Pentru politicienii romani, dezbaterea publica ramane in continuare o farsa. Un mic exercitiu birocratico-manipulativ, cu concluzii dinainte stabilite. Cel mai recent exemplu: "consultarea" cu privire la fumat, organizata de Ministerul Sanatatii la insistentele Comisiei Europene. Un adevarat etalon al dispretului fata de parerea (si interesele) celor multi.
Presat de Comisia Europeana sa puna in dezbatere nationala spinoasa tema a restrictiilor la fumat, liberalul Eugen Nicolaescu a rezolvat problema in numai trei saptamani, cu minimum de efort. "Pentru a formula un raspuns in raport cu realitatea romaneasca, Ministerul Sanatatii a lansat pe 11 mai a.c., pe site-ul ministerului, o consultare publica" - se precizeaza intr-un comunicat de presa. La 29 mai, se anuntau, deja, concluziile: peste 80 la suta dintre romani doresc interzicerea totala a fumatului in locurile publice, inclusiv in restaurante si baruri. Si cat mai curand!
Penibilul demers al Ministerului Sanatatii nu poate fi considerat nici macar un sondaj de opinie, cu atat mai putin o "dezbatere" publica. In Occident, procese similare au durat luni sau chiar ani de zile. Au inclus nu numai vaste campanii de mediatizare, ci si negocieri intense cu patronatele din turism si din comert. Fiindca introducerea interdictiei la fumat are consecinte economice imediate si deloc de neglijat. Care s-ar putea dovedi de-a dreptul catastrofale pentru multi dintre micii intreprinzatori. Economii mult mai puternice ca a noastra asteapta cu ingrijorare consecintele acestei masuri.
Pentru a fi relevant, Eugen Nicolaescu ar fi trebuit sa-i chestioneze in primul rand pe cei vizati in mod direct de proiectul sau. Pe clientii restaurantelor, nu pe cititorii fideli ai site-ului Ministerului Sanatatii. In mod cert, acestia din urma nu prea calca prin carciumi, cafenele sau baruri. Fiindca, acolo, spatiile destinate "nefumatorilor" sunt constant pustii, chiar si atunci cand in restul localului se asteapta in picioare pentru un loc la masa. O interdictie generala ar goni cu siguranta foarte multi musterii. Ceva este, deci, in neregula cu "esantionul" lui Nicolaescu.
A propos, cati dintre dumneavoastra viziteaza regulat adresa www.ms.ro? Eu abia acum am descoperit-o. Se pare ca ar trebui sa o monitorizam constant, fiindca nu se stie ce alte initiative ar mai putea fi "validate" printr-o simpla postare - efemera - pe net. Practica ar putea fi extinsa, desigur, si la alte institutii.
Precedentul este extrem de periculos. Imi aminteste de referendumul pentru validarea actualei Constitutii. Prelungit pe durata a doua zile, referendumul a intrunit in mod miraculos o "majoritate" scrasnita, dupa ce, cu sase ore inainte de inchiderea urnelor, abia de se prezentase la vot un sfert din electorat. Intr-un consens general, politicienii au inchis ochii in fata neregulilor flagrante, pretinzand ca o fac pentru o cauza nobila. Adoptarea noii Constitutii "europene" ar fi fost, vezi Doamne, o urgenta. Nu mai era timp pentru dezbateri publice reale. Asa ne-am procopsit cu un text idiot si plin de ambiguitati, sortit sa genereze crize politice. Ne confruntam cu ele si astazi.
Conducatorii nostri continua, insa, sa creada ca dezbaterea publica este un "moft", o formalitate care poate fi expediata rapid, bifata doar de ochii lumii. Asa cum a facut Eugen Nicolaescu, pentru a putea raporta cu mandrie, la reuniunea de saptamana trecuta a ministrilor europeni ai Sanatatii, ca Romania este gata sa arda etapele si sa-si depaseasca vertiginos planul la nefumatori furajati in stabilimente publice. Ce mai conteaza costurile economice sau impactul social al acestei masuri? Avem timp mai tarziu sa ne dam cu pumnii in cap.