Blitz /Despre cutumele britanicilor prin ochiul turistului Slalomul printre ceainariile, muzeele si parcurile londoneze trebuie luat ca joc de strategie. Altfel risti sa dai nas in nas doar cu aparentele. Londra nu prea sta sa fie dezbracata de curiozitati la intamplare.
Se spune ca atunci cand cineva este obosit de Londra este obosit de viata. Poate suna a vorbe mari, dar e pe buna dreptate. Londra e o metropola de un consumism extrem, care nu epuizeaza tocmai datorita diversitatii. De la consumul cultural pentru care trebuie sa te dotezi cu ghiduri bine structurate, ca sa iti diriguiesti asteptarile spre locurile cele mai potrivite pentru ele, pana la consumul culinar, care te impinge la experiente foarte eterogene, Londra cheama la extravaganta consumista. The National Gallery, The British Museum, St Paula€™ Cathedral, obiective clasice ale Londrei, sunt destul de des devansate pe grila turistica, de marile centre comerciale cum e Piccadily Circus sau de diversele piatete care respira un aer retro, ca sa nu mai vorbim de pub-uri. Si londonezii recunosc ca orasul lor e din ce in ce mai mult o urbe fast-food.
LA O CEASCA DE NEWS. Ceainariile si cafenele londoneze te pot convinge sa renunti la programul de peste zi si sa petreci ore bune rasfoind Financial Times sau The Guardian in iz matur de ceai negru. Librariile pe mai multe nivele, in care te pierzi printre rafturile cu publicatii ale celor mai prestgioase edituri din lume, iti pot manca ore bune doar sa arunci un ochi peste ele. The Kensigton Gardens si Hyde Park-ul au sanse mari sa te opresca pentru un timp sa lenevesti pe gazonul pe care sute de londonezi zabovesc zilnic. Si sa nu uitam London Eye-ul, imensa roata de care sunt prinse 32 de capsule transparente, in fiecare capsula putand intra 25 de persoane, din interiorul carora poti avea o imagine de ansamblu a Londrei timp de vreo 30 de minute. Pe faleza Tamisei, concertele se tin lant si la fiecare iesire din underground-ul londonez te musca de nas diverse oferte musicale, disponibile in seara respectiva prin cluburi.
Din punct de vedere gastronomic insa Londra poate oferi mici hopuri de adaptare. Mancarea englezeasca nu de multe ori prinde la "outsideri". Cel putin breakfast-urile copioase in care prevaleaza mancarurile gatite si obligatoriu sosurile nu prea le-au priit turistilor pe care i-am cunoscut, cei mai multi infruptandu-se doar din curiozitate. Cat despre berea britanica, pe multi i-am auzit ca e mai densa, desi filtrata si destul de tare... adica de la un pahar incepi sa te gandesti daca vei gasi prin apropiere un chiosc de ziare deschis sa mai cumperi o harta a Londrei, ca sa-ti recuperezi traseul.
De asemenea, vitage shopping-ul e foarte la moda in Londra. Produsele asa-zis "de epoca" sunt pentru londonezi foarte trendy, ceea ce a nascut un soi de comert de nisa care atrage si foarte multi turisti. In vitage market-uri poti gasi de la evantaie si rochii pana la automobile. Piatetele sunt invadate si de comercianti indieni, care practica cele mai accesibile preturi de prin partea locului.
Multi turisti stramba din nas la unele dintre "cutumele" britanicilor si la faptul ca orasul e "really expensive". Am auzit germani care se plangeau ca li se pare absurd ca in unele baruri sa fie interzis consumul de nuci si alune pentru ca, mai nou, conform statisticilor exista multi alergici la aceste produse, si petru a-i proteja in spatiile publice s-a introdus aceasta masura. Pe altii i-am vazut plangandu-se de rata de schimb euro aˆ’ lira sterlina extrem de dezavantajoasa la casele de pe marile bulevarde din Londra. Biciletele sunt la moda in randul turistilor si chiar utile daca incerci sa surprinzi cat mai multe comunitati de prin zonele marginase, altfel cel mai la indemana e underground-ul. Cat despre legenda cu umbrela si pelerina de ploaie fara de care n-ai putea sa te misti acolo, nu prea mai sta in picioare... si smogul e mai light.