Ultimul weekend inainte de debutul Festivalului de film TIFF a fost dominat de teatru, in Capitala Culturala Europeana.

Ca o prelungire a conferintei tinute de criticul George Banu, cu titlul "Actorul european: identitate continentala si diferenta culturala", simbata, la Sala Thalia din Capitala Culturala Europeana, sase dintre cei mai importanti actori ai continentului au sustinut un spectacol in care identitatea continentala era data de Shakespeare, iar diferenta culturala - de fragmente dramatice apartinind culturii fiecaruia.

Spectacolul, organizat de George Banu si de Ion Caramitru, i-a reunit pe William Nadylam din Franta, Piotr Adamczyck din Polonia, Teresa Afolter din Germania, Reni Pittaki din Grecia, Richard McCabe din Marea Britanie si pe Ion Caramitru reprezentind Romania. Fiecare dintre ei a rostit in interpretare proprie celebrul monolog al lui Hamlet, „A fi sau a nu fi?", dupa care si-a ales fragmente distincte. Seara a fost o adevarata lectie de interpretare de teatru. Actorul francez a rostit un fragment din „Cidul" lui Corneille, actrita germana s-a oprit la Bertold Brecht, cu un monolog din „Sfinta Ioana a Abatoarelor", grecoaica a interpretat bocetul Andromacai din „Troienele" lui Euripide, englezul scena pocairii lui Faust, din „Faustul" lui Cristopher Marlowe, iar polonezul a interpretat, apelind din plin la pantomima, un text numit „Locomotiva". Ion Caramitru a ales sa interpreteze fragmente din „Caietele" lui Mihai Eminescu.

Adus tocmai de peste Ocean, spectacolul romano-american „Waxing West", o productie a teatrului La MaMa din New York, pe un text de Saviana Stanescu, s-a jucat cu sala plina. Piesa pune cu inteligenta si umor problema emigrantului, iar din spectacol nu lipsesc stafiile lui Nicolae si Elena Ceausescu.

Un spectacol la care s-a aplaudat ca la un meci de fotbal a fost „Balul", realizat de tinarul regizor sibian Radu Alexandru Nica, in colaborare cu Mihaela Michailov. „Balul" este o istorie mai mult tragica decit comica a Romaniei secolului al XX-lea, „naratiune" ce se desfasoara in mod inedit, in pasi de dans. Viata infloritoare a perioadei interbelice este sugerata de eleganta tangourilor si de romantismul melodiilor lui Zavaidoc si ale lui Cristian Vasile. Muzica se schimba in pas cu istoria, Romania ajungind la „Kalinka", cu o escala singeroasa prin „Lili Marlene". „Cincinalul in patru ani si jumatate", „Macarale", „Noi in anul 2000" si alte cintece de propaganda comunista acompaniaza scenele „marete" ale cozilor la lapte si ale avorturilor ilegale. Si, in timp ce la televizor „agresorul american" punea pasul pe Luna, muncitorul roman se plimba cu o bicicleta de care atirna o sacosa cu sticle de lapte goale, in asteptarea cozii urmatoare.

Trupele ambulante au scos iar in strada sibienii si turistii. Antagon Theater a invadat Piata Mica, cu inghititorii sai de flacari, cu jocuri de artificii si lumini si cu artisti pe picioroange. Compania Maudits Sonnants a reusit sa transforme o macara intr-un obiect de arta. „Tramvaiul numit Popescu" si-a continuat drumurile cu poezie pe ruta Sibiu-Rasinari si trupe de dans din intreaga lume au tinut ridicat tonusul artistic al celor prezenti in acest weekend la Sibiu.

Incepe TIFF-ul si la Sibiu Festivalul International de Film Transilvania debuteaza astazi si la Sibiu. Filme din sectiunile deja cunoscute marca TIFF (Competitie, Supernova, Romanian Days) vor fi proiectate in citeva locuri sibiene centrale, precum Piata Mica, Cinema Arta sau cortul multifunctional din centrul vechi al orasului. Programul TIFF-ului sibian va debuta cu trei zile dedicate productiilor de film din Romania. Titluri precum „Restul e tacere" (regia Nae Caranfil), „Ingerul necesar" (regia Gheorghe Preda) sau „California Dreamin’" (regia Cristian Nemescu) vor fi proiectate in premiera la Sibiu, urmind ca acele trei zile dedicate cinemaului autohton sa incheie TIFF-ul clujean.