Noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare transmisa luni de autoritatile romane Comisiei Europene prevede niveluri de pana la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi, data propusa pentru intrarea in vigoare a modificarilor legislative fiind 1 ianuarie 2008.
Una dintre principalele modificari aduse formulei de calcul vizeaza scaderea cuantumului taxei odata cu vechimea masinii, au declarat surse din piata auto. Comisia Europeana a solicitat autoritatilor romane, in discutiile purtate saptamana trecuta la Bruxelles, sa modifice taxa auto, pentru a ilustra mai bine, printre altele, deprecierea valorii masinilor in timp. In acest sens, au fost introduse noi prevederi pentru masinile cu vechimi mai mici de un an, cum ar fi o luna, trei luni sau sase luni, in conditiile in care formula actuala nu prevede astfel de diferentieri.
Modificarile legislative vizeaza definirea mai exacta a sferei de aplicare a taxei, inclusiv prin mentiuni exprese ale tipurilor de vehicule scutite, simplificarea modalitatii de calcul, prin eliminarea coeficientului de corelare, extinderea scalei de varsta a masinii la 20 de ani, ceea ce implica scaderea cuantumului taxei odata cu vechimea. Vechimea autoturismului se calculeaza, conform noilor prevederi, de la prima inmatriculare.
Perioada de 20 de ani este considerata durata de viata a autovehiculului, timp in care acesta polueaza si, deci, taxa este exigibila. De asemenea, au fost introduse noi proceduri, printre care cea privind restituirea taxei de prima inmatriculare catre proprietarii care isi instraineaza masina intr-un alt stat inainte de expirarea termenului de 20 de ani, proportional cu intervalul ramas.
O alta procedura se refera la posibilitatea proprietarilor de a contesta valoarea stabilita a taxei auto. Intrarea in vigoare a noilor prevederi la 1 ianuarie 2008 este motivata de catre autoritatile romane prin necesitatea respectarii principiului din Codul Fiscal, conform caruia modificarile aduse acestuia trebuie sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care au fost adoptate. Astfel, pana la finele acestui an, ar urma sa fie aplicate actualele niveluri ale taxelor. In cazul masinilor cu motor euro 4, cu capacitate cilindrica de 1.400 centimetri cubi si vechime mai mica sau egala cu o luna, valoarea taxei va creste, in cazul in care Comisia Europeana isi da avizul, de la nivelul actual de 161 de euro la aproape 170 de euro.
Pentru vechimea de 1-2 ani, taxa scade la aproximativ jumatate de la nivelul actual de 284 de euro, iar pentru cea de 4-5 ani se diminueaza la circa o treime, de la 299 de euro in prezent. Pentru celelalte categorii de capacitate cilindrica, incadrate in norma euro 4, sunt propuse modificari similare, cu usoare cresteri, in majoritatea cazurilor, pentru masinile noi, si scaderi semnificative pentru cele mai vechi. Cele mai mari valori ale taxelor sunt la masinile cu motoare de capacitate cilindrica mare. Pentru un motor de 3.001 cmc, cuantumul taxei va scadea de la 4.276 euro in prezent la circa 1.600 de euro. La categoria euro 3, autoritatile de la Bucuresti propun dublarea taxelor pentru masinile noi. Pentru vechimile pana la un an, taxele cresc de la 536 de euro la 1.100-1.200 de euro la motoarele de 1.400 cmc si de la 612 euro la circa 1.300 de euro pentru cele de 1.600 cmc.
La masinile vechi, de 7-8 ani, taxele scad insa cu circa o treime, la aproximativ 660 de euro pentru 1.400 cmc si la circa 760 de euro pentru 1.600 cmc. Si la masinile care respecta normele euro 2 vor scadea taxele de prima inmatriculare, cu un ritm mai accentuat la cele de 11-12 ani si in cuantum mai mic la masinile vechi de 7-8 ani. (Mediafax)