Reabilitarea drumurilor din judetul Brasov a demarat in forta. Astfel, dupa ani de asteptare, prioritatea numarul unu a judetului - atat in viziunea conducerii Consiliului Judetean, cat si a cetatenilor, si anume refacerea retelei de drumuri - este pe cale sa fie dusa la bun sfarsit pana la jumatatea anului viitor. Anul trecut, plenul Consiliului Judetean a aprobat initiativa presedintelui Aristotel Cancescu privind contractarea unui imprumut de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), destinat reabilitarii drumurilor din judet, avand in vedere ca acestea au ajuns intr-un stadiu avansat de degradare. Dupa parcurgerea tuturor etapelor prevazute in reglementarile BERD, a fost desemnata firma constructoare, care de cateva zile a inceput sa lucreze pe drumul dintre localitatile Harman si Bod. Administratia judeteana a ales drumurile incluse in programul de reabilitari, in functie de criteriul de trafic - cat de folosite sunt respectivele artere - si de starea lor de degradare.

Contract de creditare avantajos

30 martie 2006 a fost data semnarii contractului de imprumut cu BERD, in valoare de 15 milioane de euro si care a insemnat demararea unui program major al Consiliului Judetean de reabilitare a drumurilor locale, respectiv judetene. Valoarea proiectului este mai mare. El include si sume din bugetul Consiliului Judetean, respectiv valoarea aferenta TVA-ului pentru lucrarile de reabilitare si valoarea aferenta lucrarilor de intretinere si reparatii curente.
Practic, din cele 15 milioane de euro se vor plati doar lucrarile propriu-zise de reabilitare. Contractul cu BERD nu este un simplu contract de creditare, ci este unul complex. a€˛Au fost multe puncte de vedere referitoare la acest contract, dar noi consideram ca a fost un contract avantajos din mai multe puncte de vedere. In primul rand, prin acest contract BERD s-a angajat sa puna la dispozitia Consiliului Judetean un grant de 300 de mii de euro care sa constituie, pe de o parte, sursa de finantare pentru intocmirea unei aplicatii vizand reabilitarea in continuare a drumurilor locale si obtinerea finantarii din fondurile structurale in valoare de aproximativ 30-40 de milioane de euro, iar pe de alta parte, dezvoltarea unei baze tehnice de date a drumurilor judetene care sa permita imbunatatirea metodelor de analiza si ierarhizare a investitiilor. In al doilea rand, el ofera elemente importante de management al proiectului, acestea conducand la o documentatie tehnica de calitate. Astfel, contractele lucrarilor vor fi in conformitate cu politicile si reglementarile de achizitie ale bancii, incluzand conditii suplimentare bazate pe performanta ale Bancii Mondialea€¯, a explicat Nicolae Secuiu, directorul executiv al Directiei Coordonare, Integrare Europeana din cadrul Consiliului Judetean. Potrivit contractului cu BERD, judetul Brasov va rambursa imprumutul de 15 milioane de euro in 44 de rate trimestriale egale, incepand cu data de 3 aprilie 2009.
Perioada de gratie a fost stabilita la trei ani de la semnarea contractului cu banca finantatoare, care a avut loc pe 3 martie 2006.

Trei drumuri reabilitate cu banii BERD

Proiectul este structurat pe trei parti. Prima parte se refera la reabilitarea a trei sectoare de drumuri judetene: DJ 103 Brasov - judetul Covasna, in lungime de 13,7 km; DJ 103A Brasov - Tarlungeni - Zizin, in lungime de 10,7 km; DJ 112A Harman - Vulcan - Rasnov (34,7 km). Astfel, se vor reabilita aproximativ 60 de km de drumuri judetene. A doua componenta a proiectului o reprezinta intretinerea curenta a sectoarelor de drum reabilitate, pe o perioada de patru ani, in baza unor criterii de performanta. A treia componenta vizeaza intretinerea periodica si de rutina pe o lungime de 175 de km de drumuri judetene, pe baza unui grafic de rate. Implementarea acestui proiect amplu de lucrari va avea un impact important asupra calitatii si starii drumurilor judetene, conducand la imbunatatirea conditiilor de trafic.

Consultanta daneza

Activitatile esentiale in implementarea proiectului au vizat angajarea consultantului si a constructorului. Angajarea consultantei s-a facut pe baza unei licitatii internationale, alegerea firmei realizandu-se in luna septembrie 2006.
Aceasta a fost o etapa importanta, avand in vedere sarcinile pe care le-a avut si le are in continuare firma de consultanta. De fapt, in aceasta etapa s-au pus bazele unui proiect bun si de succes prin activitatile care au trebuit intreprinse: revizuirea documentatiilor, respectiv a studiilor de fezabilitate, pregatirea documentelor pentru oferta si contract, evaluarea ofertei, managementul si supervizarea proiectului.
In urma acestei proceduri a fost selectata firma daneza Carl Bro A/S, care si-a inceput activitatea la inceputul lunii octombrie 2006. a€˛Din acel moment se poate spune ca a pornit o activitate contra-cronometru pentru ca vroiam sa fructificam perioada in care nu se puteau realiza lucrari efective, cu lucrarile de birou - intocmirea documentatiilor, cererea ofertelor, selectarea ofertelor, incheierea contractelor, in asa fel incat perioada buna de lucru sa poata fi utilizata la maxim inca de la inceputa€¯, a mentionat Nicolae Secuiu. Toate aceste activitati au fost realizate pana la sfarsitul lunii decembrie.

Cinci ofertanti

Citeste si:

In data de 12 ianuarie 2007 a fost publicat pe site-ul BERD anuntul de licitatie privind executia lucrarilor. Termenul pentru depunerea ofertelor a fost 27 februarie 2007. Au fost cumparate 16 documentatii si au fost inaintate cinci oferte din partea firmelor Tecnovia&Jaop, Colas Romania&Sorocam, Strabag AG, Vectra Service&Euro Strada, Ashroich Romania&Ashtrom International.
Evaluarea ofertelor si intocmirea tuturor documentelor necesare, inclusiv obtinerea a€˛No Objectiona€¯-ului de la Londra pe procedura de adjudecare, au fost realizate intr-un termen foarte scurt, astfel incat atribuirea contractului a fost facuta pentru firma SC Colas Romania&Sorocam, in data de 22 martie 2007.
Semnarea contractului s-a realizat in 17 aprilie 2007, de la aceasta data fiind lansata pregatirea pentru inceperea lucrarilor. Demararea lucrarilor a presupus activitati pregatitoare legate de predarea amplasamentului, elaborarea de catre constructor a planului de asigurare a calitatii, elaborarea si depunerea planului de mediu, siguranta si sanatate, prezentarea modului de organizare a santierului si a principalelor facilitati - laboratoare, statii de concasare, statii de asfalt etc., aprobarea surselor de materiale, stabilirea formatelor si a continuturilor standard ale rapoartelor de progres. Odata realizate acestea, a fost posibila inceperea efectiva a lucrarilor, care s-a realizat pe DJ 112A. Lucrarile sunt atacate de la limita localitatii Harman si se desfasoara in trei puncte de lucru. Este vorba de lucrari de realizare a sapaturilor la caseta de consolidare a acostamentului drumului. Un ritm satisfacator de progres al lucrarilor a fost asigurat prin stabilirea unui program de lucru orientat spre fructificarea maxima a perioadei in care ele se pot efectua.
Astfel, in perioada aprilie-octombrie se lucreaza intre orele 8.00-19.00, iar in intervalul noiembrie-martie se lucreaza intre orele 8.00 - 17.00. Pe timpul verii se va lucra si in regim de doua sambete pe luna.

Lucrari finalizate cu trei luni mai repede

In vederea unei abordari consecvente din punct de vedere tehnologic si a obtinerii unui timp de executie optim, firma Colas a intocmit programul de efectuare a lucrarilor de reabilitare.
Astfel, in cazul drumului judetean 112 A, demararea lucrarilor a fost prevazuta pentru data de 16 mai 2007, urmand ca pana la jumatatea lunii august sa se realizeze integral reabilitarea de la kilometrul 0 la kilometrul 13.
Cel de-al doilea tronson din acest drum judetean, situat intre kilometrul 13 si 23+195 metri, va fi finalizat integral pana la sfarsitul acestui an. Concomitent vor incepe lucrarile pe cel de-al treilea tronson, de la kilometrul 25+980 metri la kilometrul 37. Aceste lucrari vor fi terminate pana la finele lunii mai 2008. In ceea ce priveste DJ 103, lucrarile vor debuta la inceputul lunii iulie 2007. Primul tronson, de la kilometrul 4+305 metri la kilometrul 10+305, va fi terminat pana la inceputul lunii octombrie 2007.
Reparatiile la cel de-al doilea tronson vor fi gata la jumatatea lunii iunie 2008. La inceputul lunii august 2007 vor debuta lucrarile de reabilitare a drumului judetean 103A, ele urmand a se incheia pana la finele acestui an. Din analiza acestui program se poate constata mobilizarea constructorului, care propune o reducere cu trei luni a duratei contractate pentru reabilitarea drumurilor.

Alte 12 drumuri vor fi intretinute de constructor

In ceea ce priveste activitatea de intretinere a drumurilor, consultantul a finalizat determinarea lucrarilor necesare a fi realizate si a facut evaluarea acestora pentru incadrarea in sumele prevazute in bugetul judetean, urmand ca aceste date sa fie transmise constructorului chiar in aceasta saptamana.
Apoi va fi prezentata metoda de lucru. Lucrarile propriu-zise vor demara pana la inceputul lunii iunie si se vor face pe o perioada de trei ani, din 2007 pana in 2009. Este vorba despre 12 drumuri judetene insumand 175 de km, care vor beneficia de asemenea lucrari de intretinere. Printre drumurile cuprinse in contractul cu BERD se numara DJ 112B Cristian - Vulcan, in lungime de 5,03 km, DJ 104 Sercaia - Parau - Comana - Hoghiz - DN 13 (23,83 km), DJ 104B Fagaras - Ileni - Harseni -Sebes (13,86 km), si DJ 105B Sambata de Jos - statiunea Sambata (14,62 km).

a€˛Licitatia pe creditul luat de la BERD, in suma de 15 milioane de euro, a fost castigata de firma Colas, unul dintre cei mai importanti constructori de drumuri din Europa. De la aceasta firma am primit cea mai mica oferta. Este o dovada in plus ca licitatia s-a facut corect, ca nu am cautat tertipuri sau alte lucruri necurate. Cine a venit cu pretul cel mai mic a castigat si, din fericire, cel care a venit cu pretul cel mai bun este si cea mai puternica firma de pe piata. Asta, spre deosebire de firme din Brasov care castigau licitatii in mod curent si care au propus sume de pana la 33 de milioane de euro. O sa facem mai intai tronsonul de la Bod - Halchiu pana la Codlea. Important este ca lucrarile cu banii de la BERD au inceput. Deja tronsonul amintit va fi gata cam intr-o luna. Suntem multumiti ca firma castigatoare lucreaza foarte repede si bine. La finele lucrarilor de refacere a drumurilor pe care ni le-am propus, vor fi reabilitati peste 150 de kilometri, intr-un interval de 18 luni. De fapt, noi suntem convinsi ca reparatiile se vor termina mai repedea€¯.

Aristotel Cancescu, presedintele Consiliului Judetean Brasov