Presedintele s-a tinut de cuvant si a demonstrat, cu prima ocazie dupa reinscaunare, ca "Basescu 2" este leit "Basescu 1". Mesajul de politica interna citit in fata Parlamentului, centrat pe solutia demisiei Guvernului si organizarea de alegeri antic
Presedintele s-a tinut de cuvant si a demonstrat, cu prima ocazie dupa reinscaunare, ca "Basescu 2" este leit "Basescu 1". Mesajul de politica interna citit in fata Parlamentului, centrat pe solutia demisiei Guvernului si organizarea de alegeri anticipate, confirma predictiile privind prelungirea crizei politice dupa scrutinul din 19 mai, naruind asteptarile celor care nadajduiau intr-o atenuare a climatului conflictual.
Este putin probabil ca echipa lui Tariceanu sa plece de bunavoie de la Palatul Victoria si aproape imposibil sa avem alegeri parlamentare inainte de termen. Iar dupa recentul perdaf aplicat in plen, sansele ca aceste lucruri sa se intample sunt si mai reduse. Efectele biciului prezidential ar putea fi insa altele.
Pe de o parte, mesajul presedintelui Basescu are menirea de a limpezi apele. Partidele parlamentare, altele decat PD, au inteles definitiv ca seful statului nu are in agenda dialogul, ci revansa. Si vor proceda in consecinta. Vor evita sa dea curs oricarui proiect politic radical propus de Cotroceni, ori de formatiunile agreate la Palat. In context, motiunea de cenzura initiata de PD-PLD are sanse de reusita apropiate de zero. In acest razboi cu restul lumii politice, gruparile din jurul presedintelui vor mai atrage probabil cativa parlamentari oportunisti, dar nu destui cat sa rotunjeasca o majoritate.
De cealalta parte, partidele stigmatizate cu "322" se vad nevoite sa preia initiativa si sa conlucreze, punctual, pentru realizarea unor obiective, unele chiar enuntate de Basescu. Un exemplu in acest sens este adoptarea Legii Agentiei Nationale de Integritate. Altul poate fi schimbarea legislatiei electorale prin introducerea mecanismului de vot uninominal. Se pot efectua multe reforme necesare. Mai putin revizuirea Constitutiei, proiect imposibil de realizat in acest moment din cauza diferentelor de viziune dintre cele doua tabere.
Acestea ar fi efectele pozitive. Din pacate insa, biciuirea va lasa si urme. Instabilitatea politica se va mentine, impiedicand institutiile sa functioneze conform asteptarilor. Vom avea, in continuare, o ruptura intre Presedintie, Guvern si Parlament, iar acest deranj politic isi va pune amprenta si asupra activitatii celeilalte puteri in stat, Justitia. Economia nu pare inca afectata de criza, dar nimic nu este predictibil intr-un astfel de climat. Nici Uniunea Europeana nu mai are rabdare sa ne suporte toate toanele de partener atipic si va trece, probabil in curand, la sanctiuni. Ceea ce, nu-i asa, "poporul" nu doreste.
Mesajul furtunos al presedintelui a acaparat imediat atentia comentatorilor, un alt moment important al sedintei de ieri fiind trecut cu vederea. Imediat dupa citirea discursului, Parlamentul a adoptat, cu o larga majoritate, o mai veche restanta: hotararea privind avizarea favorabila a cererii sefului statului de organizare a unui referendum pentru introducerea votului uninominal la alegerile parlamentare. De acum, mingea este in terenul lui Basescu. Nimic nu il mai retine sa cheme populatia la urne pentru a se pronunta asupra implementarii acestei practici electorale. O va face? Si daca da, cum va justifica milioanele de euro cheltuite in conditiile in care schimbarea legislatiei in materie se poate realiza si fara efort financiar, cu minima vointa politica?
Ar mai fi de mentionat ca liderii PSD, PNL si PD s-au angajat, de curand, sa sustina Codul electoral. Initiat de Asociatia Pro Democratia, laudat si de Basescu in campanie. Stirea este ca PD lipseste de la intalnirile pe subiect.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.