Dupa eliminarea conditiilor privind cifra de afaceri, Russian Machines, detinuta majoritar de magnatul rus Oleg Deripaska, ar putea prelua Automobile Craiova.

Autoritatile au eliminat conditiile de precalificare la privatizarea companiei Automobile Craiova. Ca urmare a acestei decizii, firma magnatului rus Oleg Deripaska va putea participa la competitia pentru preluarea pachetului majoritar al producatorului de automobile. Russian Machines, controlata majoritar de catre Deripaska, a depus, alaturi de Ford si General Motors, o oferta neangajanta pentru Automobile Craiova. Cu toate acestea, compania ruseasca ce produce automobilul Volga nu indeplinea cel putin una dintre preconditiile impuse de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS): viitorul actionar majoritar al producatorului de automobile din Oltenia ar fi trebuit sa aiba o cifra de afaceri de cel putin zece miliarde de euro, in timp ce compania lui Deripaska a inregistrat anul trecut vinzari de numai 4,5 miliarde de dolari. Aceasta conditie a fost eliminata.

Reprezentantii AVAS spun ca au luat aceasta decizie ca urmare a unei recomandari primite, prin intermediul Consiliului Concurentei, de la Comisia Europeana. "Noi am primit de fapt o recomandare de la Consiliul Concurentei. Cei de acolo au primit o adresa de la Comisia Europeana (CE). Este vorba despre faptul ca acele conditii de precalificare pot fi asimilate cu ajutoare de stat. Scrisoarea a fost expediata dupa ce ofertantii au trimis ofertele neangajante. Noi ne-am conformat recomandarilor CE", ne-a spus Laszlo Gyerko, vicepresedintele AVAS.

Contactati de Cotidianul, reprezentantii Consiliului Concurentei spun ca au primit, in decursul zilei de luni, o adresa de la CE, insa aceasta adresa nu continea vreo recomandare privind eliminarea preconditiei care impunea o cifra de afaceri de zece miliarde de euro pentru pretendentii la achizitionarea Automobile Craiova. "AVAS impunea producerea unui numar de 300.000 de automobile intr-un anumit timp. In aceste conditii, pretul de pornire al licitatiei ar fi scazut si aceasta masura poate fi considerata ajutor de stat. In privinta cifrei de afaceri am cazut de acord ca ea sa ramina valabila ca principiu. Este normal ca la privatizarea unei companii de nivelul Automobile Craiova sa existe si o astfel de impunere", ne-a declarat Alexe Gavrila, presedinte interimar al Consiliului Concurentei.

Pe de alta parte, presedintele Comisiei de Privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vladescu, sustine ca cei de la Comisia Europeana nu au cerut nominal eliminarea vreunei preconditii, ci pur si simplu eliminarea tuturor preconditiilor la privatizare. "Comisia Europeana nu a spus eliminati prima sau a doua preconditie. Ei ne-au recomandat sa renuntam la toate cerintele de acest tip. Consiliul Concurentei este, probabil, intr-o eroare", a declarat pentru Cotidianul secretarul de stat in Ministerul Economiei si Finantelor, Sebastian Vladescu. Reprezentantii Comisiei Europene nu au putut fi contactati, pentru ca ieri au avut zi libera.

Candidatura Russian Machines la preluarea Automobile Craiova a fost sustinuta in fata autoritatilor romane si de consultantul politic si important mason rus, Aleksandr Kondyakov. Acesta s-a intilnit in zilele de 13 si 14 aprilie cu reprezentanti ai Guvernului, printre care si primul-ministru Calin Popescu Tariceanu. Atit autoritatile romane, cit si Kondyakov au sustinut atunci ca prezenta consilierului rus in Romania a fost legata de sustinerea lui Deripaska in cursa pentru preluarea pachetului majoritar al Automobile Craiova.

Deripaska, magnatul aluminiului Unul dintre cei trei ofertanti la privatizarea Automobile Craiova este compania Russian Machines, controlata majoritar de magnatul rus Oleg Deripaska. In joc se mai afla si doua dintre cele mai mari companii producatoare de automobile din lume, Ford si General Motors. In 2000, Deripaska, impreuna cu cel mai bogat om din Rusia, Roman Abramovici, a creat firma Russian Aluminium. Patru ani mai tirziu, Deripaska si-a exprimat intentia de a cumpara 50% din actiunile detinute de Abramovici la producatorul de aluminiu, valoarea pachetului de actiuni fiind estimata la acea data la doua miliarde de dolari. Abramovici, care ocupa in prezent locul 16 in clasamentul magnatilor lumii, cu 18,7 miliarde de dolari, si-a lichidat activele pe care le detinea in Rusia, in urma unor conflicte cu justitia rusa si din cauza presiunilor administratiei de la Kremlin si s-a stabilit in Londra. In schimb, Deripaska, care a investit puternic in economia ruseasca, a ramas in tara de origine. Actiunile sale l-au ajutat in relatia cu Kremlinul, facindu-l sa fie privit drept omul cu cele mai bune conexiuni la Moscova. Pe 30 octombrie 2006, Vladimir Putin, presedintele Rusiei, si-a dat acordul privind fuziunea dintre Russian Aluminium si Sual Grup, creind astfel cel mai mare producator de aluminiu din lume, cu toate ca acest acord a dat nastere unui monopol. In urma acestei fuziuni, gigantul rus poate produce 3,7 milioane de tone de aluminiu pe an, depasind astfel rivalul american Alcoa.

Statul ar putea primi jumatate de miliard de euro AVAS a publicat, vineri, anuntul de privatizare a societatii Automobile Craiova, care detine fabrica Daewoo Automobile Romania, si asteapta pina la 5 iulie oferte pentru pachetul de actiuni reprezentind 72,4% din capitalul social. Potrivit analistilor citati de MEDIAFAX, valoarea de piata a companiei este de aproximativ 800 de milioane de euro, avind in vedere investitiile de citeva sute de milioane de dolari efectuate la Automobile Craiova.

"Uzina de la Craiova, asa cum arata in prezent, cu activele existente, liniile tehnologice si ce mai are in dotare, valoreaza circa 800 de milioane de euro. Valoarea tranzactiei va fi de aproximativ 700-750 de milioane de euro, din care statul ar putea incasa 500-570 de milioane de euro, restul de pina la 200 de milioane de euro insemnind investitii pe care cumparatorul si le va asuma pentru urmatorii cinci ani", a afirmat un analist.

Guvernul a anuntat, vineri, ca Automobile Craiova va fi vinduta, in cazul unui punctaj egal al firmelor participante, investitorului care a oferit cel mai mare pret pentru actiuni, suma care va trebui platita in termen de zece zile de la semnarea contractului sau, dupa caz, de la data indeplinirii tuturor conditiilor.