupul Shogunul&CO, sunt expresia unor interese pe care presa le-a dezvaluit nu o data in decursul celor patru ani de procese. Se invoca tot soiul de argumente si se exhiba, ca porumbeii din jobenul prestidigitatorului, <<documente>> care chipurile probeaza nu numai inocenta ci chiar ravna condamnatilor de a aduce venituri statului roman. Diversiunea e veche si bine verificata. Mecanismul este foarte simplu: orice afirmatie e buna, intrucat publicul larg tot nu stie ce inseamna joint-venture, bill of sale, conosament" etc. E limpede ca asocierea cu ERMIS nu ar fi trebuit sa fie facuta vreodata, mai ales ca partenerul elen le mai trasese o teapa romanilor. Dar sa zicem ca primul tun nu se pune si ca, iertatori si intorcand si obrazul celalalt, sefii Petrominului au decis sa continue. Alafouzos le-a dat insa destule motive ca ei sa considere aberanta continuarea concubinajului. Au mers totusi mai departe.
Nu exista vinovati
Trebuie sa remarcam ca in nici unul din marile jafuri inregistrate in perioada de asa-zisa tranzitie, nici un protagonist nu si-a pus la bataie averea personala: o vila, o barca de agrement, un yacht personal etc. Au dat cu larghete, ca tot nu dadeau de la ei, bunuri apartinand statului. Recte societatii in totalitatea ei, contribuabililor, din impozitele carora fusesera realizate acele bunuri.
Scriam atunci ca cei care au instrainat valorile Romaniei sunt fie idioti, fie banditi. Cum IQ-ul majoritatii lor depasea media lui "stupid people", pe cale de consecinta nu ramanea decat postura numarul 2. S-au gasit si atunci, fireste, cadelnitatori de presa dintre care unul a revolutionat pana si un limbaj greu de depasit de pe timpul Geniului Carpatilor caracterizand-o pe una dintre figurile centrale ale actiunii de anvergura care a fost jefuirea flotei romanesti drept un "Einstein al shippingului". Suntem nevoiti sa ne reintoarcem la mereu prezenta si foarte trista concluzie: nu exista vinovati, nu exista jefuirea unui important domeniu al economiei nationale - dar nu mai avem flota. (A.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.