Interesul investitorilor straini pentru sectorul imobiliar din Romania se mentine ridicat, influentat de efectele favorabile aduse de aderarea la UE, desi piata romaneasca este lipsita de transparenta.

Piata de investitii este inca insuficient dezvoltata, iar gradul de transparenta se mentine redus, ceea ce determina un risc sporit pentru piata imobiliara romaneasca, se arata intr-un studiu realizat de UniCredit Group.
Intr-un raport privind transparenta pietei imobiliare, Romania s-a plasat in 2006 pe locul 48, in urcare fata de pozitia 50 din 2005. Cu toate acestea, tara noastra se mentine in penultima din cele cinci categorii de transparenta, alaturi de state precum China - locul 42, Costa Rica - locul 45 sau Columbia - locul 50.

BIROURI. Desi piata nu este transparenta, Romania este tentanta pentru investitori, in topul preferintelor aflandu-se tranzactiile cu spatii de birouri. Afacerile sunt concentrate pe Bucuresti. Din 2003, oferta de spatii de birouri moderne s-a dublat in Bucuresti, ajungand la 700.000 mp. Desi proiectele de cladiri de birouri sunt concentrate in nordul orasului, acestea sunt imprastiate intre Piata Victoriei si Baneasa. Dezvoltarea de astfel de proiecte in centru, intre Romana si Piata Unirii, sufera din cauza traficului intens, a lipsei de locuri de parcare si a terenurilor. De asemenea, pretul terenurilor face diferenta, acesta crescand drastic in ultimii cativa ani pana la circa 2.500 euro/mp in locatiile centrale si 1.000-1.700 euro/mp in zona de nord, de circa trei ori mai mult decat nivelurile din 2002.

PROBLEME. Spatiile de calitate A sunt inca greu de gasit, dezvoltarea acestora fiind impiedicata de procedurile complicate si costisitoare necesare pentru emiterea autorizatiei de constructie. Cel mai adesea, acestea sunt inchiriate inainte de a fi terminate.
In ciuda dezvoltarii dinamice, spatiul de birouri din Bucuresti raportat la numarul de locuitori ramane relativ scazut - 0,37 mp la sfarsitul anului 2006. Spre comparatie, raportul este de 11,22 mp/locuitor in München, 6,38 in Viena, 1,68 in Praga, 0,63 in Moscova.


Comert
Imbunatatirea situatiei financiare si accesul tot mai facil la credite au contribuit la imbunatatirea considerabila a potentialului de consum al gospodariilor romanesti. Cu toate acestea, vanzarile lanturilor de retail sunt inca scazute comparativ cu alte tari, arata analistii UniCredit. Insa potentialul de crestere a acestei piete este ridicat, iar Romania este extrem de atractiva pentru marile lanturi de retail internationale. In Bucuresti, unde e puterea de cumparare cea mai ridicata, exista doar cinci centre comerciale: Unirea Shopping Center, Bucuresti Mall, Plaza Romania, Jolie Ville si City Mall, cu un spatiu total de retail de 146.600 de mp. Suprafata de spatii comerciale este de doar 0,08 metri patrati pe cap de locuitor. Spre comparatie, Varsovia are 0,55 mp de spatii comerciale pe cap de locuitor.