In cadrul acestei actiuni si tot sub obladuirea lui Traian Basescu, Petromin a creat ilegal 16 firme subsidiare in Liberia. "Structura Liberia", asa cum au denumit magistratii aceasta afacere, a creat un prejudiciu de 81 de milioane de dolari societatii Petromin. Constituirea a 16 societati comerciale subsidiare in Liberia (in afara firmei Petroklav din Bahamas), fara aprobarile necesare din partea Guvernului Romaniei, a servit gruparii Basescu pentru a pune mana pe 16 nave, aflate in prorietatea statului roman. Expertul desemnat in "dosarul Flota", Niculea Dan Oprea, a stabilit ca "prin actiunea de inselaciune a autoritatilor romane", carora li s-a prezentat proiectul unei afaceri avand la baza o societate mixta romano-norvegiana intre firma Petromin si Klaveness Chartering, dar in realitate acesta a fost derulat sub o alta forma, conducerea Petromin neasigurand controlul efectiv atat al activitatilor de exploatare comerciala a celor 16 nave, cat si al administrarii creditului obtinut, a dus la nerealizarea veniturilor prevazute, inregistrand-se pierderi considerabile care au determinat necesitatea de a vinde opt nave ale flotei comerciale romane. Navele transferate spre operare catre firma norvegiana au fost evaluate la momentul incheierii contractului 182.450.000 de dolari.
Prin activarea "structurii Liberia" prejudiciul cert il reprezinta valoarea de evaluare a navelor vandute pe parcursul derularii afacerii, adica 81 de milioane de dolari. Aceasta suma se compune din valoarea navelor "Barbosi", "Baia de Arama", "Baia de Cris", "Balota", "Bicaz", "Borzesti", "Bujoreni" si "Bacesti".
In afara de prejudiciul cert, in conditiile pietei ce evolueaza in limite normale, pentru rezultate financiare negative obtinute de manager - Klaveness Chartering -, proprietarul navelor - Petromin -, ar fi trebuit sa reclame depagubiri corespunzatoare profitului mediu realizabil. Aceasta actiune a fost neglijata insa de autoritatile romane, astfel ca in cel mai bun caz se poate recupera prejudiciul de 81 de milioane de dolari.
Expertul a stabilit ca responsabil pentru producerea acestui prejudiciu este Traian Basescu in dubla sa calitate de ministru al Transporturilor si director al Petroklav Bahamas. Presedintele suspendat a fost direct implicat in demararea afacerii si derularii acesteia. Pe langa Traian Basescu responsabili mai sunt Calin Marinescu, fost secretat de stat la ministerul condus la vremea respectiva de Basescu si director general al Petromin, Virgil Toanchina director la Petromin, la Petroklav Bahamas si alte firme subsidiare, precum si Marin Lupu director la Petromin si mai mute firme subsidiare.
Basescu va trebui sa plateasca pagubele
Anchetatorii au solicitat Inaltei Curti de Casatie si Justitie ca recuperarea pagubelor de la inculpati sa se faca in solidar, individualizandu-se totodata cuantumul acestora pe fiecare in parte. Printre inculpatii trimisi in judecata, sub aspectul savarsirii unor fapte penale in legatura directa cu modul defectuos in care si-au exercitat, cu stiinta, atributiile de serviciu, sunt fostii ministri ai Transporturilor Traian Basescu, Paul Teodoru si Aurel Novac, fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Sarbu, fostii secretari de stat Calin Marinescu, Gheorghe Marinescu si Viorel Oancea si altii.
Partenerii de dosar ai lui Basescu
"Dosarul Flota" contine 192 de volume, avand 48.769 file. Rechizitoriul are, la randul sau, 461 de pagini, iar expertiza realizata de Niculae Dan Oprea, solicitata de Petromin, a costat 320 de milioane de lei vechi. "Dosarul Flota" are 80 de inculpati. Au fost urmariti penal 136 de inculpati, invinuti si faptuitori. Pentru un numar de 51 de persoane s-a dispus disjungerea cercetarilor. Printre persoanele trimise in judecata ii mentionam pe: Traian Basescu, in calitate de fost director general al Inspectoratului de Stat al Navigatiei Civile in 1989-1990, subsecretar de stat, sef al Departamentului Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor, ministru al Transporturilor in perioadele mai 1991- noiembrie 1992 si 1997 - iulie 2000, director si presedinte al Comitetului Director Petroklav Bahamas in perioada 1991 - octombrie 1992; Calin Marinescu, sef serviciu exploatare IEFM Navrom, director general al Petromin, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si director-presedinte in mai multe societati liberiene, unde Petromin era actionar, in perioada 1990-1993; Paul Teodoru - ministru al Transporturilor, in perioada noiembrie 1992 - martie 1994; Aurel Novac - ministru al Transporturilor, in perioada martie 1994 - decembrie 1996; Mihai Rasica, secretar unu al Ambasadei Romaniei din Atena-Grecia care a indeplinit in fapt functiile de consul la Sectia Consulara a acestei ambasade in perioada 1994-1998; Viorel Oancea, secretar general al Ministerului de Interne care a fost reprezentant al FPS in Consiliul de Administratie al Petromin in 1999; Rusen Mitica, director tehnic al Petromin si director secretar la mai multe companii de nave din Liberia in 1997-2000; Kauntz Werner, director economic al Petromin, director trezorier in mai multe companii de nave din Liberia in 1998-2001; Marcel Dumitru Bardac, director general si administrator unic al Petromin si director presedinte al holdingului Petromin Overseas Liberia pana in 2001; Mariana Timotim, expert la Directia de Restructurare si Pregatire a Privatizarii la FPS Bucuresti, sef Serviciu Directie Clauze la AVAS; Stefan Pelinel, director al Directiei Actionariat din FPS; Nelu Radulescu, sef serviciu Gestiune, Actionariat de la FPS; Gheorghe Catrinescu, director la Navexim Galati; Alin Emil Giurgiu, director executiv si membru al Comitetului de Directie al FPS; Radu Sarbu, fost presedinte al Consiliului de Administratie al FPS; Victor Eros, vicepresedinte al Consiliului de Administratie al FPS; Sorin Fodoreanu, membru al Consiliului de Administratie al FPS si alte persoane care au avut aceeasi calitate in consiliul fostului FPS; Morariu Gica, director al Bursei Maritime de Marfuri Constanta si altii.