Ceea ce nu vor, in ruptul capului, sa inteleaga adulatorii presedintelui Romaniei este faptul ca o constanta a comportamentului domnului Basescu este disponibilitatea de a incalca legea. Talharirea ziaristei de la Antena 1 nu e decat cea mai recenta
Ceea ce nu vor, in ruptul capului, sa inteleaga adulatorii presedintelui Romaniei este faptul ca o constanta a comportamentului domnului Basescu este disponibilitatea de a incalca legea. Talharirea ziaristei de la Antena 1 nu e decat cea mai recenta isprava a sa.
Pe aceeasi linie a eludarii cel putin a normelor morale se inscrie si administrarea de catre domnul mentionat a societatii Triton Company SA a carei istorie este pilduitoare pentru gandirea demnitarului. Firma, numita initial Mitic Triton SA, cu sediul in Constanta, a fost inregistrata la 21.04.1994. Capital social subscris - 25 de milioane de lei idem capitalul varsat, Traian Basescu, cu 500 actiuni avand un aport de cinci milioane de lei. La 8 octombrie 1999, data la care am publicat in Romania Libera articolul "Traian Basescu - actionar si administrator cu puteri depline la firma Triton, cu obiect de activitate in transporturi", Basescu (domiciliat in Bucuresti Bd. Aviatorilor 57 - va amintiti, stimati cititori, ca este vorba despre vila al carei chirias a devenit falsificand un document, caz fara indoiala penal) a functionat, de la 06.09.1996 in pozitia mentionata. In 1996, Basescu era deputat PD si vicepresedinte al Comisiei de Industrie si Servicii a Camerei Deputatilor. La scurt timp isi da demisia din Parlament si devine directorul campaniei electorale a lui Petre Roman (prestatie pe care beneficiarul nu o va uita, credem, niciodata). La 8.07.1998 este introdusa o cerere de mentiuni la Registrul Comertului pentru majorarea numarului de actiuni. Traian Basescu redevine ministrul al Transporturilor. La 2 septembrie 1999, cand se schimba pentru a treia oara sediul societatii, Basescu era si administrator cu puteri depline la Triton, si ministru. Scriam atunci: "O tara intreaga isi aminteste de povestea cu <<fabrica de inghetata>> compatibila cu functia de ministru. Basescu nu scoate insa o vorbulita despre Triton Company. Inghesuit, o scalda declarand ca de cand e ministru nu si-a mai exercitat atributiile de administrator. Sa fi uitat ca are aceasta functie? Atunci e grav, inseamna ca are carente fundamentale de memorie! Sa fi mintit? Daca ne amintim de falsurile din cererea de locuinta la Bucuresti nu putem elimina nici aceasta ipoteza". Am vrut atunci sa stau de vorba cu nr. 2 din lista de actionari, "comandantul Paul Branza" insa acesta a refuzat, pe un ton rastit, sa discute despre calitatea de administrator cu puteri depline a actionarului nr. 1. Conchideam ca treaba este necurata si ca gogorita cum ca mentiunea in legatura cu neexercitarea atributiilor de catre Basescu s-ar fi ratacit, servita presei, nu este de crezut. Cine nu are nimic de ascuns nu refuza dialogul cu presa.
Presa pune intrebari incomode
De pilda, in articolul: "Banuit de implicare in scandalul exportului de fier vechi, Traian Basescu este actionar si administrator la o firma privata de dezmembrat nave", "Evenimentul Zilei (6.10.199)", observa urmatorul aspect:
"Un lucru ramas necunoscut pana astazi este acela ca ministrul transporturilor, Traian Basescu, se numara printre actionarii unei firme din Constanta care are ca principal obiect de activitate <<intretinerea, repararea si dezmembrarea navelor>>... Interesant este ca toti actionarii firmei Triton lucreaza sau sunt colaboratori ai Centrului de Pregatire Maritima din Constanta. De asemenea, toti asociatii au lucrat in diferite perioade cu Traian Basescu, atunci cand actualul ministru al Transporturilor era comandant al navei Biruinta. Intrebat de Evenimentul Zilei daca nu exista o incompatibilitate intre functia de ministru pe care o detine si aceea de actionar si administrator al unei firme private care isi desfasoara activitatea exact in acelasi domeniu de care raspunde ca membru al Guvernului, Traian Basescu a declarat: <<nu exista nici un conflict de interese intre calitatea mea de ministru si cea de actionar al firmei Triton deoarece nu am mai avut o functie executiva in firma de pe vreme cand se ocupa si de inghetata, iar eu eram in opozitie. De la numirea in functia de ministru nu am mai exercitat sub nici o forma atributiile de administrator. Nu exista nici o firma care sa va poata spune ca Basescu a sunat sa faca vreo interventie in numele ei>>. Traian Basescu sustine ca s-a retras din administratia tuturor firmelor incepand din noiembrie 1996. El nu poate explica de ce la Registrul Oficiului Comertului nu s-a facut nicio mentiune in legatura cu schimbarea sa din functia de administrator al firmei Triton. El da vina pentru aceasta pe actualul director general al firmei, Paul Branza".
Favorizarea propriei firme
Tot Evenimentul Zilei (4.04.2002), in articolul "Patronul Basescu a muls ministerul lui Basescu", prezinta un document care atesta ca unitati din subordinea Ministrului Transporturilor au platit firmei Triton importante sume de bani: "Triton Company SA, una dintre firmele in care Traian Basescu detine 20% din capitalul social, a beneficiat de cateva contracte de prestari servicii cu societati din subordinea Ministerului Transporturilor, in conditiile in care in fruntea acestui minister s-a aflat nimeni altul decat insusi Traian Basescu.
Astfel, conform contractelor amintite, Triton Company, avand obiect de activitate <<intretinerea, repararea si dezmembrarea navelor>>, a executat lucrari de reparatii pentru regiile Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) - Galati si Grup Interventii Salvare Navala (GISN)... Triton Company a incasat, de la Ministerul Transporturilor, via regiile mentionate suma de aproape doua miliarde de lei... Suspiciunea care planeaza asupra lui Traian Basescu, de favorizare a propriei firme in relatia cu Ministerul Transporturilor, apare fireasca in conditiile in care devine greu de crezut ca intre ministru si interesele lui nu exista nici o legatura. Daca in ce priveste legalitatea afacerii nu exista, deocamdata, semne de intrebare, conflictul de interese este insa cat se poate de clar: o firma a unui ministru face afaceri cu regii aflate sub tutela institutiei conduse de acelasi ministru".
Reactia lui Basescu era de asteptat; el i-a spus ziaristului de la Evenimentul Zilei ca trebuie intrebati administratorii si vazut in ce conditii au incheiat contractele. "Legal, mie mi se pare ca nu-mi poate reprosa nimeni ca sunt 20% intr-o firma privata, iar daca au fost dobandite corect contractele mi se pare ca nu-i subiect. Nu faceti confuzie intre bani furati si bani munciti". Nu, Domnule Presedinte, presa nu face aceasta confuzie. Daca exista o confuzie, nu la ziaristi trebuie cautata, ci la cei care pun semnul egalitatii intre institutia de stat pe care o conduc si domeniul de activitate al firmei private pe care o administreaza.
Obiectul de activitate al Triton
Este vorba despre nu mai putin de 124 de repere, de la fabricarea berii pana la comert cu ridicata si cu amanuntul (care se va face si prin import-export). Nu berea ne interesa si nici fabricarea de articole de uz gospodaresc ci cateva repere mai speciale care se potriveau al naibii cu domeniul de activitate, in general, al Ministerului Transporturilor. De pilda: constructii navale (cod 3511), reparatii navale (3513), productia si repararea mijloacelor de transport feroviar si a materialului rulant (3520), recuperarea deseurilor si resturilor metalice reciclabile (3710) si a celor nemetalice (3720), demolarea constructiilor, terasamente si organizare de santiere (4511), lucrari de constructii inclusiv lucrari de arta (4521), comert intermediar cu masini, echipamente industriale, nave si avioane (5114). Dupa cum se vede, activitati din zona transporturilor in aer, pe pamant si pe apa, zona de care Traian Basescu e profund atasat sentimental.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.