Orban spune ca managementul privat este singurul colac de salvare a liniei aeriene nationale.

Privatizarea managementului liniilor aeriene nationale este singura modalitate prin care Tarom poate evita disparitia sa in urmatorii trei-cinci ani, in urma concurentei acerbe de pe piata transporturilor aeriene, a declarat luni, pentru Cotidianul, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Acesta a trasat noului director general al companiei, Gheorghe Birla, fost comandant-adjunct si instructor de zbor, sarcina realizarii de urgenta a documentatiei de privatizare a managementului. „Unul dintre primele obiective ale noului manager va fi sa pregateasca documentatia pentru licitatia care va avea loc in vederea privatizarii", spune Orban. Data fiind „componenta nationala, puternica" a liniei aeriene, este bine ca aceasta sa ramina la stat, crede ministrul.

Restructurarea companiei Tarom, inceputa in anul 2000, dar niciodata incheiata, nu va fi posibila atit timp cit managementul acesteia va fi numit de stat. De vina sint „conditiile politice, institutionale si administrative din Romania, care nu permit decit restructurarea prin management privat", afirma ministrul Transporturilor. Lui Orban nu ii este teama de esecuri anterioare in privatizarea managementului sau chiar a unor companii. Acesta crede ca „trebuie sa ne obisnuim, incetul cu incetul, cu internationalizarea capitalurilor" in acest domeniu. In trei-cinci ani, ca efect al aderarii la UE, statul roman „nu va poate face nici un favor, nu va mai putea da nici un ajutor de stat si nu va mai fi in stare sa acorde nici o sustinere in planul dezvoltarii investitiilor, nici un tarif preferential fata de alte companii care opereaza". Acestea vor face ca riscul ca Tarom sa nu faca fata competitiei si sa dispara de pe piata sa nu fie neglijabil.

Planurile lui Orban nu sint detaliate de noul director general al Tarom, Gheorghe Birla, deoarece acesta si-a ocupat postul doar de patru ore, explica Birla. Noul manager spune ca Tarom este acum „intr-o situatie pozitiva, iar cresterea de trafic este substantiala". Situatia nu se compara cu cea din 2000, cind Tarom avea pierderi de zeci de milioane de dolari.

Pentru anul trecut, bilantul companiei, inca necertificat, arata profituri de sapte milioane de euro, duble fata de cele din 2005.