Fostul director al Companiei de Autostrazi semnaleaza practici de dumping in atribuirea unui contract de consultanta estimat la 9 milioane de euro pentru tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti.

In luna ianuarie 2007 s-a desfasurat, la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, licitatia pentru atribuirea contractului de consultanta aferent tronsonului dintre Bucuresti si Ploiesti, parte a autostrazii Bucuresti - Brasov. Comisia de licitatie a hotarit ca cea mai buna oferta a fost cea a consortiului format din firma romaneasca Consitrans SA si compania portugheza Consugal, in acest sens intocmind si un raport de atribuire. Numai ca raportul nu a fost semnat nici de fostul director al CNADNR Doina Tiron, nici de actualul sef al institutiei, Mihai Grecu. Motivele: Tiron avea dubii asupra corectitudinii desfasurarii licitatiei si a cerut lamuriri de la presedintele comisiei de licitatie. Lamuriri pe care nu le-a primit pina la schimbarea din functie si pe care le asteapta in prezent si noul director. Urmarea: fara semnarea contractului de consultanta, lucrarile la tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti stagneaza.

O nota trimisa de fosta directoare a CNADNR catre presedintele comisiei de licitatii, prin care aceasta cere lamuriri asupra atribuirii contractului catre Consitrans-Consugal, explica dubiile care planeaza asupra licitatiei. Astfel, desi valoarea estimata a contractului era de 28 de milioane de lei fara TVA, oferta Consitrans a fost de numai 9,3 milioane. Pe linga aceasta diferenta, in raportul de atribuire, din fraza ce impunea ofertantului „sa respecte in totalitate cerintele prevazute in caietul de sarcini tehnice", a disparut sintagma „in totalitate". Un alt semn de intrebare a fost ridicat de faptul ca, la momentul deschiderii ofertelor, oferta Consitrans-Consugal continea un indicator de solvabilitate financiara de 30%, cind caietul de sarcini impunea valori de peste 30%. In aceste conditii, la citeva zile distanta, comisia de licitatii le-a trimis un act celor de la Consitrans, prin care le cerea lamuriri asupra acestei inadvertente. Lamuriri pe care Consitrans le furnizeaza sub forma unei scrisori in care invoca diferenta dintre contabilitatea portugheza si cea romaneasca, dar depune si acte noi, dupa cum se arata in nota trimisa de Tiron. „Din analiza noului formular 14 depus de asociere se observa modificarea tuturor indicatorilor initiali", scria Tiron. Indicatorul de 30% s-a transformat astfel in 34,72%, ceea ce inseamna ca acum respecta caietul de sarcini.

Patronul Consitrans, Eduard Hanganu, neaga faptul ca ar fi depus documente suplimentare si spune ca el a trimis doar o scrisoare prin care le arata celor din comisia de licitatie unde sa gaseasca datele pe care le cautau. De asemenea, Hanganu sustine ca diferenta dintre pretul calculat de CNADNR si cel practicat de Consitrans este atit de mare pentru ca CNADNR nu a calculat bine. Despre disparitia sintagmei „in totalitate", referitoare la indeplinirea cerintelor din caietul de sarcini, el considera ca este exclusiv problema membrilor comisiei de licitatie. Contactat telefonic, presedintele comisiei, Mihai Iuga, nu a vrut sa dea detalii despre licitatie si despre problemele invocate in nota respectiva, deoarece raportul de atribuire nu s-a semnat inca si licitatia nu este incheiata. „Simplul fapt ca dumneavoastra aveti acea nota prin care se semnaleaza detalii din licitatie este un fapt penal si trebuie facuta o ancheta a politiei, pentru ca se pedepseste cu inchisoarea!", a tinut Iuga sa precizeze.

Continutul notei trimise catre Iuga ne-a fost confirmat de Doina Tiron, care isi sustine in continuare afirmatiile. Noul director al CNADNR, Mihai Grecu, ne-a declarat ca „situatia e in analiza la directorul juridic" si ca pina acum nu a primit un raspuns la intrebarile formulate de predecesorul sau. „Sint doar doua posibilitati: ori aprob licitatia, ori o anulez. Si asa s-a intins prea mult", a mai spus Grecu.

Detalii despre proiectul autostrazii Bucuresti-Brasov, la www.cotidianul.ro/select