Succesul absolut in moda este asigurat de doua elemente: semnatura unui mare designer si un pret de magazin de serie.

Moda a fost multa vreme aproape sinonima cu ideea luxului si a fi la moda era unul dintre cele mai scumpe idealuri din viata unui om. Cu toate astea, pe linga miile de „fashion victims" care sustin financiar industria vestimentara, au existat dintotdeauna si oameni (cei mai multi dintre noi) care nu isi permit etichete de firma si care, in urma cu citiva ani, se bucurau de noile colectii doar din revistele de moda. Mai nou, tocmai „neputinta" celor multi a stimulat aparitia unor branduri care promoveaza ideea de „moda la un pret rezonabil". Aceasta noua strategie este folosita astazi in scopuri comerciale si vizeaza de cele mai multe ori sa ne transforme in afise publicitare, si nicidecum sa ne rasfete.

In primul rind, exista magazine precum H&M sau Zara care reiau in colectiile lor tendintele de pe marile podiumuri, vindute la preturi medii. Astfel, diferenta majora dintre acest gen de magazine si coplesitoarele marci ale luxului este, inainte de toate, una de pret, iar dincolo de asta este mai mult o chestiune de prestigiu. Dar si marii creatori au inteles nevoia de a se apropia de oamenii normali si asa se face ca nume precum Karl Lagerfeld, Stella McCartney sau Viktor&Rolf au desenat colectii pentru magazinul suedez H&M. Colectiile s-au bucurat de un succes imens, au innebunit fanii de peste tot ai celebrilor designeri si „fashionistele fara mijloace", care au asteptat ore in sir in fata magazinelor, cu o seara inainte de lansarea colectiilor, sperind sa fie primele care se bucura de ocazia oferita. Stocul limitat de haine a fost epuizat la numai citeva ore de la lansare si a ramas pentru multe femei doar o himera. Niciodata nu au avut designerii o asemenea cautare si expunere, iar magazinele H&M nu au fost atit de pline.

De cealalta parte, din ce in ce mai multe celebritati lanseaza colectii vestimentare mizind pe adoratia pe care le-o purtam. Oamenii sint vinati si manipulati, iar calitatea de a fi „saraci, dar multi" ne face tinta perfecta pentru tot mai desele exercitii de publicitate ale starurilor. Trebuie insa evitata isteria care insoteste ideea ca o colectie vestimentara este demna de apreciat numai in masura in care este celebra persoana careia ii este atasata. Si consider periculoasa tendinta noii generatii de a asocia si de a identifica alegerile vestimentare cu preferintele din rindul celebritatilor. Printre starurile care au lansat si inca mai lanseaza colectii de moda, independent sau in colaborare cu lanturi de magazine, se numara Madonna, Kylie Minogue, Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker si Lily Allen.

Kate Moss isi manipuleaza fanii Lovitura finala a epidemiei a venit o data cu noua colectie a lui Kate Moss pentru magazinele Topshop. Se pare ca, la fel ca si cei dinaintea ei, si ea a remarcat fenomenul de turma care a pus stapinire pe societatea noastra si, mai mult, s-a hotarit sa il exploateze la maximum. Si asta profitind de slabiciunea pe care o au unii pentru imagine si de lipsa lor de individualism. Diferenta dintre colectiile semnate de designeri si cele semnate de staruri consta in felul cum sintem tratati: in primul caz sintem clienti, iar in cel din urma sintem o multime oarba. Decizia ne apartine.

Pentru a vedea colectia lansata de Kate Moss, mergeti la www.cotidianul.ro/select