Pelicula regizorului roman Cristian Mungiu "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" a obtinut cea mai importanta distinctie a Festivalului de Film de la Cannes: Palme da€™Or. O seara de gala memorabila. "Ca o poveste", asa cum a spus Cristi Mungiu, care a primit pretiosul trofeu din mana celebrei actrite Jane Fonda.   Fast, covor rosu, toalete scumpe, figuri marcante ale cinematografiei mondiale. Toate sperand la faimoasa bijuterie cu valoare inestimabila in cinematografie, creata de Casa Choppard.       A CREZUT SI A CASTIGAT. Trofeul Palme da€™Or, cel mai important din festival, a fost, fireste, lasat la urma. Gazda ceremoniei, frumoasa actrita Diane Kruger, a invitat pe rand in scena vedete din lumea filmului pentru a inmana premiatilor distinctiile. Ultimul pe lista, nesperat - pentru unii - , asteptat cu sufletul la gura de cei mai multi dintre noi, regizorul roman Cristian Mungiu. "Acum un an nici nu ma gandeam la acest proiect, acum sase luni n-aveam bania€¦ Multumesc juriului, organizatorilor acestui festival. Acesta este un proiect in care am crezut. Mereu am dorit sa fiu in competitie la Cannes. Dar speram sa fie mai devreme decat mai tarziu", a declarat Cristi Mungiu.       O POVESTE CARE N-A FOST POVESTE. Potrivit Mediafax, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" este un film impresionant, o felie din viata a doua tinere studente caministe din 1987, intr-un sfarsit de saptamana, de dimineata pana la miezul noptii, ore cruciale in care ele trebuie sa faca rost de bani pentru un avort ilegal. Desi nu seamana cu nimic din ceea ce s-a facut pana acum, "4 luni..." atesta profilarea unei adevarate scoli a tinerilor cineasti romani: originalitate vizuala, economie de mijloace, firescul jocului interpretilor, echilibrul perfect al constructiei dramatice intr-o poveste mult mai vasta decat subiectul propriu-zis. Filmarile au avut loc la Bucuresti timp de o luna. Recrearea atmosferei din anii comunismului a fost mult mai dificila decat se crezuse ab initio. Rolurile principale sunt interpretate de Anamaria Marinca, Laura Vasiliu si Vlad Ivanov, iar Cristian Mungiu, in varsta de 39 de ani, este regizorul, scenaristul si producatorul acestui film.       PRONOSTICURI. Dupa vizionari, in pronosticurile specialistilor, trei filme reveneau cel mai des ca probabile castigatoare: "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", filmul lui Cristian Mungiu, care are in centru avorturile clandestine in anii a€™80, "De cealalta parte", in care regizorul Fatih Akin stabileste o legatura intre cultura turca si cea germana, si filmul american "No country for old men", al fratilor Coen. Desi revista Le Film Francais il numea pe Mungiu, sec, "un tanar cineast demn de a fi urmarit", pe culoarele festivalului, inca de sambata, se zvonea ca Mungiu va primi Marele Premiu al Juriului, daca nu chiar de Palme da€™Or.       PREMII SI PREMIANTI. In palmaresul cineastilor romani se mai afla premii obtinute la Cannes de regizorii Mirel Iliesiu si Ion Popescu Gopo. Acum 42 de ani, Liviu Ciulei obtinea premiul pentru regia filmului Padurea Spanzuratilor. Filmul lui Mungiu a mai primit sambata doua distinctii: Premiul Federatiei Internationale a Presei Cinematografice si Premiul pentru Educatie Nationala. Tot sambata, filmul "California Dreamina€™ (nesfarsit)", al regretatului regizor roman Cristian Nemescu, a obtinut Premiul sectiunii Un Certain Regard. Pelicula ii are in distributie pe Armand Assante, Razvan Vasilescu, Maria Dinulescu etc. Au mai obtinut premii: Julian Schnabel (cel mai bun regizor, pentru filmul "Scafandrul si fluturele"), Jeon Do-Yeon (cea mai buna actrita) etc. Mai multe despre seara de gala cititi in Jurnalul National de maine, intr-o corespondenta de la Cannes a Eugeniei Voda.    Reporter: Cum ati primit vestea? Credeati ca o sa luati acest premiu? Va asteptati?
Cristian Mungiu: Speram, ca sa fiu precis. Speram foarte tare sa primim premiul asta, dar nu pot sa zic ca credeam. Nu am facut de la inceput un film simtind sa luam un premiu. Am incercat sa facem insa un lucru important si anume, sa facem o poveste simpla si fara niciun fel de efecte spectaculoase, o poveste simpla despre ceva care ne interesa foarte tare pe noi, despre o amintire personala. Nu vreau sa povestesc in sine filmul, dar e vorba de doua fete care traiesc la sfarsitul ultimilor ani ai comunismului, undeva, in 1987, si povestim o sambata din viata lor. Una din fete este insarcinata si in perioada aia, dupa cum va amintiti, a fost avortul era ilegal.


Reporter: Cu ce credeti ca a impresionat juriul?
Cristian Mungiu: Cred ca a impresionat juriul, in primul rand, prin maniera in care e facut, pe de o parte, pentru ca e un stil cinematografic destul de personal, foarte simplu, o simplitate la care am ajuns foarte greu, lucrand foarte mult, si pe de alta parte, prin faptul ca are de spus ceva care depaseste contextul istoric. E o poveste universala, pana la urma, e o poveste despre solidaritate, e o poveste despre alegeri in viata si despre faptul ca trebuie sa-ti asumi de fiecare data raspunderea pana la /.../.
  Reporter: Cand se poate vedea filmul in Romania?
Cristian Mungiu: Intai de toate, se poate vedea la Cluj, va deschide Festivalul Transilvania in cateva zile. Pe 1 /iunie/ are loc prima proiectie publica in Romania si apoi sunt inca doua proiectii la Sibiu si inca o data la Cluj, iar in difuzare, nu stiu inca, dar probabil o sa inceapa sa fie vazut din luna septembrie. Filmul s-a vandut deja in peste 30 de tari, in toate tarile din America de Sud, in Argentina, Brazilia, Columbia, Venezuela, in Mexic, in Statele Unite si in toate teritoriile din Europa, in Germania, in Franta, in Italia, in Anglia, in Danemarca, in tarile de nord, apoi in Israel, in Coreea, in Japonia, in foarte multe teritorii.
Reporter: Štiu ca filmul a fost facut foarte repede, cum ati reusit si cu ce fonduri?
Cristian Mungiu: Am alcatuit un buget exclusiv romanesc, bazandu-ne pe faptul ca am castigat concursul de la CNC in decembrie si ca asta ne-a dat dreptul, in acelasi timp, sa accesam bani pentru fondul cinematografic. Deci nu am facut decat sa aplicam paragrafele pe care le cunosteam din Legea cinematografiei si dupa care, ce a trebuit sa facem, e sa incercam sa comprimam foarte tare etapele, sa lucram in acelasi timp si, din pricina asta, am continuat sa lucrez la scenariu pe toata durata filmarilor si sa le scriu in ultima secunda, lucruri pe care nu apucasem sa le scriu din timp.  Reporter: De ce filmul romanesc este mai cunoscut in afara decat in tara? Ce putem face?
Cristian Mungiu: Raspunsul e foarte simplu. Noi, in tara, nu mai avem sali de cinema si, din pricina asta, nu mai avem public. Asta e problema, ca uitati avem raspunsul asta atat de bun, nu numai pentru filmul meu, dar e vorba de premiul lui Cristi Nemescu de anul trecut, de premiul lui Corneliu Porumboiu de anul trecut, de premiul lui Cristi Puiu de acum doi ani si filmele astea fac foarte putin spectatori, pentru ca, oricat de bine ai face filme, daca nu ai unde sa le prezinti si daca nu ai un public care sa fie educat, ani la rand sa vina la sala de cinema, e foarte complicat. Noi am facut ce tinea de noi, ramane ca sa existe si niste structuri care sa poata sa compenseze si sa avem si noi un public real de cinema.


Reporter: Ar putea deveni filmul romanesc un brand de tara, pentru ca deja...

Cristian Mungiu: Eu cred ca in buna masura este, daca e sa vorbim cinstit si, daca ne uitam la ce s-a intamplat in ultimii ani. In aceasta perioada de 10 zile in care am fost la Cannes, presa care a acoperit evenimentul a scris cronici despre acest film si despre filmul romanesc, in general, in peste 50 de publicatii din toata lumea si in foarte multe tari. Deci din punctul asta de vedere, noi am facut ce tinea de noi si, in clipa de fata, se vorbeste de un cinematograf romanesc si, sincer, e un act cultural pe care il consideram ca meritam sa-l facem, dar sper din toata inima ca lucrurile astea sa se constituie si intr-o mana de ajutor pe care, la randul nostru, trebuie s-o primim ca sa ne prezentam filmele mai bine in tara.  Reporter: Cum vedeti in viitor minunea asta, adica ce inseamna acum trofeul pentru filmul dumneavoastra?
Cristian Mungiu: Filmul, sincer, sa stiti ca mersese foarte bine si pana la acest trofeu, dar acest trofeu o sa aduca un plus de atentie pentru distributie, un plus de atentie pentru povestea asta. Probabil ca undeva va dubla numarul de spectatori pe care filmul il va avea in fiecare din salile lui, pentru ca e mai simplu sa vii in sali cu un film care a avut aceasta distinctie, iar pentru noi, personal, e o mare onoare sa putem sa obtinem primul Palme d'Or romanesc pentru un film de fictiune. Cred ca am lasat ceva deja de la momentul asta in cinematografia romana.
Reporter: Care ar fi urmatorul film? V-ati gandit la ideile pentru urmatorul film?
Cristian Mungiu: E un proiect care face parte din aceeasi serie cu acest film si care va continua sa puna laolalta niste povesti adevarate din ultimii ani ai comunismului, se cheama "Amintiri in epoca de aur". E un proiect pe care l-am inceput cumva in aceeasi perioada cu acest film. Deci primul lucru cand ne intoarcem acasa, va trebui sa ne ocupam... sa terminam montajul si sa mai schimbam cateva chestiuni care lipsesc, ca sa fie gata poate pana la sfarsitul anului.
Radio Romania Aactualitati (28 mai, ora 8:15) - Emisiunea: "Matinal". Realizator: Adrian Soare - Palme D'Or vine in Romania. "Matinal",
RADOR