Piata de yachturi din Romania incepe sa se maturizeze, iar ambarcatiunea in sine nu mai este doar un obiect "la moda" ca in anii trecuti, ci devine din ce in ce mai mult o metoda de relaxare pentru oamenii cu bani foarte multi sau doar cu bani multi,

Piata de yachturi din Romania incepe sa se maturizeze, iar ambarcatiunea in sine nu mai este doar un obiect "la moda" ca in anii trecuti, ci devine din ce in ce mai mult o metoda de relaxare pentru oamenii cu bani foarte multi sau doar cu bani multi, ne informeaza Mirela Oprina, director regional de vanzari la Neptun Yacht dealer pentru Romania a mai multor marci de prestigiu. Potrivit acesteia, dimensiunea pietei este foarte greu de apreciat, insa ritmul anual de crestere al acesteia se situeaza intre 20 - 30%.
Un factor determinant, care a ajutat piata sa creasca, a fost reducerea drastica a accizelor, care pana in decembrie 2006 ajungeau la 30 - 50% din valoarea ambarcatiunii, in prezent acestea fiind de pana la 12%. "E loc insa si de mai bine, avand in vedere ca in multe dintre tarile Europei si in Rusia aceste taxe nu exista deloc", precizeaza oficialul Neptun Yacht.
Potrivit acesteia, o particularitate a pietei de yachturi din Romania o reprezinta trimiterea de reprezentanti ai clientului care sa studieze si sa faca achizitia in numele acestora. "Foarte multe persoane bogate trimit persoane specializate pentru a ramane in anonimat.
Inainte de a cumpara, prefera sa testeze piata". De asemenea, o alta caracteristica a pietei romanesti este preferinta achizitionarii unei ambarcatiuni in sistem leasing si pe firma. "Cei mai muti vor in leasing, achitand un avans de 20 - 30%. Am avut insa si clienti care au venit cu banul jos sau au virat integral suma prin banca", mai spune Oprina. Din spusele sursei citate, miliardarul Irinel Columbeanu este singurul client din Romania care a cumparat pe persoana fizica.

Cine sunt cumparatorii

Piata de yachting din Romania a inceput cu adevarat sa se dezvolte incepand cu anul 2004, cand s-au infiintat mai multe branch-uri locale ale unor producatori din Romania. Primii cumparatori au fost oameni care vedeau in achizitionarea unui yacht o modalitate de a-si arata statutul social.
"Acum doi ani era o moda printre copiii bucuresteni de bani gata sa aiba o barca la Constanta sau la Snagov in care sa organizeze party-uri. Intre timp, lucrurile s-au mai aranjat, in sensul diferentierii clientilor care nu mai sunt numai cei din high-class", arata Oprina. Astfel, a avea o ambarcatiune unde sa te relaxezi la sfarsit de saptamana nu mai este doar apanajul marilor afaceristi.
Romani din clasa medie si peste medie isi iau initial o barca mai mica pentru pescuit de cateva mii de euro, apoi, in timp, se orienteaza si catre o ambarcatiune adevarata de 100.000 de euro sau mai mult.

Barci de 8 - 10 m si 100.000 - 200.000 de euro in topul vanzarilor

"Cele mai vandute barci la noi sunt cele intre 100.000 - 200.000 de euro si 8 -10 m lungime. Pentru acest an speram sa vindem tot ceea ce avem pe stoc, adica sase ambarcatiuni din care cu doua suntem deja in discutii. De la inceputul anului am vandut deja patru cu preturi intre 30.000 de euro si 400.000 de euro. Cea mai scumpa barca pe care o avem pe stoc este un Azimut 46 de 700.000 de euro", arata directorul Neptun. In preturile yachturilor nu intra accizele si TVA. Punctual un Zaffiro 28 de 8,78 m cu dormitor, salon si toaleta cu dus are un pret de catalog de 99.243 euro. Adaugand acciza de 7% si TVA 19%, obtinem aproximativ 128.000 euro.

4.000 de euro intretinerea anuala pentru o barca de 100.000 de euro

Un dealer de yachturi poate sa se ocupe, contra cost, si de intretinerea lui anuala. Potrivit reprezentantilor Neptun Yachting, pentru un Zaffiro 28 depozitarea acestuia ar fi in cuantum de 3.000 de euro.
La aceasta se adauga costurile cu revizia motoarelor de circa 2.000 lei anual, ceea ce duce la un cost total de aproape 4.000 de euro. La Marea Neagra exista deocamdata doar doua porturi de stationare yachturi, unul la Constanta si unul la Eforie Nord. Proprietarul unei asemenea ambarcatiuni va mai fi taxat insa si de stat pe proprietate de lux cu cateva mii de euro.
Doritorul unui yacht trebuie sa stie ca pentru a-l conduce este nevoie de un permis eliberat de Autoritatea Navala Romana, obtinut in urma unui curs de circa o luna sustinut de Capitania Portului Mamaia.
Cu astfel de ambarcatiuni se poate iesi doar 30 km in larg perpendicular pe tarm, in schimb se permite accesul nelimitat de-a lungul coastelor. Neptun Yacht este prezenta in aceste zile la Romanian Boat Show, eveniment desfasurat in Piata Constitutiei din Bucuresti, unde se vor expune ambarcatiuni ale Azimut, Bavaria, Cranchi, Sessa sau Galeon.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.