Facaturile sint, de multe ori, mai cool decit produsele originale. Cu conditia ca falsul sa fie asumat.

Falsurile nu mai sint doar o modalitate de a fenta marile branduri si cumparatorii sau de a vinde produse ieftine si de proasta calitate folosindu-te de un logo sau de o imagine gata construita. Facaturile au devenit trendy, tocmai pentru ca s-a dezvoltat o intreaga industrie alternativa cu propriile metode, instrumente si reguli.

Falsul asumat si branduit ca atare e ultimul trend in lumea consumerismului compulsiv. Daca vrei sa fii original, poarta imitatii. E complet lipsit de originalitate sa te straduiesti sa ai ultimul model de poseta Louis Vuitton, spun designerii de la mindwhatyouwear.com. Du-te mai bine in cel mai apropiat talcioc si ia-ti o imitatie. Si ca sa fii cu adevarat cool, asuma-ti fake-ul pina la capat si ia-ti o poseta Louis Vuitton pe care sa scrie mare, cu litere neaparat aurii sau de alta culoare tipatoare (kitschul asumat este o noua forma de rafinament), ca este un „fake". Paradisul gentilor CK din plastic si al pantofilor Prada din vinilin este, evident, China.

Asia este patria facaturilor, de la masini pina la gadgeturi si cosmetice. Acum citiva ani, in China a inceput sa se dezvolte, incet, dar sigur, o industrie intreaga de masini false. Cind directorul de imagine de la Volvo a fost intrebat daca il deranjeaza acest fenomen, a spus ca masinile sint atit de complexe incit originalele se vor distinge imediat, chiar si sub privirea unui necunoscator. Cinci ani mai tirziu, cind un sfert dintre masinile Volvo de pe strazile Asiei erau falsuri, s-a razgindit. Numai ca daca s-ar fi plins guvernului chinez, compania ar fi fost expulzata si vechile fabrici ar fi continuat sa produca masini Volvo. False, evident. Conditia necesara pentru a fi cool la volanul unei astfel de masini este ca falsul sa fie asumat, scos in evidenta si salvat prin insusi acest fapt.

Webcamul fals pentru oameni uriti este noul mod de a agata pe net, iar cadourile false (obiecte dintre cele mai banale, impachetate frumos in cutii originale de produse de lux) fac si ele furori printre prieteni. Imitatiile multasteptatului iPhone sint mai cool decit originalul pentru ca arata identic, au aceleasi functii si configuratie, dar costa de patru ori mai putin. Compania Levi’s urmeaza sa lanseze o noua linie de jeansi, Levi’s Cooper, si incurajeaza consumatorii sa participe la campania de promovare cu afise false, produse de ei si raspindite pe Internet.

In Turcia, politia rutiera a gasit o metoda pe cit de originala pe atit de eficienta de a reduce viteza masinilor pe autostrada. Au montat, in spatele billboard-urilor cu reclame de pe marginea soselei, machete de masini de politie in marime naturala. Aceasta imagine ii face pe soferi sa slabeasca acceleratia si sa citeasca mai atent textul de pe billboard: „Plateste-ti taxa pe drum la timp ca sa eviti aglomerarea la cozi".